Selittäkää tyhmälle, mikä on tahtilaji pianonsoitossa?
Olen siis aikuinen, joka opettelee ihan pianonsoiton alkeita ilman sen kummempia opettajia, kuin netti ja kirjat. Ja sähköpiano tietysti.
Tahtilajissa siis voi olla murtoluku, jossa ylempi osoittaa moneenko tahdin aikana lasketaan ja alempi tahdin pituuden. Näin lukee jokapuolella, ja mä olen, että WTF?!
Osaisko joku jotenkin SELITTÄÄ tän asian?
Olisin hyvin kiitollinen!
Kommentit (24)
Mä suosittelisin "lukemaan" nuotteja ääneen tyyliin taa-ti-ti-ti-ti-taa. (tossa siis neljäs osa, 4 kaheksas osaa ja neljäs osa). Noi on ihan perusperusjuttuja.
Olen siis opettelemassa niitä sävelkorkeuksia, joku kai ymmärsi, että hyppäisin nekin yli.
Ja olen ihan normaalisti peruskoulun klaarannut, mutta meilläkään nuottien osaaminen ei ollut oikeastaan pakollista. Pari pientä testiä ala-asteella, missä on pitänyt pari nuottia osata merkitä, ei auta mua tässä hädässä, kun ikää on yli 30 jo.
Olen ajatellut, että pitäisiköhän kiinnittää aiempaa tiukempaa huomiota tytön Ti-ti-nallevideoihin? :) Niinkuin oppimismielessä?
ap
Olen ajatellut, että pitäisiköhän kiinnittää aiempaa tiukempaa huomiota tytön Ti-ti-nallevideoihin? :) Niinkuin oppimismielessä?
ap
Jos tyttäresi niitä katselee, on siitä varmasti molemminpuolista hyötyä. Tyttäresi nauttii seurasta ja sieltä tulee ne musiikin aivan perusasiat melko hyvin. Aika ei varmasti mene hukkaan.
Onko kukaan saanut musiikista päättötodistukseen arvosanaa tahtien osaamisen perusteella? Kyllä se kuulunee opetussuunnitelmaan, mutta väitän, että meilläkin luokkakavereista puolellakaan ei ollut hajua tahdeista. Nuottimerkit piti osata, mutta ei kukaan odottanut edes, että nuottia vastaavan äänen löytäisi pianosta.