Lasten parissa työskentelevät, onko teistä "vaikeampaa tai kiusallisempaa"... ov
käyttää omaa lasta neuvolassa,
kun työnne puolesta jo tiedätte mitä neuvolassa "piilotarkkaillaan"?
Kommentit (10)
käyttää omaa lasta neuvolassa, kun työnne puolesta jo tiedätte mitä neuvolassa "piilotarkkaillaan"?
Minä en koe itseäni täydelliseksi äidiksi enkä ihmiseksikään, lapseni eivät ole täydellisiä hekään. Mutta neuvolassa on mukavaa, lapsilla ei ole ollut ongelmia eikä minulla suhteessani heihin, puhun avoimesti jos on ongelmia mutta en oleta että neuvola ratkaisee ne. Yleensä juttelemme taiteesta tai sosiaalipolitiikasta neuvolatädin kanssa samalla kun lapsia tarkastetaan.
neuvolassa sitten piilotarkkaillaan
Vaikea kuvitella, että olisi mitään mystistä, jota ei jokainen terveellä järjelläkin tiedä seurattavan... Siis nämä siisteysjutut, pitääkö lasta sylissä, miten käsittelee ja onko selvinpäin jne.
Koska tiedän myös sen, että siellä halutaan toimia lapseni parhaaksi. En siis syyllistyisi, jos lapseni kehityksestä löydettäisiin jotakin poikkeuksellista. Tosin luultavasti minulla olisi semmoisesta jo hieman viitteitäkin...
Kysyy suoraan suurperheen mamma joka pitää neuvolan kanssa suoraa dialogia, ikävissäkin asioissa.
Mitä asioita neuvola kyttää? Onko sinulla jotain mielenterveydellä painamassa kun noin vainoharhanen olet?
Tottakai neuvola paneutuu jos pitää. Sehän on osa neuvolatyötä, osa perheiden hyvinvoinnin vastuusta on kartoittaa asiakkaille apua tarjolle.
Aivan ja itse ainakin otan puheeksi asiat joista olen huolissani lapseni kehityksessä ja ollaan käyty mm. puheterapiassa, saatu apua perhetyön kautta kun voimat on olleet vähissä.
7
joka vuosi tai pari sitten kysyi neuvolassa kysyttävistä kysymyksistä joilla selvitetään ihan muuta kuin mitä kysytään.. Sen tyypin mukaan jos terkkari kysyy 6kk lapsen vanhemmilta onko nokkamukiharjoittelu jo aloitettu tai 10kk ikäisen lapsen vanhemmilta joko pottailu on aloitettu, niin sillä tosiasiassa tarkkaillaan yrittääkö vanhemmat tehdä lapsestaan suorittajatyyppiä. Tai jotain yhtä muuta scheissea....
Itse olen lähes valmis terveydenhoitaja, enkä ikinä opinnoissa tai lastenneuvolaharjoittelussa ole kuullut moisista "piilokysymyksistä".
Koska tiedän myös sen, että siellä halutaan toimia lapseni parhaaksi. En siis syyllistyisi, jos lapseni kehityksestä löydettäisiin jotakin poikkeuksellista. Tosin luultavasti minulla olisi semmoisesta jo hieman viitteitäkin...
Eli; en kiusaantuisi näistäkään "piilotarkkailuista", jos tarkoitat tällä esim. lapsi-vanhempi-suhteen arviointia tms.
olen itsekin terkkari ja tiedän mitä ikäkausi tarkastuksissa seulotaan, mutta ei se ole ongelma. Lapsi tekee mitä tekee ja terkkari tekee työtänsä.Miten se voisi olla kiusallista? Eikä se ole mitään piilotarkailua, no ehkä tarkoitat jotain vuorovaikutuksen seurailua.Ja tosiaan, siihen kyllä kiinnitin erityistä huomiota ollessani vauvan kanssa neuvolassa, joten ehkäpä se kuitenkin vaikuttaa:)
Terkkari tietää ammattini ja usein riittää, kun sanon etten ole mistään huolestunut.