Aion erota. Nyt tarvitsen kipeästi käytännön neuvoja, miten toimia.
Yhteinen omakotitalo ja remonttilaina on. Kaksi lasta.
Mitä teen ensiksi?
Kommentit (12)
No ensin selvittelette onko toinen mahdollisesti halukas ostamaan toisen talosta ulos. Vai jos se ei ole vaihtoehto niin laitatte talon myyntiin. Ja maksatte mahdolliset jäljellä olevat velat pois ja loput puoliksi. Riippuu paljon myös siitä oletteko naimisissa ja onko avioehtoa. Sitten hommaat asunnon, jos et jää taloonne. Sovitte ajan lastenvalvojalle elatusmaksuja varten. Haet sitten yksin lasten kanssa asuessasi lapsilisään yksinhuoltaja korotusta. Tässä nyt jotain vinkkejä. Tsemppiä!
Itse olen luuseri enkä lähde parisuhteestani koska en halua luopua talostani joka on siis meidän yhteinen, mutta lainaa on vielä jäljellä ja tuskin yksin pystyisin kaikkia maksuja hoitamaan. Pelkuri olen, täytyy yrittää vaan jaksaa. Olet rohkea!
Tsemppiä! Itse olen luuseri enkä lähde parisuhteestani koska en halua luopua talostani joka on siis meidän yhteinen, mutta lainaa on vielä jäljellä ja tuskin yksin pystyisin kaikkia maksuja hoitamaan. Pelkuri olen, täytyy yrittää vaan jaksaa. Olet rohkea!
Onko sinulle siis kiva talo tärkeämpää kuin oma henkinen hyvinvointisi? Voi olla että tuota pelkuruutta saatat katua jossain vaiheessa. Ovatko seinät sinulle tosiaan niin tärkeitä? Ja miten reilua se on miestäsi kohtaan?
Olen itsekin ollut tässä liitossa liian kauan, enkä tiedä vieläkään teenkö oikein. Tai tiedän, mutta...no te ymmärrätte.
Nämä käytännön asiat vaan pelottavat. Mies tulee ehkä olemaan hankala, joten onko minun todella hankittava juristi? Olen tosi pienituloinen, miten ihmeessä sen teen? Eikö se maksa maltaita ja onko se pakollista? Itse olen valmis luopumaan vaikka kuinka monesta asiasta, kunhan saan sen verran, että lapset saa kodin, jossa asua, eli sängyt sun muut tai vaikka aluksi patjat, ihan sama.
ap
Näin eron kokoneena neuvoisin sinua ensimmäiseksi ottamaan yhteyttä oikeusaputoimistoon. Sieltä saat tietoa ja asiallisia neuvoja. Esim. omaisuuden ositukseen.
Pidä puolesi osituksessa. Minä en pitänyt ja jouduin aloittamaan kaiken alusta.
Ensimmäinen asia tietysti on eron vireille pano. Täytät eropaperin ja toimitat sen käräjäoikeuteen. Siitä ne asiat lähtee sitten rullaamaan.
perusteella oikeus ilmaiseen oikeusapuun niin voit ottaa myös yksityisen, perheoikeuteen perehtyneen juristin, ja hänen palkkionsa korvataan julkisista varoista. Olen käsittänyt, että tämä todella kannattaa avioerotapauksissa.
perusteella oikeus ilmaiseen oikeusapuun niin voit ottaa myös yksityisen, perheoikeuteen perehtyneen juristin, ja hänen palkkionsa korvataan julkisista varoista. Olen käsittänyt, että tämä todella kannattaa avioerotapauksissa.
Jos ei ole riitaisa ero ja tiedätte, miten omaisuus jaetaan. riittää että teette asiasta paperin (pohjia löytyy netistä), joka todistetaan oikeaksi kahden henkilön voimin. Näin ollen kukaan ei pääse jälkikäteen väittään, että sai liian vähän/liikaa osituksessa.
Meillä lähti eron puiminen siitä liikkeelle, etät sanoin asian ääneen. Että ero on edessä.
