3 vuotias eroon tutista ja vaipasta. Miten onnistuisi? Apuja.
Kommentit (22)
Yksi ope sanoi, ettei ekalla luokalla ole vielä ollut tutti suussa kukaan eikä vaipoissa tullut kouluun. Lapset oppivat ihan itse, ei tarvi koko ajan opettaa.
Olen hoitanut omat ja vieraita lapsia ja kaikki ovat oppineet nuo asiat ilman vouhotusta.
Ei ole terveellistä liian aikaisin opettaa lapsi pidättämään, kuten täällä joku yksivuotiastaan! Ota vaippa reippaasti pois (esim sano, että ne ovat nyt loppu), jonka jälkeen vahinkoja tulee housuihin ja tunne on niin ikävä, että tuskin tekee kauaa. Älä välitä näistä ilkeilijöistä, tsemppiä! :)
oot aika myöhään liikkeellä ton vaipan suhteen... :o
ja sitten pysytään kovana. Ei ehkä yhtä aikaa, toinen ensin ja sitten toinen.
päätät jonkun jolle annatte tutin, esim. tuttu vauva tai vaikka pupujussi metsästä. Selität asian etukäteen, että tutti annetaan kohta sille. Sitten tutti annetaan, ja pärjätään ilman. Ei noin iso lapsi voi enää syödä tuttia.
Leikkaa tutin kärki pois ja anna lapselle. Itse sain tuolla konstilla tutin pois. Lapsi totesi että tutti rikki, sitten yhdessä vietiin se roskiin, sanottiin heippa tutti ja sen koommin ei ole tuttia tarvittu ;) Jos lapsi tiedustelee sitä jossain kohtaa, muistuta että se meni rikki.
Leikkaa tutin kärki pois ja anna lapselle. Itse sain tuolla konstilla tutin pois. Lapsi totesi että tutti rikki, sitten yhdessä vietiin se roskiin, sanottiin heippa tutti ja sen koommin ei ole tuttia tarvittu ;) Jos lapsi tiedustelee sitä jossain kohtaa, muistuta että se meni rikki.
rikki on, roskiin koko risa vaippa!!
Ja niin lapsi siirtyy tekemään tarpeensa potalle tai pytylle. Jos joskus kyselee vaippaa, muistutat, että se meni rikki.
ja vaippa pois ensin päiväsaikaan.
Eipä tuo vaipan suhteen ole mielestäni mikään myöhäinen ikä. Vinkkejä löytyy esim. täältä ja sielläkin mainitaan että 3 v. on normaali ikä oppia kuivaksi. http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_oppii_kuivaksi/
Eipä tuo vaipan suhteen ole mielestäni mikään myöhäinen ikä. Vinkkejä löytyy esim. täältä ja sielläkin mainitaan että 3 v. on normaali ikä oppia kuivaksi. <a href="http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_oppii_kuivaksi/" alt="http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_oppii_kuivaksi/">http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_oppii_kuivaksi/</a>
Meillä on opittu ekaan vuoteen mennessä. Kuulostaa jotenkin ihmeelliseltä ja suorastaan typerältä istuttaa sitä lasta vaipassa kun pärjäis ilmanki.
Pahimmassa tapauksessa nukahtamiset vaikeita pri viikkoa, kun itkee tutin perään, mutta heitä tutti todella pois ettet missään nimessä anna tuttia pois.
Alat säännöllisesti käyttämään potalla heti aamulla, ruuan jälkeen, ennen ulos lähtöä, kotiin tullessa jne. Pidät vaippaa, mutta kehut kovasti tai esim. annat tarran tms. kun pottaan tulee jotain. Kotona olisi hyvä pitää ilman vaippaa ja ottaa matot pois lattiasta jne.
Meillä vanhin oli päivä- ja yökuiva vähän ennen kaksivuotissynttäreitä. Seuraava harjoitteli päiväkuivaksi vielä 2,5-vuotiaana ja käytti yövaippaa vielä neljävuotiaana. Kolmas alkoi 1 v 10 kk iässä pyytää itse potalle. Niin että turha taas päteä siellä omaa erinomaista kuivaksi kasvatustaan.
Tutin pois jättäminen saattaa isommalla olla helpompaakin, jos juttelette asiasta pari päivää. Nyt voi tutin antaa esim. tontuille, kun joulu on vielä tuoreessa muistissa. Sitten vain lohdutellaan pari nukkumaan menoa, että olet iso jo, tontut veivät tuttisi vauvoille. Muutamassa päivässä on tämä show ohi.
Vaipat meillä loppuivat. Ensin 2,5v poika päätti että haluaa roska-auton. Lupasin auton jos ei tarvii hereillä vaippaa. Sitten poika päätti että auto ostetaan heti. Sanoin että jos viikkoon ei oo vaippaa ni sit haetaan auto. Haettiin. Yöaikaan alkoi myös olla kuiva n 2v 8kk ja sitten näytin pojalle että tässä on loput vaipat, äiti ei haluaisi ostaa enää uusia. Vaipat loppuivat yksissä tuumin.
Ei kinoja tai riitoja. Ei hoputusta liian pienenä eikä pottakauhuja. Vahinkoja tullut sen jälkeen ehkä max 5 kertaa. Kumpa osaisin tuon toistaa kuopuksen kanssa.
Päivätutti jäi 2,5v kun meni päiväkotiin. Ees päikkytuttia ei ollut. Tuo yötutti tosiaan meni rikki...
Meillä vanhin oli päivä- ja yökuiva vähän ennen kaksivuotissynttäreitä. Seuraava harjoitteli päiväkuivaksi vielä 2,5-vuotiaana ja käytti yövaippaa vielä neljävuotiaana. Kolmas alkoi 1 v 10 kk iässä pyytää itse potalle. Niin että turha taas päteä siellä omaa erinomaista kuivaksi kasvatustaan.
täällä mitään kehunut on? Ihmettelin aluksi ap:tä ja sitten linkkiä. Edelleenkin minusta on todella omituista pitää lasta vaipoissa noin pitkään. Omassa perheessä ei ole ollut kyse mistään erinomaisuudesta vaan puhtaasta järjestä.
Tutti pois, sinä olet se aikuinen joka sen päättää.
vaipattomuuteen jo aiemmin. Asiasta käytiin puhdas liikeneuvottelu jossa tehtiin vaihtokauppa.
Lapset ovat todella fiksuja. Lasta voi tietty harmittaa myöhemmin miksi ei pyytänyt jotain kalliimpaa kuten vaikka läppäriä. Jotkut lapset käyttää jo kolmen iässä tietokonetta mutta paskovat siltikin housuunsa.
Vaipat meillä loppuivat. Ensin 2,5v poika päätti että haluaa roska-auton. Lupasin auton jos ei tarvii hereillä vaippaa. Sitten poika päätti että auto ostetaan heti. Sanoin että jos viikkoon ei oo vaippaa ni sit haetaan auto. Haettiin. Yöaikaan alkoi myös olla kuiva n 2v 8kk ja sitten näytin pojalle että tässä on loput vaipat, äiti ei haluaisi ostaa enää uusia. Vaipat loppuivat yksissä tuumin.
Ei kinoja tai riitoja. Ei hoputusta liian pienenä eikä pottakauhuja. Vahinkoja tullut sen jälkeen ehkä max 5 kertaa. Kumpa osaisin tuon toistaa kuopuksen kanssa.
Päivätutti jäi 2,5v kun meni päiväkotiin. Ees päikkytuttia ei ollut. Tuo yötutti tosiaan meni rikki...
vain kaksi tapaa:
1) ota molemmat pois.
tai
2) vaihda niitten paikkaa keskenään.
moi, minun lapseni ainakin luopui tutista kun sanoin että tutti hävisi, mutta toinen ei luopunut mitenkään joten
leikkisin että koira oli rikkonut hänen tuttinsa ja oikeesti koira ei tehnyt mitään tutille vaan
minä piilotin tutin, mutta en osaa vastata tuohoon vaippa asiaan meinaan minun lapseni ei luovu edes vaipasta mutta toivottavasti tästä oli iloa :)