Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liian vahva

Vierailija
24.01.2012 |

siis henkisesti.

Voiko tällaisesta "parantua"? Voiko itseään muuttaa?

Lähelläni olevista ihmisistä suurin osa tukeutuu minuun jollain tasolla. Omassa elämässäni on paljon kuormittavia asioita, joista yritän vaan selvitä. Sisulla elän päivästä toiseen, hammasta purren koitan jaksaa. Jatkuvaa äärirajoilla olemista, unettomuutta, stressiä jne.

Silti en romahda julkisesti, koen, etten saa apua esim. terveysasioissa, kun en osaa avautua jotenkin kunnolla vaan vähättelen oireitani ym. Olen kohdannut tylyä kohtelua aiemmin lääkäreiltä ja nyttemmin en edes mene lääkäriin vaan koitan vaan sinnitellä. Tämä siis vain yksi esimerkki, muuta vastaavaa on vaikka kuinka. Siis koko elämäni on yhtä kierrettä. Lapsesta asti olen ollut se vahva isosisko, kavereiden tuki ja puolustaja, heikompien puolellaolija, myöhemmin työkavereiden tuki, naapurien auttaja, leijonaäiti jne.

Ystävien ollessa vailla kuuntelijaa, tyrkkään omat ongelmani taka-alalle ja koitan auttaa. Venyn ja vanun ja koitan tukea, kuunnella ja kannustaa. Vaikka itse tekis mieli vaan heittäytyä lattialle ulvomaan. Karjua suoraan, etten jaksa enää.

Onko joku parantunut sairaudesta nimeltä liiallinen vahvuus?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin vahvuus? Siitä ainakin voi parantua, kunhan sisäistää asian ja tahtoo parantua. Suosittelen tutustmaan asiaan ja miettimään (ennakkoluulottomasti), voisko kohdallasi olla kyse tästä, ja jos on, asialle kannattaa tehdä jotain.

Vierailija
2/5 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Läheisriippuvaisuudesta kärsivä ihminen ei kykene tunnistamaan omia ja toisten ihmisten rajoja. Hän ei pysty puolustamaan omaa reviiriään ja näkee, että omien rajojen pitäminen on merkki liiallisesta itsekkyydestä. Kyvyttömyys pitää omia rajoja näkyy usein siinä, ettei henkilö osaa sanoa “ei” silloin kuin pitäisi. Vaikka sisimmässään henkilö haluaisi kieltäytyä, hän ei pysty siihen, koska pelkää vastapuolen suuttuvan tai hylkäävän hänet. Usein suostumista seuraa häpeän tunne ja itsesyyttely: miksi olen niin tahdoton ja toisten vietävissä. Päätös ensi kerralla toisin toimimisesta epäonnistuu kerta toisensa jälkeen.

Läheisriippuvaisen on tärkeä oppia tiedotamaan, että hänellä todella on oikeus kieltäytyä ja pitää huolta omista mielipiteistään ja tarpeistaan. Tämä on oikein myös vastapuolta kohtaan, sillä silloin hän ei turhaan kuvittele, että toinen tekee asian mielellään totuuden ollessa toinen. Jos totuus paljastuu, vastapuoli joutuu noloon ja kiusalliseen tilanteeseen."

http://www.suhdesoppa.fi/itsetuntemus/laheisriippuvuus-tukahduttaa/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ihan samanlainen. Se johtui lapsuudestani, äitini oli alkoholisti-yh, eikä hänestä ollut yhtään mihinkään. Isosiskoni oli kai jollain lailla masentuntu, sillä hän ei pystynyt asiaa käsittelemään mitenkään. Minä sitten hoidin kotia, kävin jo yläasteaikana iltaisin töissä, olin siskolle olkapäänä jne. Sitten huomasin, että olin kaikille kavereillekin se tuki ja turva. Itse masennuin myös niin pahasti että olin pakkohoidossakin. Pääsin tuosta pois vasta kun pääsin näiden ihmisten vaikutuspiiristä, eli muutin omilleni jne. Nykyään olen oppinut ottamaan etäisyyttä sellaisiin ihmmisiin, jotka vain vievät energiaa, eivätkä anna sitä takaisinpäin koskaan. Se vaatii tietoisen päätöksen ja vähän toki "kylmyyttä" luonteeseen, että pystyy sen tekemään, mutta olo paranee huomattavasti.

Vierailija
4/5 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ihan samanlainen. Se johtui lapsuudestani, äitini oli alkoholisti-yh, eikä hänestä ollut yhtään mihinkään. Isosiskoni oli kai jollain lailla masentuntu, sillä hän ei pystynyt asiaa käsittelemään mitenkään. Minä sitten hoidin kotia, kävin jo yläasteaikana iltaisin töissä, olin siskolle olkapäänä jne. Sitten huomasin, että olin kaikille kavereillekin se tuki ja turva. Itse masennuin myös niin pahasti että olin pakkohoidossakin. Pääsin tuosta pois vasta kun pääsin näiden ihmisten vaikutuspiiristä, eli muutin omilleni jne. Nykyään olen oppinut ottamaan etäisyyttä sellaisiin ihmmisiin, jotka vain vievät energiaa, eivätkä anna sitä takaisinpäin koskaan. Se vaatii tietoisen päätöksen ja vähän toki "kylmyyttä" luonteeseen, että pystyy sen tekemään, mutta olo paranee huomattavasti.

Itse olen asunut omillani jo 18-vuotiaasta mutta en ole pystynyt katkaisemaan välejäni esim. lapsuudenkotiini kokonaan vaikka ajoittain koen, etten sieltä saa mitään takaisinpäin. Olen yli 40v ja olen myös ollut masentunut pitkiä aikoja. Olen hetkittäin saanut apua mutta tälläkin hetkellä varmasti sitä tarvitsisin mutta en "osaa" hakea. Sisulla vaan eteenpäin.

t.ap

Vierailija
5/5 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Läheisriippuvaisuudesta kärsivä ihminen ei kykene tunnistamaan omia ja toisten ihmisten rajoja. Hän ei pysty puolustamaan omaa reviiriään ja näkee, että omien rajojen pitäminen on merkki liiallisesta itsekkyydestä. Kyvyttömyys pitää omia rajoja näkyy usein siinä, ettei henkilö osaa sanoa “ei” silloin kuin pitäisi. Vaikka sisimmässään henkilö haluaisi kieltäytyä, hän ei pysty siihen, koska pelkää vastapuolen suuttuvan tai hylkäävän hänet. Usein suostumista seuraa häpeän tunne ja itsesyyttely: miksi olen niin tahdoton ja toisten vietävissä. Päätös ensi kerralla toisin toimimisesta epäonnistuu kerta toisensa jälkeen.

Läheisriippuvaisen on tärkeä oppia tiedotamaan, että hänellä todella on oikeus kieltäytyä ja pitää huolta omista mielipiteistään ja tarpeistaan. Tämä on oikein myös vastapuolta kohtaan, sillä silloin hän ei turhaan kuvittele, että toinen tekee asian mielellään totuuden ollessa toinen. Jos totuus paljastuu, vastapuoli joutuu noloon ja kiusalliseen tilanteeseen."

<a href="http://www.suhdesoppa.fi/itsetuntemus/laheisriippuvuus-tukahduttaa/" alt="http://www.suhdesoppa.fi/itsetuntemus/laheisriippuvuus-tukahduttaa/">http://www.suhdesoppa.fi/itsetuntemus/laheisriippuvuus-tukahduttaa/</a&…;

ehkä jotain samaa on elämässäni tavallaan. Muutamia ystäviä on, joiden oikkuja siedän, koska pelkään kai jollakin tasolla välirikkoa. Yksi näistä on lapseni kummi, enkä halua että välimme menisisvät kokonaan ja lapsi kärsisi sitten tästä. Kyllä minä kuitenkin puoleni pidän ja sanon ei asioihin, joita en halua tehdä.

Mutta tavallaan en koskaan vaadi mitään itselleni, annan aikaani ja apuani mutta en saa aina sanottua, että samaa toivoisin joskus takaisin.

t.ap