Silloin exä pisti tuulemaan, toi paperin allekirjoitettavaksi (siis eropaperin). Kumpikin kävi osaltaan pankissa kyselemässä lainamahdollisuutta taloon. Minä olisin saanutkin lainan, mutten halunnut jäädä siihen. Exällä oli liikaa kulutusluottoja, joten hän ei edes saanut lainaa, vaan lähti vuokralle. Kulutusluotot ja niiden kohteet jäivät hänelle. Kuittaantuivat siinä puoliksi. En tiedä, olisiko minun kuulunut osallistua velkoihin, auto-vene-moottorikelkka. Toisaalta olin tavallani ne hyväksynyt, mutta ne olivat exän nimissä eikä meillä ollut avioehtoa. En tiedä, mutta joo.
Sitten sovimme muun omaisuuden jaon. Siis noiden isojen ulkopuolelle jäävän. Suurinpiirtein puoliksi. Tässä kohtaa tiedän, että exä jäi "voitolle" taloudellisesti, hän sai kaikki koneet ja pelit ja härpäkkeet. Itse otin astiat ja suurimman osan liinavaatteista ja sellaisista. Lapset päättivät itse, mihin mitkäkin tavarat menivät. Lasetn leluja yms. ei otettu laskuihin ollenkaan. Vaan heidän kamppeensa (ihan huonekaluja myöten) jaettiin vain sen mukaan, missä niitä tarvittiin.
Samaan aikaan keskusteltiin lasten huoltajuudesta ja elatuksesta. Meillä on vuoroviikkosysteemi, toiminut ok jo kolmatta vuotta. Lastenvalvojalla kävimme tekemässä sopimuksen siitä, mutta osittain olemme matkan varrella vähän säätäneet sitä. Esim. lyhempiä lomia emme jaa puoliksi. Vaan toisella on lapset syyslomalla, tosiella hiihtolomalla.
Elatus menee puoliksi, kun asuvatkin puoliksi. Tämä ei ole kaikista helpoin yhtälö aina. Sillä exä inhoaa kaupoissa käyntiä ja ostamista - paitsi itselleen. Joten minä ostan vaatteet, liikuntatarvikkeet, pyörät, kännykät yms. Ja kun lapsilisät loppuvat kesken, yritän saada osan exältä. Ei aina oikein onnistu. En vain ole jaksanut alkaa asiasta mäkiseen, kun muutoin sujuu kohtuullisen hyvin.
nuo ostohommat paperille, koska ex:ni on sairaalloisen nuuka ja inhoaa myös kaupassa käymistä. Varoitan aina etukäteen, että nyt tulee sitten tällainen kulu, ja koitan etsiä tavarat halvalla. (Nyt on hankintalistalla silmälasit ja uusi viulu.) Meillä sopimuksessa on mm. polkupyörät, kännykät, sukset, luistimet, piilo- ja silmälasit, leirikoulumaksut, peruskoulun jälkeiset opiskelukustannukset 20 v. saakka...Muista että lapsilisät loppuu ennen elareiden loppumista, ja yh:n menot vaan nousee, kun lapset yhä asuu kotona ja kuluttaa kuin aikuiset ihmiset.
Kun on kunnolla paperilla, ei ole ollut riitoja maksuista, mä laitan vain kopion kuitista ja maksupyynnön. Samaa suosittelen ap:lle. Nuo isot kulut, mitkä avioliitossa laitettiin puoliksi, voi kaataa yh:lla kuukauden talouden. Ota asianajaja, ehdottomasti. Ne muutamat tunnit voi säästää sulle rahaa pitkässä juoksussa. Itse en olisi pärjännyt vaikealuonteisen miehen kanssa ilman as. ajajaa. Mies kun oli vielä niin tyhmä ja nuuka, ettei itselleen moista kulujen takia palkannut.
On ihanaa, kun apua saa, kun sitä uskaltaa pyytää!
ap
Mä laittaisin eron ekan vaiheen hakemuksen menemään. Sitten sopimaan miehen kanssa osituksesta ja lapsiin liittyvistä asioista. Hankkisin oman asunnon, ellet sitten pystyisi lunastamaan miestä talosta ulos.
Aika lastenvalvojalle tapaamissopimuksen ja elatusmaksuista sopimista varten.
Ei kai noilla mitään virallista järjestystä ole.
Jos mies on hankala, hanki ekaksi juristi.