Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teinillä pitää olla rahaa käytössä huvituksiin / kk?

Vierailija
28.12.2011 |

15v tytöllä rahan tarve tuntuu olevan loputonta. Koko ajan pitäisi olla menossa elokuviin, syödä ulkona, ostaa meikkejä ym. Itse olen aina ollut tarkka rahoistani. Ehkä ole edes tottunut tuollaiseen, kun itse teininä oli 14 -vuotiaasta asti käytössä vain ne rahat, jotka oli kesätöillä ansaittu. Ja niillä piti ostaa vaatteetkin.

Paljonko tuon ikäisellä pitäisi olla käytössään? Jotain ilmeisesti, kun kavereillakin kerran on. Matkakortiin menee 20 euroa /kk, ruuan, vaatteet ja puhelinmaksun maksamme me.

MIten teillä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa kuukaudessa 100 euroa käyttöönsä. Jos rahat menee meikkeihin, syömisiin ja muuhun ei-niin-kovin-tarpeelliseen niin silloin ehdottomasti vähemmän.

Vierailija
2/15 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksatte jo ruuan, vaatteet ja puhelimen ja mielellään myös sen matkakortin, niin mielestäni mitään älyttömiä summia tyttö ei tarvitse.

Jonkin verran summa mielestäni vaihtelee siinä, missä päin asutte. Jos isossa kaupungissa, jossa pääsee helposti leffaan yms., niin ehkä vähän enemmän.

Suoraa summaa en osaa sanoa, koska riippuu myös siitä, millaiseksi olette tytön opettaneet; eli miten tajuaa rahan arvon?

Jos rahasta ei ole niin tiukkaa, niin 100 €/kk pitäisi todellakin riittää, mutta jos rahasta on tiukkaa, niin 40 €/kk ja hyvillä perusteluilla tai lisäkotitöillä voisi ansaita hieman lisää.

Itse olen myös elänyt aika pitkältikesätyörahoilla ja jos äitini sanoi, että rahaa ei ole, niin ei sitä silloin saatukaan, ja piti keksiä jotain muuta tekemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun taloudessa ei teinejä ole, mutta meillä oli kotona aika toimiva systeemi (olen 23, eli kohtalaisen tuoreessa muistissa vielä)

Yleisiä menoja varten (kahvittelut, leffat, ulkonasyömiset yms.) saatiin 40e kuukausirahaa. Tästä tosin vähennettiin puhelinlasku, eli vanhemmat saivat ovelasti kontrolloitua laskujen summaa siinä samalla. Ja huomiona, jos lasku oli yli 40e, kyseisessä kuussa ei saanut senttiäkään ja seuraavasta kuusta vähennettiin ylimennyt osuus. Oppi aika nopeasti pitämään laskut kurissa, kun ei ollutkaan sitten varaa lähteä kavereiden kanssa kahville tms.

Vanhemmilta rahaa sai lisää pyydettäessä, mutta tarve piti perustella kunnolla ja loppuraha piti palauttaa kuitin kanssa. Tällaisia oli kaikki vähän isommat jutut esim. meikit, joku erityisen upea vaate (vanhemmat maksoivat perusvaatteet), konserttiliput, tms. Ja en tarkoita, että joka viikko pitäisi saada "paita mitä ilman en voi elää", vanhemman harkinnalla tietysti.

Teinin näkökulmasta tuo saattaa olla todella veemäinen systeemi, koska loppuraha+kuitti-yhdistelmän takia et yksinkertaisesti voinut käydä hankkimassa siideriä tms. Jos olit sanonut käyväsi elokuvissa, sinne oli sitten mentävä. Jos ei ollut palauttaa kuittia tms tositetta että oli tehnyt/ostanut sitä mistä oli sovittu, seuraavalla kerralla olikin sitten vähän vaikeampi saada ylimääräistä rahaa. Olen muistaakseni raivonnut tästä vanhemmille ties kuinka monta kertaa, mutta näin vanhempana ja viisaampana täytyy todeta, ettei tuo sittenkään ollut "maailman typerin systeemi, joka pilaa elämäni" ;)

(ja nyt en muistele enempää teinivuosia, alkoi hävettää)

Vierailija
4/15 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä liuta kymmenen korvilla olevia lapsia eli tilanne pian edessä meilläkin :)

Vierailija
5/15 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinliittymissä on parinkymmenen euron puhepaketit jotka eivät saa ylittyä, ne me vanhemmat maksamme. Samoin perusvaatteet. Kotitöihin pitää osallistua eikä siitä saa mitään extraa. Tyttö hoitaa välillä naapurin lapsia ja saa siitä lisätuloja, poika tuntuu pärjäävän vallan mainiosti meidän antamalla rahalla kun rahaa ei mene meikkeihin ja vaatteisiin kuten siskolla.

Vierailija
6/15 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinillä puhelinlasku n. 10 euroa/kk + tekstiviestipaketti 10 euroa. Lisäksi tuntuu tarvitsevan matkalipun 20 euroa /kk. Vaatteisiin on kulunut puolessa vuodessa 1000 euroa, joka tekee n 160 e/kk (ja vaaatteita on ostettu tarpeeseen).

Näistä tulee jo 200 euroa / kk. 50 euroa kuukaudessa huvituksiin kuulostaa paljolta, mutta äkkiähän sitä rahaa toisaalta kuluu. Olisiko 40 euroa liian vähän?

Pohdin siis asiaa tosissani. Kyseessä lapsi olla kaikki menee, eikä mikään riitä. Ajattelin laittaa käyttörahan kerran kuukaudessa tilille, jotta oppii itse säätelemään menojaan.

Vierailija
7/15 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteisiin on mennyt aika paljon rahaa. Tosin jos siinä on talvitakki, ulkoilupuku yms. niin summan ymmärrän, muuten aika paljon.

Teini voisi myös katsoa kaapistaan ne vaatteet, joita ei enää käydä, ja myydä ne vaikka kirpparilla tms.

Puhelinlasku 20 €/kk ja matkakulut on ok.

Teinille pitäisi ehkä opettaa rahankäyttöä, koska vanhemmissakin ihmisissä on niitä, joilla kaikki raha menee mikä tuleekin, ja säästää ei osata, vaikka siihen olisi mahdollisuuskin.

Toinen vaihtoehto on antaa esimerkiksi 200 €/kk rahaa, ja niillä on sitten kustannettava ihan kaikki muu paitsi ruoka. Eli puhelin, vaatteet, meikit, menot yms.

Itselläni tuo oli käytössä noin 16-19-vuotiaana lukiolaisena. Silloin tosiaan jouduin ostamaan itse kaikki ja jos rahat loppui, niin sitten ne loppui. Ennakkoa ei saanut. Tämä opetti rahankäyttöä oikein hyvin, koska piti opetella myös suunnittelemaan mitä rahoilla on käyttöä.

On oikeastaan sama kuinka paljon rahaa annat, koska ainahan se on loppu :)

Vierailija
8/15 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 15v käy ihan itse töissä viikonloppuisin tienaamassa omat rahat. Meiltä saa kuukausirahaa 40e, jolla maksaa myös oman puhelinlaskunsa. Vaatteet ja muut huvitukset maksaa myös itse.

Vierailija
9/15 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteisiin on mennyt aika paljon rahaa. Tosin jos siinä on talvitakki, ulkoilupuku yms. niin summan ymmärrän, muuten aika paljon.

Teini voisi myös katsoa kaapistaan ne vaatteet, joita ei enää käydä, ja myydä ne vaikka kirpparilla tms.

Puhelinlasku 20 €/kk ja matkakulut on ok.

Teinille pitäisi ehkä opettaa rahankäyttöä, koska vanhemmissakin ihmisissä on niitä, joilla kaikki raha menee mikä tuleekin, ja säästää ei osata, vaikka siihen olisi mahdollisuuskin.

Toinen vaihtoehto on antaa esimerkiksi 200 €/kk rahaa, ja niillä on sitten kustannettava ihan kaikki muu paitsi ruoka. Eli puhelin, vaatteet, meikit, menot yms.

Itselläni tuo oli käytössä noin 16-19-vuotiaana lukiolaisena. Silloin tosiaan jouduin ostamaan itse kaikki ja jos rahat loppui, niin sitten ne loppui. Ennakkoa ei saanut. Tämä opetti rahankäyttöä oikein hyvin, koska piti opetella myös suunnittelemaan mitä rahoilla on käyttöä.

On oikeastaan sama kuinka paljon rahaa annat, koska ainahan se on loppu :)

Vai 200e...hui. T. se edellinen joka tämän summan tilalle antaa 40e.

Vierailija
10/15 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli teininä ihan olematon määrä rahaa käytössä. Vanhemmat maksoi elämisen, vaatteet ja mahd. muut menot. Omaksi maksettavaksi jäi sitten kahvittelut ja kaljoittelut, meikit sun muut. Niihin sitten kerättiin senttejä ympäri taloa ja yritettiin tuplata määrä pelikoneessa. En muistaakseni saanut mitään kk-rahaa. Järjetöntä tuollainen 100e per kuukausi, ei niitä vaatteitakaan koko ajan tarvitse jos ne pitää itse maksaa.

Vierailija
11/15 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan puhelinlaskun, bussikortin 20 e kk, kengät ja ulkotakin (just ostin 150 e). Vaatteita kundilla on niin paljon, etten maksa kuin sukkia ja kalsareita.

Muutoin saa käyttää rahansa mihin haluaa.

Saa lisätienestiä, kun vahtii siskoaan ja hakee häntä pk:sta. Kotitöihin kuuluu oman huoneen siivous, kodin roskien (pahvit, biojäte, sanomahdet, sekajäte) viemiset oikeisiin paikkoihin ja siskon vahtitimien.

Vierailija
12/15 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vanhemmat kustantaa teinien menoja mahdollisuuksiensa mukaan.

Jos rahaa ei kauheasti ole, niin joka päivä ei tarvitse olla teinilläkään varaa käydä leffassa tai ulkona syömässä. JA uusia vaatteita ja meikkejä ei tarvinne ostaa joka kuukausi. Teinikin voi hankkia kesätöitä ja rahoittaa sillä kulujaan.

Vierailija
13/15 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut menot teinit rahoittavat itse. Saavat kuukaudessa 60 euroa. Vanhempi (17v) ei tee mitään saadakseen lisätuloja vaan tyytyy pärjäämään tuolla summalla.

Nuorempi (16v) tienaa omaa rahaa 200-300 euroa kuukaudessa ja luonteeltaan muutenkin ahkera ja aikaansaapa. Monet ihmettelevät miksi maksamme myös hälle tuon 60 euroa kuukaudessa koska pärjäisi mainiosti omilla tienesteilläänkin. Mutta olisi väärin rangaista ahkeruudesta ja palkita vetelyydestä ja molemmat saavat saman summan tietenkin. Tai sitten kuukausiraha olisi poistettava molemmilta.

Vanhempien tehtävä on elättää alaikäiset ja esimerkiksi vaatteet ovat sellainen perustarve että niiden maksaminen kuuluu vanhemmille. Ellei sitten teini saa sellaista kuukausirahaa että pystyy myös vaatteensa hankkimaan. Silloin ei puhuta enää muutamista kympeistä...

Vierailija
14/15 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruuan, puhtauden, vaatteet, terveydenhuollon, vakuutukset, lomamatkat jne., isänsä maksaa asumisen.

Elokuvat, huvitukset jne. he maksavat itse, mitään kuukausirahaa tms. ei ole. Lapsilla on isoäidiltä perittyä omaisuutta, jonka tuoton voivat käyttää miten haluavat. Nähtävästi sitä on aika mukavasti, koska meillä ei rahasta riidellä eikä sitä vanhemmilta kärtetä.

Vierailija
15/15 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No perheiden elintasoissa on varmaan eroja ja vanhemmat kustantaa teinien menoja mahdollisuuksiensa mukaan. Jos rahaa ei kauheasti ole, niin joka päivä ei tarvitse olla teinilläkään varaa käydä leffassa tai ulkona syömässä. JA uusia vaatteita ja meikkejä ei tarvinne ostaa joka kuukausi. Teinikin voi hankkia kesätöitä ja rahoittaa sillä kulujaan.

Meillä 14-v saa yleiseen tasoon verrattuna todella vähän rahaa, 5 euroa viikkorahaa, mutta enempään ei ole mahdollisuutta. Puhelinlasku (15 euron paketti) maksetaan, samoin kaikki tarpeelliset vaatteet, kampaajat ym. Lisäksi teini tienaa käyttörahaa 4H-kerho-ohjaajana. Viikkorahan lisäksi maksan hyvistä koe- ja todistusnumeroista (vitosen ysistä, kympin kympistä), joten koulutyölläkin voi tienata. Samaten satunnaisista pikkusisarusten vahtimisista voi tienata. Kun teini vielä saa sukulaisilta synttäri- ja joululahjoina usein rahaa, hänellä on hyvin ollut käyttörahaa meikkeihin ja muihin "turhuuksiin".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme