Tavalliseen maitoon siirtymisestä piereskelyä vuoden vanhalle??
Mä olen aina vähän miettinyt, onko mahdollista, että lapsella on maitoallergia. Kertokaahan te, joilla kokemusta! Vauvana oli refluksi, joka pysyi aisoissa lääkityksellä. olin maidottomalla dieetillä, muttei siitä ollut mitään eroa mihinkään. Vauvan iho oli pienenä hyvä. Kakka kai ihan normaalia. Kakkaa nykyään 1-4 kertaa päivässä ja yleensä normaalia on. Joskus tummaa/vihertävää ja haisee pahalle, mutta usein se on normaalia silti suurimmaksi osaksi. Nukkuu ajallisesti ihan ok, mutta yöt välillä levottomia (saattaa herätä hyvinä öinä kaksi kertaa, huonoina vaikka 6), mutta rauhoittuu puolista kerroista itsekseen, toisinaan pitää silitellä/tutittaa.
Aikoinaan puolen vuoden iässä aloitin korvikkeen käytön. Nan ei sopinut, tutteli alkoi sitten sopimaan. Tähän asti on siis juonut tuttelia mutta poskien iho on ollut kuiva rasvauksesta huolimatta, samoin polvitaipeet ihottumaiset. Muuten iho on siisti. Rikki ei iho ole. En ole huomannut lehahtelua maidon juonnin jälkeen, mutta välillä iho parempi, välillä ihottuma punaisempi. Rasvataan kyllä päivittäin eikä ole sinänsä pahan näköinen. Onkohan vain atopiaa?
Nyt sitten pikkuhiljaa siirrytty korvikkeen seassa normimaitoon. Nyt kun on tavallista maitoa ollut puolet tai yli puolet juodusta määrästä, niin on lakanut pieremään. Öisin nukkuu peppu pystyssä ja pieree välillä ähinänä kera. Onkohan tämä vain ohimenevää totutteluun liittyvää vaivaa? Vai sittenkin maitoallergiaa?
Pitäiskö mennä lääkäriin vai miten tutkia asiaa itse? Kokeilisinko hylamaitoa? Tai soijamaitoa?? Lapsi siis nyt vuoden.. Vai jatkanko hetken vielä korvikkeella ja kokeilen hetken kuluttua sitten uudelleen tavallista maitoa?
Kommentit (6)
mulle sanottiin neuvolassa, että tavallisenn maitoon siirtyminen voi aiheuttaa ilmavaivoja, jotka ei haittaa mitään. Sitten jos maha kipeytyy selvästi tai tulee muita oireita, niin kannattaa kysyä ammattilaiselta (neuvolasta) neuvoja. Laktoosittomaan ei kannata siirtyä ilman että on todellinen tarve, koska silloin ei opi sietämään laktoosia.
Jos kerta puoli vuotta on jo käyttänyt tuttelia, niin kunnon maitoallergikolle olis kyllä tullut muitakin oireita (kasvu hidastunut tai loppunut, iho täysin rikki, nokkosrokkoa). Iho kuulostaa ihan normaalilta 1 vuotiaan iholta talvisaikaan. Kakka kuulostaa myös tavanomaiselta: sitähän se on mitä milloinkin on syöty. Annat vaan hissuksiin enemmän normimaitoa, niin eiköhän ne piereskelyt vähäne. Voithan kokeilla rasvaisempaa tai kevyempää maitoa vaihteeksi tai luomua, tai jopa laktoositonta jos paukuttelu kovasti häiritsee sinua.
Tarkkaan en muista milloin alkoi.. Mutta nyt selkeästi kyllä pahempi ollut n. 2 kuukauden ajan ehkä. Ei siis missään hirveässä kunnossa ole.
Onko vielä jollain kokemuksia? Miten teillä sujui normimaitoon siirtyminen? Oliko oireita ilman allergiaa??
Vaikka lanttulaatikkoa päivittäin?
Otatte sen maidon pois ruokavaliosta ja oireiden pitäisi loppua, sitten kun ohi niin otatte taas uudestaan kokeiluun.
Mitään ei voi kerrasta päätellä. Ne kokeillaan.
Puolipulloa ekalla kerralla on liikaa, pienemmissä määrissä.
maistaa lanttulaatikkoa. Söi sitä ehkä kaks teelusikallista. tavallista maitoa olen antanut nyt kaksi viikkoa. Määrää hiljalleen lisäten. Alussa en oireita huomannut. Hapanmaitotuotteet eivät oikein maistuneet vaikka niillä aloitettiin. Nyt vasta kun lisäsin tavallisen maidon määrää, ihon kunto meni pahemmaksi (on kyllä muutenkin joskus parempi ja joskus huonompi) ja tuli tuota piereskelyä ja levottomampia öitä.
ap
Meneekö itsellään ohi, milloin?