Miten yhdistää imetys ja lisämaito tuttipullosta?
Esikoista täysimetin sen 4 kk ja koko ajan ihmettelin, että riittääkö maito varmasti. Vauva kasvoi hitaasti -1,5 käyrällä, osa -2,0 käyrällä. Imetyksen lopetin 6 kk iässä.
Nyt on toinen vauva pian syntymässä (ensi viikolla käynnistys) ja tarkoitus olisi jotenkin yhdistää imetys ja lisämaidon anto tuttipullosta, niin että ei tarvitse koko aikaa huolehtia vauvan kasvusta. Onko kellään vinkkiä, että miten kannattaisi menetellä, ettei imetys lisämaidon annon takia lopahda heti alkuunsa? Haluaisin kuitenkin imettää muutaman kuukauden ja siirtyä sitten esim 3 - 5 kk iässä kokonaan tuttipulloon. En aio olla enää "imetyksensankari" väkisin!
Kommentit (2)
Hei!
Olen ihan alusta saakka antanut sekä tissiä että pullomaitoa. Ensin tissistä ja loput pullosta. Illalla annan usein ensin pullosta ja sitten tissistä. Ihan hyvin menee. Yösyöttö lisää maidon eritystä.
Meillä nälkäinen vauva eisuostu kiskomaan tissistä maitoa, ensin pitää olla pullo. Sitten lopuksi vasta tissiä.
Olen juottanut vauvaa sekä Aventin tuteilla että Ainun tutella. Ei ole ollut mitään eroa.
Aika nopeasti sen oppii, että paljonko lisämaitoa tissin lisäksi vauva tarttee. Meillä on ollut myös viikkoja, että lisämaitoa on tarvittu vain iltaisin. Yksi aamu lypsin tissit tyhjiksi ja maitoa tuli 1,5dl, eli näin siintä, että paljonko vauva saa aamulla maitoa ekalla imetyksellä.
Mulla on tullut paremmin maitoa nyt tämän toisen vauvan kanssa. En ole stressannut imetyksestä ja olen nauttinut elämästä ja vauvasta.
Rohkeasti vaan kokeilemman teille sopivaa systeemiä! Onnea loppuraskauteen!
Ametisti ja vauva, kohta 5kk
Heipähei,
kirjoittelenpa tässä omia kokemuksiani, ehkä niistä on sulle apua.
Eli täältä löytyy 3 lasta (13 v, 2,5v, ja 3 kk). Kaikilla on muuten ihan omat käyrät, esikoinen oli sellainen -2, kakkonen aikalailla +1, ja tämä kolmas vaikuttaa nollalta :-) Esikoisen aikana maitoa tuli suihkuamalla, eli ihan selvää liikatuotantoa. Joten vaikka maitoa oli varmasti määrällisesti tapeeksi, oli poika kuitenkin kovin hoikka. Kakkonen opetettiinkin sitten ihan tarkoituksella pullolle (esikoinen kun ei pulloa huolinut ennekuin sitten ihan lopetin imetyksen). Samoin on tehty kolmosen kohdalla.
Eli käytännössä me on tuo pullottelu hoidettu siten, että joko tarjotaan omaa pumpattua maitoa, tai sitten korviketta. Yleensä pullomaidon tarjoilu on lisämaito illalla, imetyskertojen välillä. Moni vauvahan on usein iltaisin tosi tiviisti tissillä, kun täyttää mahaansa yötä vasten, mutta ainakin mulla on iltasella rinnat aikalailla tyhjät. Kun jossain välissä annan pulloa, ehtii rintoihin vielä nousta maitoa jolloin illan viimeinen syöttö on rinnasta, niin että vauvan saa tainnutettuna sänkyyn :-)
Itse suunnittelen myös imetyksen lopettamista, tarkoitus olisi seuraavien viikkojen aikana vähentää imetystä, lisätä pulloa. Saas nähdä kuinka rinnat sopeutuu. Helpointa olisi ehkä lopettaa kertalaakista, mutta kun nuo kaksi vanhinta on ollut maitoallergisia, niin ajattelin että jos siirtymäkausi on pidempi, saan hädän tullen vaikka sitten ehkä vielä lisättyä omaa maidontuotantoa jos ei tavallinen korvike käykkään.