Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikenneministeri vaatii nollatoleranssia:

Vierailija
05.01.2012 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012010515041343_uu.shtml



Eipä taida olla tuokaan nainen mikään kulmakunnan kirkkain kristalli. Mitä ihmettä promillerajan alentaminen auttaa rattijuoppoihin, selventäkääpä se minulle?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maan tapa on rangaista muita kuin syyllisiä. Lasketaan kaikita promillerajaa, mutta pidetään rattijuoppojen (ja raiskaajien jne jne) tuomiot nollassa, ettei tule paha mieli. Tämä on tätä uutta Braxilaista cityvihreää ajattelua.

Vierailija
2/12 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että poliisi voi sakottaa tai poistaa tyypin suoraan putkaan jos viisari rävähtää.



Pointti on juurikin siinä että mitä aseita poliisille annetaan kun nollaraja laitetaan ja joku puhaltaa niin että viisari värähtää.



Tuota tapausta ei olisi voitu estää nollarajalla, ei edes nykyinen linjaus estänyt. Juopunut se oli jokatapauksessa jos olisi jäänyt poliisin haaviin ennen onnettomuutta mutta koko pointti on se että mitä poliisi saa tehdä ja mitä siitä saa juoppokuski kun jää kiinni!

Sakot varmasti valtaosassa tapauksissa jää valtion maksettavaksi?

Pitäisikö vaikka toistamiseen viisaria väräyttävä ohjata pakolliseen hoitoon? Mikä siihen auttaa, se on oleellista.



Saako 6 kerran joku ajaa autolla kännissä?

Onko se sama kuin nollaraja tai juo ravintolassa yhden kun käy syömässä ja ajaa kotiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viinilasillisen ruuan kanssa. Olen varmaan kamala rikollinen kun tämän teen?



Ne jotka ajaa kännissä ne ajaa, promillerajoista viis. Niin kuin tämä lapsen yli ajanutkin, oli jo useamman kerran jäännyt kiinni.

Vierailija
4/12 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että poliisi voi sakottaa tai poistaa tyypin suoraan putkaan jos viisari rävähtää.

Pointti on juurikin siinä että mitä aseita poliisille annetaan kun nollaraja laitetaan ja joku puhaltaa niin että viisari värähtää.

Tuota tapausta ei olisi voitu estää nollarajalla, ei edes nykyinen linjaus estänyt. Juopunut se oli jokatapauksessa jos olisi jäänyt poliisin haaviin ennen onnettomuutta mutta koko pointti on se että mitä poliisi saa tehdä ja mitä siitä saa juoppokuski kun jää kiinni!

Sakot varmasti valtaosassa tapauksissa jää valtion maksettavaksi?

Pitäisikö vaikka toistamiseen viisaria väräyttävä ohjata pakolliseen hoitoon? Mikä siihen auttaa, se on oleellista.

Saako 6 kerran joku ajaa autolla kännissä?

Onko se sama kuin nollaraja tai juo ravintolassa yhden kun käy syömässä ja ajaa kotiin?

HALOO. Hanki terve suhde alkoholiin.

Vierailija
5/12 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voit mennä baariin kaljalle ja sanoa kavereille, että join vain yhden, voin siis ajaa vielä autoa. Jos tulee nollatoleranssi, niin kaikki tietävät, että kaljan jälkeen ei ajeta autoa. Eihän se niitä vakituisia rattijuoppoja sieltä poista, mutta haluaisin ainakin uskoa, että osan poistaisi.

Vierailija
6/12 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholin vaikutuksenalaisena.

Mikä on minusta erittäin hyvä asia, ei mitään kikkailua että tän voin vielä ottaa ja kuitenkin ajaa vaikka ihan pikkuisen olenkin humalassa. Selkeä, jos otat et aja -linja.

Nythän me vähän kuin hyväksytään että on ok ottaa alkoholia vaikka tietää menevänsä auton rattiin. Kunhan ottaa vaan yhden tai kaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholin vaikutuksenalaisena.

Mikä on minusta erittäin hyvä asia, ei mitään kikkailua että tän voin vielä ottaa ja kuitenkin ajaa vaikka ihan pikkuisen olenkin humalassa. Selkeä, jos otat et aja -linja.

