Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheverotus Saksassa

Vierailija
23.01.2012 |

Hei,

Voisiko joku vääntää minulle rautalangasta Saksan perheverotuksen? Harkitsemme työn perässä Saksaan muuttoa, mutta siellä pärjääminen (rahallisesti) arveluttaa. Onko verotus samanlaista joka puolella Saksaa? Monessa asiassahan on liittovaltiokohtaisia eroja.

Joitakin viitteitä verotauluihin olen löytänyt, mutta saksan kielitaitoni on niin heikko, etten ole kovinkaan pitkälle niiden tutkailussa päässyt.

Meitä olisi lähdössä kaksi lasta ja kaksi aikuista. Lapset eskari + pikkukoululainen.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi vai molemmat? Jos vain yksi, verotus on armollista ja lasten lukumäärä otetaan huomioon. Samoin kaikki perheenjäsenet ovat saman sairasvakuutuksen kattamia, eikä siitä lisämaksuja tule. Toista verotetaankin siten rankemmin. Mutta lapsiperhe pärjää Saksassa hyvin. Myös lapsilisät ovat suuremmat kuin Suomessa eikä Kindergartenmaksut ole kovin isoja.

terv. Saksasta

Vierailija
2/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se menisi ainakin aluksi niin, että minä olisin töissä ja mies mahdollisesti tekisi töitä etänä Suomeen. Miten meidät sitten luokiteltaisiin? Maksaisiko mies edelleen verot Suomeen ja minä taas Saksaan, vai molemmat Saksaan? Kannattaisiko miehen edes tehdä osa-aikatyötä (jos tuo verotus rankaisee niin kovalla kädellä)?

Miten nuo vero jutut menevät näissä kahdessa eri skenariossa?

Asian selvittely on vielä aika alkuvaiheessa meillä, koska muuttokin olisi aikaisintaan vuoden päästä.

ap

Vain yksi vai molemmat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itävallassa, mutta täällä on samantapainen verotus kuin Saksassa. Eli Jos vain toinen puolisoista työskentelee, toinen ja lapset ovat "mitversichert" eli kulkevat saman vskuutuksen alla.

teidän tilanteessa kannatta ottaa yhteys Suomen päässä verovirastoon, muistaakseni kelan sivuillakin oli hyviä vinkkejä.

Vierailija
4/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mies tekee etätyötä suomeen voisi käydä niin, että hänet luokitellaan suomessa asuvaksi ja käy vain perheensä luona saksassa (vaikka todellisuudessa asuisi saksassa). Näin saa pienemmät verot. Jos molemmat käyvät töissä niin verotus on aika kova.

Vierailija
5/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on tuo ensimmäinen veroilmoitus vielä jättämättä, mutta vastataan nyt tämän tiedon pohjalta.

Jos teillä ovat molemmat verovelvollisia Saksaan ja tienaavat about yhtä paljon, ei verotus eroa juurikaan Suomesta. Jos on julkinen sairasvakuutus, niin vero+sv nouseee suunnilleen samaan, mitä verot+eläkemaksut Suomessa vastaavilla tuloilla. Lapsiperheen ei pääsääntöisesti kannata ottaa yksityistä vakuutusta (julkisen sijaan), mutta tämä tietty kannattaa itse tarkistaa.

Kikkailu Suomen ja Saksan verotuksen kanssa teidän(kään) tapauksessa tuskin onnistuu, eli olettaisin, että miehesi on myös verovelvollinen Saksaan, vaikka tekisikin suomalaiselle firmalle töitä. Verovelvollisuuden siirto Suomeen ei myöskään toisi juuri etua, sillä tällöin sinun verotasosi Saksassa olisi muuttumaton, eli suunnilleen Suomen tasoa. Ainoa tilanne, jolloin verotus on Suomea kevyempää, on se jos perheessä on vain yksi tulonsaaja.

Tuosta taloudellisesta pärjäämisestä. Verotus on vain yksi tekijä, muut elämisen kustannukset tulevat siihen myös. Päivähoitomaksut ovat pääsääntöisesti Suomea korkeammat, mutta eläminen muuten jonkin verran halvempaa. Asuminen on ihan kohtuuhintaista (München, Frankfurt ja Hampuri pääsevät ainoina pk-seudun hintoihin), vaikka asumisen taso ylipäätään voi yllättää (negatiivisesti ;-)

Tarkistin nopeasti, niin omilla Saksan tuloillani maksaisin Suomessa n. 36% ja täällä ilman perhettä melkein 40%, perheen kanssa 35%. Tjaa... varaudu hieman kireämpään verotukseen kuin Suomessa.

Vierailija
6/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mies tekee etätyötä suomeen voisi käydä niin, että hänet luokitellaan suomessa asuvaksi ja käy vain perheensä luona saksassa (vaikka todellisuudessa asuisi saksassa). Näin saa pienemmät verot. Jos molemmat käyvät töissä niin verotus on aika kova.

Vaikka tuo onnistuisikin, niin Saksassa asuva puoliso on todennäköisesti "sinkku"-veroluokassa, sillä hänellä ei ole puolisoa elätettävänään. Lapsista saa toki vähennykset.

Vierailija
7/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheen ei pääsääntöisesti kannata ottaa yksityistä vakuutusta (julkisen sijaan), mutta tämä tietty kannattaa itse tarkistaa.

että Saksassa tuo "julkinen" (ei se nyt julkinen ole, siten kuin Suomessa, vaan aina sairauskassan jäsenyys) sairausvakuutus ei ole verrattavissa Suomen arvauskeskuskäynteihin ja vaikeaan saatavuuteen.

Esim. lääkärinsä saa valita itse (on todellakin se oma lääkäri, eikä mikään teoreettinen omalääkäri) ja lääkäriin todella pääsee, lapset käyvät (omalla) lastenlääkärillä, ennaltaehkäisevä hoito toimii jne.

Vierailija
8/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös perheen ja työn yhteen sovittaminen. Olisimme muuttamassa Baden-Württembergiin ja käsittääkseni mitään iltapäivähoitoa ei pikkukoululaisille olisi tarjolla? Joten olisi todellakin näppärämpää, jos kotona olisi aikuisista jompi kumpi tai sitten au pair.

Jonkun verran olemme lomilla olleet Saksassa ja asuneet lomahuoneistoissa, joten jonkinlainen käsitys minulla on esim. ruuan ja bensan hintatasoista ja niistä asunnoistakin sitten kai. Jäin miettimään tuota yhtä kommenttia, että asumisen taso voi olla yllätys. Miten ne asunnot ovat sitten huonompia?

ap

Vierailija
9/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wüttembergistä tulee mm. käsite "Schwäbische Hausfrau", joka pitänee vielä nykyisinkin paikkansa. Eli alue on vaurasta, mutta naiset ovat kotona myös lasten ollessa koululaisia tai tekevät enintään pientä osa-aikatyötä.

Kodin ulkopuolella uraa tekevien pienten lasten äitien on turha odottaa ympäristön kannustusta tai hyväksyntää. Jos käyt kokopäivätyössä ja sinulla on pieniä koululaisia, niin olet joka tapauksessa "Rabenmutter", vaikkei kukaan sanoisi tätä sinulle päin naamaa.

Yleisesti ottaen Saksassa on helppo tulla toimeen yhden ihmisen palkalla, koska eläminen on muutamaa yllämainittua suurkaupunkia lukuunottamatta edullisempaa kuin Suomessa.

Vierailija
10/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun pohjoisessa osassa maata ja täällä hausfrauenkultur koskee enää vain 50-vuotiaita ja vanhempia, eikä heitäkään niin paljon kuin yli 65-vuotiaita. Eläkeikäisissä on paljon niitä, jotka olivat koko ikänsä kotirouvina. Täällä meilläpäin on seimiryhmiä nykyään kaikissa päiväkodeissa ja nuorimmat hoidettavat ovat alle vuoden vanhoja, kokopäiväryhmässä. Naiset ovat mukana työelämässä ihan eri tavalla kuin ennen, esim. tässä meidän naapuristossamme kaikki naiset ovat töissä opettajina, lääkäreinä, juristeina, erilaisissa julkisen hallinnon tehtävissä jne. En tiedä muita kotiäitejä kuin niitä, joilla on ihan pienet lapset. Saksa on muuttumassa kovaa vauhtia.

Vierailija
11/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että etelä on aivan eri asia Saksassa kuin pohjoinen, missä meno on melkein kuin Suomessa. Sitäkin on tullut pohdittua, että miten siellä sitten pärjäisi, vaikka töihin menisin sellaiseen ympäristöön, jossa tuolla asialla ei pitäisi olla merkitystä. Etelä-Saksa olisi kuitenkin meille mieluisampi kuin pohjoinen. Taitaa olla niinkin, ettei koti-isäkään saisi paljoa ymmärrystä?

Wüttembergistä tulee mm. käsite "Schwäbische Hausfrau", joka pitänee vielä nykyisinkin paikkansa. Jos käyt kokopäivätyössä ja sinulla on pieniä koululaisia, niin olet joka tapauksessa "Rabenmutter", vaikkei kukaan sanoisi tätä sinulle päin naamaa.

Vierailija
12/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Baden-Württembergissä ja koti-isiä olen täällä nähnyt enemmän kuin Suomessa (no, myönnettäköön, että Suomessa en moniin vuosiin ole enää asunut...). Monille perheille on tärkeintä, että yksi vanhemmista on kotona, jos perheessä on pieniä lapsia).

Se on totta, että monet äidit käyvät osa-aikatöissä; lasten koulu-/harrastusmenot yms. vievät ainakin toiselta vanhemmista paljon aikaa. Mutta iltapäivähoito on kaikissa minun tuntemissani kouluissa hyvin järjestetty (meillä klo 16:45 saakka). Ja me emme asu isossa kaupungissa.

Olen itse kahtena päivänä viikossa töissä ja nuorin on vielä tarhaikäinen. Parin vuoden päästä toivottavasti joka päivä.

Vierailija
13/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa saa lapsilisää?

Vain yksi vai molemmat? Jos vain yksi, verotus on armollista ja lasten lukumäärä otetaan huomioon. Samoin kaikki perheenjäsenet ovat saman sairasvakuutuksen kattamia, eikä siitä lisämaksuja tule. Toista verotetaankin siten rankemmin. Mutta lapsiperhe pärjää Saksassa hyvin. Myös lapsilisät ovat suuremmat kuin Suomessa eikä Kindergartenmaksut ole kovin isoja.

terv. Saksasta

Vierailija
14/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kai 184 euroa, kolmannesta 190 ja neljännestä 215. Työttömät tm vähävaraiset voivat käsittääkseni saada korotuksen.