Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni pakkosyöttää lastaan - teenkö lastensuojeluilmoituksen?

Vierailija
23.01.2012 |

Hei,

en tiedä mitä pitäisi tehdä:

olen nähnyt kuinka ystäväni on muutaman kerran pakkosyöttänyt kaksivuotiasta lastaan. Hän myös kerran sanoi lapselle, että haluaisi puhkoa häneltä silmät.

Olen heistä hyvin huolissani - ystäväni vakuuttaa, että ei halua puhua kanssani ja "en ole hänelle tilivelvollinen" ja että saa kyllä vertaistukea muualta jaksamiseensa.

Pitäisikö minun tehdä lastensuojeluilmoitus?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää

Vierailija
2/36 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkosyöttämistäkin on monenlaista. Kyllä sinun kai pitäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen monia pakkosyöttäjiä. Siis ei nyt mitään kiinni sitomista, mutta väkisin huudosta huolimatta. Pari viikkoa kuulemma riitti ja johan alkoi suu aueta. Ne lapset on kaikki "isoruokaisia" (=pulleita), joiden suut aukeaa aina kuin linnunpojan, kun ruoka tulee lähelle. Vieläkin, vaikka ikää jo 2-5. Mä en ymmärrä. Miksi lapsi pitää väkisin syöttää paksuksi ja sitten iltapalatkin on isoja lautasellisia puuroa, kun esimerkiksi omani, ei pakkosyötetyt, syö siitä kolmasosan puuroa tai pienen leivänpalan. Miksei voida uskoa, että lapsi syö sen verran kuin tarve?

Vierailija
4/36 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
5/36 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit tehdä ilmoituksen nimettömänä. Tee se!

Vierailija
6/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu osaa kyllä tsekata mikä on tilanne ja tehdä ennaltaehkäiseviä toimeenpiteitä. Ei lastensuojelu huostaanota vaan auttaa vanhempia, jotka ovat hukassa ja jos meno ei parane, sitten huostaanotetaan.

Vierailija
7/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on diabetes! Tämäkin äiti on tosinaan tosi väsynyt niihin kausiin, kun ei ruoka meinaa maistua millään, mutta kun jotain on syötävä.

Ei hän tosin ap:n kuvailemalla tavalla ole uhkaillut.

Vierailija
8/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheessä on muitakin ongelmia (mahdollisesti ystäväni miehen hänelle tekemää väkivaltaa) ja pelkään, että ilmoitus saa hänet suuttumaan ja että hän käyttää väkivaltaa. Väkivallasta minulla ei ole mitään todisteita, vain pelko.

Tuntuu, että pitäisi yrittää jotenkin muuten ensin, mutta hän ei suostu puhumaan.

Vierailija
9/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen piti oppia syömään ja hoitajat antoivat tietyn määrän ruokaa ja maitoa. Työnsivät pakolla lapsen suuhun huudosta ja kakomisesta ja rimpuilusta huolimatta. Ohjeistivat että oksentamisesta ei tarvitse välittää, vaan että sitä ruokaa on mentävä se tietty määrä.

Juu että näin Suomessa lastensairaalassa alle 10v sitten yli 1v lapsen kohdalla. Eli ihan hyväksyttyä ja ohjattua toimintaa ammattilaisten toimesta. Eli unohdapa se lastensuojeluilmoituksen tekeminen pakkosyötöstä.

Vierailija
10/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväsi käytännössä hoitaa tuon pakkosyötön?

Vierailija
11/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheessä on muitakin ongelmia (mahdollisesti ystäväni miehen hänelle tekemää väkivaltaa) ja pelkään, että ilmoitus saa hänet suuttumaan ja että hän käyttää väkivaltaa. Väkivallasta minulla ei ole mitään todisteita, vain pelko.

Tuntuu, että pitäisi yrittää jotenkin muuten ensin, mutta hän ei suostu puhumaan.

Vierailija
12/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa pahalta.Ei pakkosyöttäminen ole hyväksyttävää, niin että lapsi meinaa oksentaa!

Siitä tulee traumoja.

Ja se yksi lause todistaa että kaverillasi ei ole kaikki kotona.

Vierailija
13/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa kasvoista kiinni, aukaisee suun väkisin ja laittaa lusikan suuhun. Yleensä lapsi oksentaa tämän ruoan takaisin lautaselle ja tästä häntä sitten torutaan.

Vierailija
14/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkosyöttä on sairasta ja tiedän sairaanhoitajan, joka on työssään saanut syytteen lapsen pakkosyötöstä. Terve lapsi syö kun on nälkä, pakkosyöttö aiheuttaa lapselle pahoja traumoja, saatikka sitten tuollainen uhkailu. Ihan kamalaa! Tee lastensuojeluilmoitus ja äkkiä jos haluat suojella lasta. Toinen vaihtoehto on, että olet hiljaa niin kauan kunnes tapahtuu se väistämätön, eli äiti tekee todella lapselleen jotain. En miettisi hetkeäkään ilmoituksen tekemistä. Toki voit siitä ystävällesi sanoa etukäteen jos haluat ja kerro, että teet sen vuoksi sen että olet huolissasi. Ilmoituksen voi tehdä myös nimettömänä.

Vierailija
15/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa kasvoista kiinni, aukaisee suun väkisin ja laittaa lusikan suuhun. Yleensä lapsi oksentaa tämän ruoan takaisin lautaselle ja tästä häntä sitten torutaan.

Vierailija
16/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi sellainen ettei syö ja sitten on koko ajan nälkäinen ja kiukkuinen? Esim tällaisessa tapauksessa en ihmettelisi jos vanhemmat välillä pakkosyöttää.

Vierailija
17/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska hän on viaton ja ennen kaikkea avuton, eli ei pääse itse pois tuollaisesta kamalasta tilanteesta. Eli tee ihmeessä lastensuojeluilmoitus!

On surullista, jos perheessä on väkivaltaa, mutta aikuiset naiset voivat aina jättää miehen, joka lyö (vaikka se ei todellakaan ole helppoa), kun taas lapsi ei voi tilanteelle mitään ja siitä jää elinikäiset traumat.

Vierailija
18/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on. Mun äiti oli sairas ja muistaakseni pakkosyötti ja sitoi kiinni ja kaikkea muutakin mitä en viitsi kertoa. Voin sanoa että traumoja on, mutta tyhmät ihmiset ja välinpitämättömät eivät ajattele tekoja tehdessään sitä pientä lasta vaan haluavat vaan kiusata ja jatkaa tekojaan.

Vierailija
19/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, että pakko syöttää? Kertooko avoimesti? Jos niin tekee niin ei ilmeisesti edes ymmärrä, että tekee pahaa lapselleen.

Vierailija
20/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin, että millä konsteilla itse sain syömään. Tavaroita pöytään, vaikka sitten leluja, tai videot pyrimään, jne. Kaikki kostit ovat sallittuja, paitsi se pakkosyöttäminen, sillä keinoin lapsi oppii vain inhoamaan ruokailua, eikä ne muistot todellakaan iän myötä katoa. En tekisi ilmoitusta, mutta tarjoaisin tukeani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä