17.v tyttö raskaana
En voi sille mitään, mutta minusta tää tyttö pilaa elämänsä. Koulu kesken, POIKAystävän kanssa oltu vuosi. Lääkäriksi piti opiskella nyt odottaa elo tukien varassa.
Sukulaiset tuntee varmasti myös häpeää ja sääliä kuten minäkin.
Pian sitten koittaa arki. Vauvan kanssa elämistä 24 /7. Jotenkin mun usko on koetuksella kun tyttöä pitänyt harrastuksiinkin viedä autolla kun bussilla meno NIIn vaikeaa.
No kunhan pohdin...
Kommentit (27)
Nykyään lapset on tapana tehdä vanhoina, vaikka biologisesti 17v. tyttö alkaa olla siihen jo varsin sopiva. Ennen vanhaan oli hyvinkin tavallista olla pullat uunissa ennen 20-vuotispäivää.
Tästä huolimatta, ihmisissä on aivan valtavia eroja tuon ikäisinä ja kaikille lasten teko nuorina ei missään nimessä sovi. Tämän lisäksi on hyvä toki muistaa realiteetit, eli koulutuksen tärkeys, niin kuin olet tehnytkin.
Kiihkoilu tosin ei asiaan auta, vaan tyttöä pitäisi informoida näistä jutuista rauhallisesti ja jos on vastuuttoman luonteinen, kannustaa tosiaan esim. antamaan lapsi adoptioon.
itse raskauduin 17v ja järkytin kyllä äitini. Mulla jäi opinnot kesken eikä miehelläkään koulutusta. Vieläkään en oo ehtinyt hankkia muuta kuin kotirouvan tittelin :-) nyt 24v ja 4 lasta.. Mieheni ryhtyi yrittäjäksi, pärjäämme hyvin olematta sosiaalipummeja. Ehdin kyllä luoda urani kunhan lapset vähän kasvavat. Tietysti kaikilla ei mee näin mutta 17v äidiksi tuleminen on ihan mahdollista. Äidin asenne vaikuttaa paljon. Inhottaa kun joku viitsii edes mainita sanan aortti.. :.(
itse raskauduin 17v ja järkytin kyllä äitini. Mulla jäi opinnot kesken eikä miehelläkään koulutusta. Vieläkään en oo ehtinyt hankkia muuta kuin kotirouvan tittelin :-) nyt 24v ja 4 lasta.. Mieheni ryhtyi yrittäjäksi, pärjäämme hyvin olematta sosiaalipummeja. Ehdin kyllä luoda urani kunhan lapset vähän kasvavat. Tietysti kaikilla ei mee näin mutta 17v äidiksi tuleminen on ihan mahdollista. Äidin asenne vaikuttaa paljon. Inhottaa kun joku viitsii edes mainita sanan aortti.. :.(
siis abortti
Hyvänen aika sentään... sääliksi minun käy... SINUA.
Opiskelu onnistuu lapsenkin kanssa, ja jos kunnianhimoa piisaa, on se lääkärinkin ura ihan mahdollinen. Ja mikä häpeä? Minusta hävettävää olisi jos hän kertoisi tekevänsä abortin! Uusi elämä ja vastuun kantaminen lapsesta ei todellakaan ole hävettäviä asioita!
Niin, itse olen tullut raskaaksi 17- vuotiaana, abivuonna. Ylioppilaaksi kirjoitin M:n paperein. Naimisiin menin lapsen isän kanssa.. liittoa on kestänyt nyt 18 vuotta. Opiskelut on hoidettu (AMK), työpaikka on ja talot sun muut "hyvän elämän kriteerit". Ikinä eivät lapset ole olleet hoidossa esim isovanhemmillaan, ei ole jäänyt "elämätön nuoruus" kaihertamaan :)
Onnea tälle 17- vuotiaalle :)
Hyi miten alentavia kommentteja täällä on 17v raskaanaolevia kohtaan! Meillä 17v raskaanaolevilla/äideilläkin on tunteet :) Kaikki ihmiset on erilaisia, jotkut 17v on "valmiita" äidiksi (en tiedä onko ihminen ikinä ns. valmis äidiksi mut ihan miten vaan) ja jotkut ei ole "valmiita" äidiksi vasta kuin 40 vuotiaana jolloin alkaa oleen viimeset hetket hankkia se lapsi. Ja se 17v voi olla yhtä hyvä äiti kuin se 40v. Tämä on niin paljon kiinni ihmisen luonteesta ja kehityksestä.
Opiskelin aikanaan yliopistossa minäkin. Siellä useampi opiskelukaverini oli pienen lapsen äiti. He vielä valmistuivatkin ihan ajoissa. Mitenhän se oikein oli mahdollista, kun kukaan heistä ei vaikuttanut superihmiseltä?
Anni Sinnemäki sai lapsensa teininä. Ainakaan ministeriksi pääsemistä lapsi ei ainakaan estä. Tuskin lääkäriksikään.