Saanko mennä kylpyyn, olen synnyttänyt 2 päivää sitten.
Siinä se kysymys olikin eli saanko mennä omaan kylpyammeeseen lämpimään kylpyyn helpottamaan jälkisupoistuksia ja peräpukamia. Synnytin kaksi päivää sitten. Onko olemassa kohtutulehduksen vaara? Kiitos vastauksista.
Kommentit (14)
...sanoo, että ei suositella kylpyä eikä uimista niin kauan kuin on jälkivuotoa.
Mutta juuri tuossa kollega kertoi synnyttäneensä ensimmäisen lapsensa englannissa, ja siellähän on tapana että joka asunnossa on nimenomaan kylpy, ei välttämättä suihkua ollenkaan. Ja ihanaa oli lillua kuumassa vedessä luvan kanssa vastasynnyttäneenä.
Eli tulehdusvaara on teoreettinen. Mutta näin meillä nyt kuitenkin suositellaan.
...että "teoreettinen" oli vähän huonosti sanottu. Kyllähän vaara ihan todellinen on, kylpi tai ei! Ja kylpy voi lisätä riskiä.
itse en ainakaan haluaisi lilliä jälkivuotovedessä.
Jälkivuotoa ei ole. Toinen synnytys,ei repeämiä vain ikäviä peräpukamia ja supistuksia kohdussa.
ole yhtään vuotoa? Olen synnyttänyt neljä lasta, eikä se synnytysten määrä ole minulla jälkivuotoon vaikuttanut. Kyse ei siis ole repeämien aiheuttamasta vuodosta, vaan kohdun supistumisesta normaalikokoon, istukan poistumisen aiheuttamasta vuodosta.
Synnytyksessäkin verenvuoto oli olemattoman niukkaa kuulemma. En tiedä miksei verta sitten tullut paljoa mutta moneen kertaan paineltu ja tarkistettu että kaikki kunnossa. Ap
Lapseni ovat syntyneet Saksassa, missä kylpyammeet ovat varmaan yhtä yleisiä kuin Englannissa ja kylpeminen on nimenomaan kiellettyä synnytyksen jälkeen.
Syy: jälkivuodon bakteerit voivat aiheuttaa pahan rintatulehduksen.
jos olis noita mikrossa lämmitettäviä vehnätyynyjä joiden päällä istua? Tai sitten sellainen lämpöhuopa johon kääriytyä/istua?
Jälkivuotoa ei ole. Toinen synnytys,ei repeämiä vain ikäviä peräpukamia ja supistuksia kohdussa.
On kyllä tosiaan outoa, ettei ole jälkivuotoa! Eihän se niistä repeämistä tule, vaan kohdusta...
On kyllä tosiaan outoa, ettei ole jälkivuotoa! Eihän se niistä repeämistä tule, vaan kohdusta...
jossain se istukkakin on ollut kiinni ja sielta sen vuodon pitaisi tulla. Minulle sanottiin, etta jos jalkivuoto yhtakkia loppuu ihan alussa, se on huono merkki ja voi tarkoittaa esim. isoa hyytymaa. Ap:na kavisin laakarissa pikapikaa.
T: kolmen aiti
ole yhtään vuotoa? Olen synnyttänyt neljä lasta, eikä se synnytysten määrä ole minulla jälkivuotoon vaikuttanut. Kyse ei siis ole repeämien aiheuttamasta vuodosta, vaan kohdun supistumisesta normaalikokoon, istukan poistumisen aiheuttamasta vuodosta.
Mutta mulla on niin että jos ottaa käsivarresta verta (tulee kunnola ja paineella). Mutta kun neula otetaan pois samantien loppuu veren tulo koskaan ei ole siinä lapussa ollut verta.
Samoin hb:tä ottaessa ei veri koskaan tullut automaattisesti vaan konnon reikä ja sormen puristelut että sai veren lypsettyy.
Tuleehan siitäkin lämmintä vettä. Mutta jos suihkua ei ole, niin parempi mennä hetkeksi ammeeseen. Nimenomaan pesemättömyys aiheuttaa niitä tulehduksia!
t. yksi joka sai tulehduksen, kun sairaalassa ei viitsinyt käydä paskaisessa suihkussa
Mahtaa olla terveydenhuollon ammattilaisten mielipide