Nythän me vähän kuin hyväksytään että on ok ottaa alkoholia vaikka tietää menevänsä auton rattiin. Kunhan ottaa vaan yhden tai kaksi.

Yhteiskunta ei hyväksy 0,5 promillen tai yli nauttineena ajamista!

Vierailija
8/12 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt yleinen asenne on se, että kyllä MINÄ voin ajaa yhden kaljan jälkeen. Tosin se toinen ja kolmas kalja unohdetaan kuten palstamamma kertoessaan joulunvietostaan. Kun raja on nolla, kukaan ei voi enää puolustella yhtäkään rattijuoppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholin vaikutuksenalaisena.

Mikä on minusta erittäin hyvä asia, ei mitään kikkailua että tän voin vielä ottaa ja kuitenkin ajaa vaikka ihan pikkuisen olenkin humalassa. Selkeä, jos otat et aja -linja.

Nythän me vähän kuin hyväksytään että on ok ottaa alkoholia vaikka tietää menevänsä auton rattiin. Kunhan ottaa vaan yhden tai kaksi.

Yhteiskunta ei hyväksy 0,5 promillen tai yli nauttineena ajamista!

Minusta autoa ei ajeta jos ottaa sen yhdenkin. Nollaraja, ei se niin vaikea ole noudattaa kuin te tunnutte kuvittelevan. Ihan ongelmitta olen sitä jo yli 18 vuotta noudattanut.

Vierailija
10/12 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä voisit hankkia sisälukutaidon!



Johan minä sanoin että OK tämä nykyinen malli.

Se poika olisi ollut yhtäkännissä vaikka olisi ollut nollaraja laissa!

Poliisilla pitää olla jotain mitä tehdä; sitä ei ole nytkään.

Johan tuo poika on 6 kertaa liikenteessä jäänyt kiinni; montako kertaa ei jäänyt?



3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tota jätkää on missään puolustellut?



Nykyinen raja sallii yhden juomisen ravintolassa ja nolla ei sallisi.



Tuota ei voi verrata tytön kuolemaan, jätkä oli umpitunnelissa!



Jos muutoksia joku asia tarttee niin se mitä tulee rangaistukseksi ja mitä poliisi voi tehdä kun joku rikkoo rajotuksia (oli raja mikä tahansa).



3

Vierailija
12/12 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

promillerajan laskeminen antaisi selvän signaalin siitä, että yhtään alkoholia ei voi ottaa, jos aikoo ajaa. Nyt taas sen yhden ottaminen on ihan normaalia - parhaat juovat jopa kaksi ja olettavat olevansa ihan selvin päin.



Ongelmahan on nyt lähinnä se, että ratkaisut näihinkin asioihin ovat ainakin kahden ministeriön vastuulla (sisäministeriön ja oikeusministeriön). Sisäministeri Kyllönen ei voi säätää tiukempia rangaistuksia, kun rangaistusten säätäminen on oikeusministeri Henriksonin alaa...



Jossain haastattelussa Kyllönen ihan viisaasti sanoi, että ongelma ei ehkä ole niinkään rangaistusasteikossa vaan siinä, miten sitä käytetään: Nyt jo asteikko antaisi luvan mm. rattijuopon auton ottamiseen valtiolle tai pitempiin rangaistuksiin, mutta oikeusistuimet eivät käytä näitä keinoja. Eli ongelma ei niinkään ole lainsäädännössä kuin oikeusistuimissa. Ja kun Suomessa on riippumaton tuomioistuin (vallan kolmijako-opin mukaisesti), ministeri ei voi käskeä tuomareita tuomitsemaan kovempia rangaistuksia...



Mutta toivottavasti tämä traaginen tapaus saisi vihdoin jotain aikaan: alkolukko pakolliseksi, auto valtiolle, promillerajan laskeminen jne. - Ehkä sieltä sitten ainakin suurin osa rattijuopoista saataisiin pois. Mikään keino ei yksin riitä, eikä kaikkia rattijuoppoja saada koskaan pois liikenteestä, mutta kuitenkin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä