Montaako eri pillerimerkkiä kokeilit, ennenkuin uskoit, ettei hormonaalinen ehkäisy sovi sinulle?
Niin, kaipaisin siis kokemuksia. Olen kokeillut kolmia eri pillereitä (tai neljää, en enää muista varmaksi) ja nuvaring rengasta. Mutta jokaisen aikaan pää on mennyt enemmän tai vähemmän sekaisin. Onko nyt vaan luovutettava, ja tyydyttävä siihen, ettei hormonaalinen ehkäisy sovi minulle? Kierukkaa en suostu kokeilemaan, sillä siitä ei pääse yhtä helposti eroon kuin pillereistä tai renkaasta.
Tietysti kuparikierukkaa voisi periaatteessa miettiä, mutta koska vuodan muutenkin lähes viikon, niin ei ajatuksena oikein viehätä, että menkat vielä runsaammiksi muuttuisi.
Olen 32v ja meillä on 3 lasta, periaatteessa lapsiluku on täynnä, mutta en todellakaan ole valmis sterilisaatioon, eikä mieskään siihen halua alkaa, vaikka onkin kovin varman oloinen siitä, ettei koskaan enää lapsia halua.
Onko tässä vain tyytyminen kumin kanssa jatkamiseen, vai vieläkö uskaltaisi kokeilla eri pillereitä? Yasminellen ja minipillereiden piti olla vähähormonisimpia, siksi vähän huolettaa voiko mikään enää sopia, kun nuokaan ei käynyt.
Kommentit (5)
Kierukkaa en suostu kokeilemaan, sillä siitä ei pääse yhtä helposti eroon kuin pillereistä tai renkaasta.
Sitä piti vielä sanomani, että kokeile ihmeessä kierukkaa, hormonaalisuus on siinä paikallista. Mulla alkuun naama räjähti finnejä täyteen, kun hormoonini olivat tottuneet pillereihin, ja sitten kun ne loppuivat, niin hetken olin teini :D Mutta tasottui ja nyt näpyt ovat enää harvinaisuuksia. Sain myös seksuaaliset haluni takaisin, en ollut tajunnut edes niiden puutetta, kyllä siis joskus teki mieli, mutta nykyisin himottaa :)
Minä kokeilin useita eri e-pillereitä, lisäksi Cerazette-minipillereitä ja Nuvaringiä. Mikään noista ei sopinut, aiheutti monenlaisia hormonaalia ongelmia. Juttelin vaihtoehdoista ehkäisyneuvolassa ja hoitaja suositteli lämpimästi hormonikierukkaa. Siitä irtoaa paljon vähemmän hormonia ja vaikutus on niin paikallinen, että melkein "lupasi", että toimii ja sopii.
Ja näin oli. Kierukka oli mulla 4 vuotta ja otan heti uudestaan, kunhan tämän kolmannen vauvan olen maailmaan saattanut :) Ei mitään vuotoja koko 4 vuoden aikana, ei siis yksiäkään menkkoja. Ei mielialavaihteluita, kuten muulla hormonaalisella ehkäisyllä (olin aivan hirveä etenkin Nuvaringin aikaan, silloin mies käski lopettaa sen...). Ei siis mitään ongelmia!
Lapsiluvun tultua täyteen aloitin yhdistelmäehkäisypillereillä, jotka muutoin sopivat minulle loistavasti, mutta niiden aikana minulla puhkesi aurallinen migreeni, jonka johdosta ko. ehkäisyä ei minulle enää anneta.
Minipillereillä kituuttelin puolitoista vuotta tihkuen jatkuvasti verta. Pöh.
Nyt ollut hormonikierukka vuoden ja kärsin runsaista alavatsa- ja alaselkäkivuista sekä vatsan turvotuksesta. Pännii todella rankasti, sillä vatsa on niin pinkeänä ja arkana pari viikkoa kuukaudesta, että näytän siltä kuin olisin 5. kuulla raskaana. En enää viihdy omassa kehossani. Sanomattakin selvää, ettei seksi näinä kipu- ja turvotusviikkoina kiinnosta pätkääkään :(
Tästä huolimatta mieheni toivoo minun pitäytyvän kierukassa, sillä muutoin hän joutuisi ottamaan vastuun ehkäisystä - minullahan alkaa olla keinot vähissä.
Tämä tietysti vetää mieleni matalaksi. Mieheni ei ole koskaan elämässään ottanut vastuuta ehkäisystä. Hän ei halua käyttää kortsuja ("No, kun menee fiilikset...") eikä varmaan voisi edes ajatella vasektomiaa. Se olisi aivan liian suuri uhraus.
Olen ajatellut sekä kierukasta että miehestä luopumista. On todella masentavaa toimia erilaisten ehkäisymenetelmien koelaboratoriona.
pillereillä menkat olivat aivan niagarat ja joillain oli migreeni lähes joka päivä, hormonikierukasta tuli munasarjakystia. Vuosia käytin Femodenia, tuntui siedettävältä. Gyne suositteli Qlairaa, jonka hormonit ovat luonnollisia, ja yllättäen migreeni hävisi täysin. En ollut enää edes ajatellut sen johtuvan pillereistä. Musta on kuitenkin aika kamalaa, että ei mullakaan ollut tuon vertaa käsitystä siitä, minkälaista mun elämä olisi ilman lisähormoneja, koko aikuisikä on mennyt joissain "höyryissä". Lapsia yritettäessä olin jonkun kuukauden ilman pillereitä ja kivaa aikaahan se oli: olin hyvällä mielellä ja seksihalujakin oli. Entisillä pillereillä noita ei ollut lainkaan, Qlairalla kahtena päivänä kuussa :(
kuinka montaa merkkiä olen kokeillut, veikkaisin 5-6. Aloitin pillereiden syönnin 17-vuotiaana, jossain kohdassa pidin taukoa reilun puoli vuotta ja 23-vuotiaana hain hormoonikierukan.
Aluksi aina uudella merkillä mentiin puolisen vuotta ihan ilman ongelmia, ja sitten.. Mulla pillereiden epäsopivuus näkyin niin, että menkat kestivät vähän yli viikon, se oli suurimmaksi osaksi sellasta ärsyttävää tihkuvuotoa. Kierron puolessa välissä 4-5 päivän välivuoto. Eli elämä oli jatkuvaa menkkailua.
Nyt ollut kierukka vuoden verran, edelleen kuukautiset tulee ja ne kestää kaksi viikkoa. Missään vaiheessa ei tartte käyttää sidettä, pikkuhousunsuoja riittää, kun se vuoto on vaan sellasta pientä, mut tosiaan, sitä tulee pari viikkoa!
Jos nyt vielä vuoden kestäis ja sit vois heittää kierukan mahd. kauas, kun opiskelut loppuu. Tietty mies varmaan haluis, et sitä pidetään niin kauan, kunnes saan vakipaikan. Mut mun puolesta se vauva sais tulla jo vaik nytte!! :)