G: mistä olet JO luopunut laskusuhdanteen/laman takia?
miehelllä on työt vähentyneet ja olen luopunut syksy 2011- tammikuu 2012 aikana seuraavista asioista:
- siivooja ( säästö 125-250 e/ kk)
- rakennekynnet ( säästö 40 e/ kk)
- kampaamo( kasvatin pitkän tukan ja itse leikkaan otsatukan/ leikkaan myös lasten hiusten latvat itse)( säästö 240 e/ 6 kk=40 e/ kk )
- kosm,etologhista ( 60 e/ 6 kk= 10 e/ kk)
- työpaikkaruokailu ( teen salaatin evääksi sekavihanneksista mm)( säästö 5 e x 20 pv=100e/ kk)
- nutriletista välipalana( oli kallis- mandariineja ym hedelmiä tilalle)( säästö 20 e/ kk)
- sokerista( säästö lähinnä kiloista- noin 5 e/ kk)
- aidosta voista ( kolestrolin takia, vähentää lääkekuluja) ( säästö lähinnä kiloista, noin 5 e/ kk)
- kahvilakäynneistä( säästö 50 e/ kk)
- toisesta autosta ( säästö 500e/ kk)
----------
----------
noin 1000 e/ kk
Mites muilla?
Kommentit (18)
ja niiden mukana aika monesta muustakin asiasta.
ja siirryin osittaiselle hoitovapaalle.
Nyt jää säästöönkin ja mistään muusta ei ole tarvinnut luopua.
Ajan edelleen autoa, lapset harrastavat, syön henkilöstöravintolassa ja matkustellaan.
me pikemminkin laitamme entistä enemmän rahaa kiertoon, ja siis erityisesti kotimaisiin palveluihin.
Onpahan sitten jotain mistä tinkiäkin, jos sekin hetki tulee. TOivottavasti ei tule.
käytän niitä rikkinäisiä ja laitan ulos mennessäni lisäksi villasukat etteivät varpaat palele.
Kalsareitakaan en ostanut. Pesen sitten useammin niitä mitä käytän. Tai sitten käytä niitä likaisemmaksi.
Talouspaperia pyrin otamaan aina vain pienen nurkan, jos sitä johonkin tarvitsen.
Luovuin suurimmasta osasta turhuuksia muutama vuosi takaperin, kun kyllästyin koko nykyiseen kulutuskulttuuriin. Tästä ei paljon huvita enää vähentää, tosin pystyisin siihenkin, jos olisi pakko.
ikinä ei ole käynyt siivooja, en omista rakennekynsiö, kampaamo = sama homma, värjään itse n 4 krt vuodessa a 10 euroa ja leikkaan itse hiukset, samoin mieheni ja poikani, töissä eväät, kosmetologista on ollut pari vuotta, voita ostan pari pakettia per vuosi, omaa autoa ei ollut ikinä käytössä.
Sen sijaan saan jatkuvasti rahaa kun myyn meille tarpeetonta rompetta huutiksessa ja kirpparilla.
mistään. Sehän se vasta laman tuokin jos kaikki lakkaavat ihan vain varmuuden vuoksi kuluttamasta. Meillä eletään normaalisti ja uskotaan töidenkin säilyvän.
alkaneet toden teolla säästää energiaa. Muutimme viime vuonna kerrostalosta omakotitaloon. Sisälämpötilaa laskettiin tietoisesti useita asteita ja vettä käytetään ajatuksella. Rahallista säästöä emme ole entiseen verrattuna saavuttaneet (koska kerrostalossa maksettiin vain sähkö ja kiinteä vesimaksu), mutta jos vanha meno olisi jatkunut olisivat laskut hurrrjan paljon vielä nykyistä suurempia. Ulkona syömistä on pyritty rajoittamaan noin kertaan kuukaudessa.
Siis kahvilassa. Olen alkanut syödä työpaikalla halvemmin. Jätän entistä useammin ostamatta mitä tarvitsisin (tämä ei ole siis mitenkään tietoinen valinta, olenpa vain huomannut). Energiaa mielellään säästäisin, meillä kerrostalossa siihen ei vaan helpolla voi vaikuttaa muuten kuin valaistuksessa ja elektroniikassa ym.
