Mikä teidän jouluruoka on sellainen, joka on PAKKO tehdä itse?
Mulla lasimestarinsilli ja valkosipulisilli ja kalat yleensäkin. Muut voi ostaa valmiina.
Kommentit (13)
Jos, jotain tehdään tehdään se kanssa kunnolla. Meillä tosin ei ole sen seitsämää sorttia, ihan vaan siksi, että jouluna pitää niin olla. Ihan vaan sellaista, joista kaikki meidän perheessä pitää.
haluan paaaaljon luumihilloa niihin eikä niitä saa paistaa liian kauan.
ja piparit tehdään itse, en halua, että ne yhtään liikaa uunissa. Niiden pitää olla tosi pehmoisia viilennyttyäänkin :)
kaikki muu ostetaankin sit valmiina
ostan valmiina koska se on ... lehtevämpää... kuin itse tehty.
teen toki muutakin itsen mutta nuo on ne "ihan pakko itse tehdä"-jutut
Mutta ainoa laatikko pitää tehdä itse, eli imelletty perunalaatikko.
Jouluna ei ole pakko mikään, joulun saa ottaa rennosti ja keskittyä vain evankeliumista iloitsemiseen.
Siis imelletty sellainen. Niin hyvää ei valitettavasti saa mistään kaupasta, joten se on pakko tehdä jos sitä haluaa. Ja teenkin kyllä ihan mielelläni.
Toinen itsetehtävä on rosolli. Ja kinkku paistetaan itse, siinä nyt ei paljon tekemistä ole.
Muut laatikot, kalat ja leivät tulevat sujuvasti kaupasta. Jälkkärit teen itse, mutta ne eivät ole niin pakollisia..
piparit ja kalaruoat savukalaa lukuunottamatta.
Ihan kyllä haluan jouluna keitettyjä perunoita, vaikka lapset mankuisi jotain ranskalaisia kuitenkin.
Kinkku, ihan suolauksesta lähtien.
Laatikot (maksalaatikko ostetaan)
Karjalanpaisti
Makkarat
Rosolli
Piparit
Tortut
Kakut
Riisipuuro
Rusinakeitto
Sahti (appiukon hommia)
Tähän asti se on tehty itse ihan siemennyksen järjestämisestä lähtien.
Mikään muu ei ole ollut yhtä ehdotonta, vaikka toki niin paljon pyrin tekemään itse kuin ehdin. Mutta tänä vuonnakin huonosti nukkuva vauva vie voimia, joten laatikot tuli maatilaleipomosta.
juhlan takia, mikään ei ole pakko.
Teen itse kyllä mielelläni kaikkea makeaa piiperrystä.