Mitä kotiäidit teette päivällä?
Paljon on ollut nyt keskustelua siitä mitä kotiäidiltä voi vaatia ja kuinka paljon miehen pitää osallistua kotitöihin. Olisi kiva nähdä muiden kotiäitien päiväohjelmia. Kaikki päivät ovat erilaisia mutta jos jonkinlaisen perusrungon saisi.
Olen itsekin kotiäiti ja laitan oman päiväohjelmani esille.
6-7 HERÄTYS! Taapero herättää aikaisin eli ylös ja hampipesulle. Omien aamutouhujen ohella huolehdin lasten aamurutiinit. Mies lähtee töihin seiskan kieppeillä. Mies auttaa aamuisin jos ehtii, yleensä käyttää koirat pissalla eli minun ei tarvitse vääntäytyä heti ulos.
8-9 Aamupala ja koululainen lähtee kouluun. Jään kotiin loppujen kanssa. Aamupalan jälkeen laitan kodin siistiksi eli tiskit koneeseen ja sänkyjen petaus. Illalla laitataan koti kuntoon ennen kuin mennään nukkumaan eli aamulla ei ole kaaos vastassa.
9-11 Ulkoilua, kerhoilua tai asioiden hoitamista.
11-12 Lounas. Lounaalla eilistä päivällistä.
12-14 Nuorin nukkuu, muuten ohjelmassa hiljaista leikkiä, lukemista jne. Valmistelen välipalaa, esim teen kiisselin. Koululainen tulee kotiin.
14-16 Välipala. Teen päivällistä, pyykkikone pyörii, siivoilen jonkun verran, käyn tietokoneella jos ehdin, leivon tms. Vaihtelee päivittäin.
16.30 Päivällinen. Mies tulee kotiin sopivasti ruualle. Teen miehelle ruuan valmiiksi koska jos miehen pitäisi työpäivän jälkeen alkaa tekemään ruokaa, saataisiin päivällistä vasta kuuden aikaan ellei sitten ruokalistalla olisi mikrohampparia.
Loppuilta: Jos jotain spesiaaliprojektia niin tehdään yhdessä mutta pyrin siihen että miehen töiden jälkeen ei tarvitsisi enää perussiivouksia tehdä. Syödään iltapala, iltapisut ja pesut. Lapset nukkumaan. Koti kuntoon ettei aamulla ole kaaos vastassa. P.S Lapset kerää itse lelunsa.
Kun tätä palstaa luen, minulle tulee superäitiolo. Olen kuvitellut että kaikki kotiäidit hoitavat lapsenhoidon ohella myös kodin mutta nähtävästi niin ei olekaan. Olisi mielenkiintoista lukea mihin kulutatte päivänne jos ette saa kotia hoidettua lapsenhoidon ohella? Tosin kaikki palstamammat taitaa asua 400 neliöisissä lukaaleissa joiden siivoamiseen tarvitaan armeija:D Meillä on vain runsaat 100 neliötä joten siivous ei ole mahdoton urakka.
Ja mieheni ei ole mikään sovinistisika joka ei kotihommia tekisi tarvittaessa ja itse en ole mitenkään uupunut ja alistettu kotiorja. Minulle siivoukset, leipomiset ja ruuanlaitot ei ole mitään isoja projekteja joista pitäisi tehdä suuri numero ja valtataistelu. Ne on hommia jotka saa tehtyä kun alkaa tekemään ja kun on rutiinia, niissä ei kauaa mene.
Kommentit (6)
päivän aikana yhtikäs mitään, kun pitää koko ajan kytätä tätä palstaa. Tämä on koko elämäni sekä hyvässä että pahassa. Täältä saa muikeat naurut ja surkeat itkut monta kertaa päivässä. Yhtään ei voi missata tämän palstan juttuja.
Herätän isommat lapset kouluun ja tarjoan niille aamupalan. Sen jälkeen vauva yleensä vauva herää ja syötän sen, vaihdan vaipan jne. Vähän aikaa se on hereillä ja sitten pistän sen ulos nukkumaan. Sillä välillä käyn pikasuihkussa ja siivoan paikkoja.
Sitten taas vauvan hoitoa ja sen jälkeen lähdetään kauppaan kävellen jos sää sallii.
Jossain vaiheessa isot tulee koulusta, syö välipalan mä rupean tekemään ruokaa. Vauva unille ja mä saatan mennä vaikka nettiin.
Illemmalla mies tulee kotiin ja sitten vaan ollaa, yhdessä hoidetaan lapsia, mulle yleensä jää pyykkääminen jne, mutta mä tykkään siitä joten mitään ongelmaa ei ole.
En mä koe että tää olisi rankkaa, vauvakin on tosi helppo. Joskus jopa pitkästyn kun tuntuu että ei ole mitään tekemistä.
Vastauksia odottelen innolla minäkin.
T. se toinen kotiäitiys-avauksen tänään tehnyt. se jonka mielestä kotiin jäävälle kuuluvat lastenhoidon lisäksi, ruoalaitto ja kodin ylläpitosiivous
Vastauksia odottelen innolla minäkin.
T. se toinen kotiäitiys-avauksen tänään tehnyt. se jonka mielestä kotiin jäävälle kuuluvat lastenhoidon lisäksi, ruoalaitto ja kodin ylläpitosiivous
6-7; herätys, aamutoimet. Keittiön siivous, lounaan tekeminen valmiiksi odottamaan.
Sitten ulos/kerhoon/kyläilemään, kotiin yhdeltä. Siivoamista; koiran harjaus, asunnon imurointi, lattioiden pyyhkiminen, vessojen pikapesu, lelujen kerääminen. Isomman kanssa askartelen iltapäivällä ja joka päivä pidetään pieni laulutuokio + luen lapsille kirjaa tms.
Neljältä mies tulee kotiin.Ruoka, keittiön siivous, koiran kanssa lenkille. Nukkumaan yhdentoista ja puoli yhden välillä, riippuen siitä miten vauva nukahtaa. Yössä herätyksiä pari-kolme kertaa.
Mä en ole mikään superäiti. Mut väsynyt olen usein. Päivässä ei ole yhtää hetkeä etteikö pitäis olla hälytysvalmiudessa. Monilla kavereillani on paljon vaativammat lapset, enkä ihmettele yhtään jos eivät saa kotihommia tehtyä.
Emmä nyt jaxanu lukee tota kirjotusta ku oli niin pitkä. Mut siis mä istun koneella ja kirjotan kaikkia vastauksia tänne.