siivoojaa, rakennekynsiä, työpaikkaruokailuja, nutrilettia, aitoa voita ja autoa ei kyllä ole koskaan ollutkaan
miehelllä on työt vähentyneet ja olen luopunut syksy 2011- tammikuu 2012 aikana seuraavista asioista:
- siivooja ( säästö 125-250 e/ kk)
- rakennekynnet ( säästö 40 e/ kk)
- kampaamo( kasvatin pitkän tukan ja itse leikkaan otsatukan/ leikkaan myös lasten hiusten latvat itse)( säästö 240 e/ 6 kk=40 e/ kk )
- kosm,etologhista ( 60 e/ 6 kk= 10 e/ kk)
- työpaikkaruokailu ( teen salaatin evääksi sekavihanneksista mm)( säästö 5 e x 20 pv=100e/ kk)
- nutriletista välipalana( oli kallis- mandariineja ym hedelmiä tilalle)( säästö 20 e/ kk)
- sokerista( säästö lähinnä kiloista- noin 5 e/ kk)
- aidosta voista ( kolestrolin takia, vähentää lääkekuluja) ( säästö lähinnä kiloista, noin 5 e/ kk)
- kahvilakäynneistä( säästö 50 e/ kk)
- toisesta autosta ( säästö 500e/ kk)
----------
----------
noin 1000 e/ kkMites muilla?
Ap:n mainitsemista on vaikea luopua, kun niitä ei ole ollutkaan. Tai kampaajalla käyn 3 kertaa vuodessa, jolloin pitkä tukkani raidoitetaan ja leikataan. Lasten ja miesten hiukset leikkaan itse.
ja kaikki ylimääräinen on ollut pakko karsia. Nyt ei ole enää mitään, mistä karsia.
Ei nostata kolesterolia. Kaikki kevythöttö sekä tekemällä tehty tekee enemmän hallaa kropalle kuin aito. Kannattanee satsata ruoan laatuun niin ei tule niitä lääkekuluja ollenkaan, jätä vaikka se valkoinen sokeri ekana kokonaan pois.
Mä en ole kovin radikaaleja muutoksia tehnyt. Mies sitäkin enemmän, mut ei nyt ihan viimeisien kuukausien aikana vaan viimeisen 5 v aikana. Luopui omasta firmastaan ja meni varmaan, pitkään ja laihaan (tai sit ei niin laihaan sittenkään) työpaikkaan, myi suosituksesta osakkeitaan 2007. Ollaan osteltu osakkeita sit takaisin 2008 vuoden lopusta alkaen. Asunnot on myyty 2009 ja 2011... Oliskohan jotain muuta vielä.
Mitään pieniä muutoksia en osaa sanoa. Ei ole juuri ollut mahdollisuutta tinkiä mistään kampaamokuluista, kun en käy kampaamossa muutenkaan kuin ehkä 3-4 x vuodessa, rakennekynsiä mulla ei ole koskaan ollut, siivoaja kävi kerran joskus vuonna 2002 ja tuhosi keittiön... Emme muutenkaan ole kovia matkustamaan tms.
Autoja meillä on 3 ja yksi niistä saa yksi lähteä keväällä.
Mä en ole kovin radikaaleja muutoksia tehnyt. Mies sitäkin enemmän, mut ei nyt ihan viimeisien kuukausien aikana vaan viimeisen 5 v aikana. Luopui omasta firmastaan ja meni varmaan, pitkään ja laihaan (tai sit ei niin laihaan sittenkään) työpaikkaan, myi suosituksesta osakkeitaan 2007. Ollaan osteltu osakkeita sit takaisin 2008 vuoden lopusta alkaen. Asunnot on myyty 2009 ja 2011... Oliskohan jotain muuta vielä.
Mitään pieniä muutoksia en osaa sanoa. Ei ole juuri ollut mahdollisuutta tinkiä mistään kampaamokuluista, kun en käy kampaamossa muutenkaan kuin ehkä 3-4 x vuodessa, rakennekynsiä mulla ei ole koskaan ollut, siivoaja kävi kerran joskus vuonna 2002 ja tuhosi keittiön... Emme muutenkaan ole kovia matkustamaan tms.
Autoja meillä on 3 ja yksi niistä saa yksi lähteä keväällä.
elää lamaa koko elämäni. Noh, sokerista ei sentään ole tarvinnut vielä tinkiä. Kahvilassa ja ravintolassa sentään tulee joskus käytyä ja jopa työpaikkalounaalla noin kerran viikossa. Muita mainitsemiasi ei ole ollut koskaan, lapsi on käynyt parturissa elämänsä aikana kahdesti (toisen kerran häitämme varten), muuten on leikattu aina itse.
Mutta eipä ole vielä mistään tarvinnutkaan tinkiä, kun on tingitty valmiiksi.