mikä avuksi nukuttamiseen?
Tyttö on vuoden vanha, ja nukkuminen ei ole ollut ikinä hyvää. Nyt on nukahtamine mennyt aika mahdottomaksi.
Esim eilisiltana nukahti helposti, mutta heräsi tunnin päästä huutamaan puoleksitoista tunniksi. Itkee, vaikka ottaisi syliin tai sänkyyn kainaloon.
Nyt päiväunille mennessä tunnin taas huusi, ennenkuin nukahti.
Ei nukahda tissillekään hepommin, sitäkin on yritetty. Syö ihan hyvin, ei allergioita, kehittyy normaalisti. Välillä on päivisin väsynyt, jos yö on ollut huono.
Vinkkejä kaipaan!
Kommentit (6)
Iso kiitos kannustuksesta ja ohjeista! Näillä täytyy yrittää ihan oikeasti. Jotain saman tyylistä on kokeiltu, mutta ei päässyt tuntiin edes pois huoneesta kun aina alkoi huuto niin luovutin sitten...
onko tyttö kotihoidossa vai tarhassa tms? Onko selkeä päivärytmi?
Nukkuuko omassa huoneessa?
kotihoidossa on, päivärytmi on aika ok (herää n puoli 9, päiväunille 1 maissa, nukkumaan klo 20. nukkuu omassa sängyssä, omaa huonetta ei ole (eikä ole mahdollista järjestääkään nyt)
nukkumaanmenorumba olla niin järkyttävä (huutoa, itkua, jopa 2 tunnin pomppimista sängyssä ym), että päätin yksinkertaisesti että nyt loppuu, enää en jaksa joka ikinen ilta uhrata jopa 2 tuntia lapsen nukuttamiseen.
Laitoin lapsen sänkyyn, peittelin ja toivotin hyvät yöt ja kerroin, että äisi ja isi rakastaa. Lähdin pois huoneesta ja jätin oven raollee. No kuten arvata saattaa, alkoi huuto ja mekastus. Menin takaisin, laitoin lapsen makuulle, peittelin ja toivotin taas hyvät yöt, poistuin huoneesta. Tätä toistin kymmeniä kertoja, kunnes lapsi nukahti, tunti tähän meni. Mutta nyt jo olin saanut lapsen nukahtamaan VAIN 1 tunnissa :).
toisena iltana sama homma. Nyt tähän meni reilu 30 min. Kuten myös kolmantena iltana. Neljäntenä iltana meni enää 15 min ja sen jälkeen lapsi on jäänyt iltaisin sänkyyn itkemättä, saattaa jutella nallelleen jotain, hyväntuulisesti juttelee ja sitten nukahtaa. Käyn vielä nukahtamisen jälkeen laittamassa peiton paremmin ja katsoin, ettei ole ihan miten sattuu siellä sängyssä.
Sama pitää tehdä myös päiävuniaikaan. Eli laitetaan lapsi nukkumaan, mennään vaikka sata kertaa takaisin huoneeseen laittamaan lapsi makuulleen, peitellään ja aina toivotetaan sama fraasi, vaikkapa kauniita unia kullalle.
Kun olet johdonmukainen etkä anna periksi, lapsi kyllä oppii, että riehuminen ei auta. Lasta ei kuitenkaan jätetä yksin huutamaan, vaan hänen luonaan käydään niin monta kertaa kunnes hän nukahtaa. Kannattaa kuitenkin poistua huoneesta aina makuullelaiton välissä. Minä yritin ekana iltana sitä, että jäin sängyn viereen seisomaan, mutta sitä lapsi vaan ihmetteli ja innostui entisestään, kun näki minut siinä vieressä.
Nyt meillä lapsi viedään sänkyyn, toivotetaan hyvät yöt, peitellään ja ovi jätetään rakosillee, että kuulee vielä meidän ääniä muualta asunnosta ja raosta tulee vähän valoakin huoneeseen. Oven suljen vasta, kun lapsi on nukahtanut. Enää ei ole mitään ongelmia nukahtamisen kanssa.
Meillä myös lapsi, jolla ollut aina vaikeuksia itse nukkumisessa. Yöt on edelleen vaihtelevasti hankalia (joudutaan käymään huoneessa rauhoittelemassa useaan otteeseen yön aikana) tai tosi helppoja (lapsi ei herää kertaakaan yöllä). Mutta sen voin sanoa, että nyt kun lapsi osaa nukahtaa sekä yöunille että päiväunille itse, hän mitä luultavimmin nukahtaa itsestään myös yöllä, jos havahtuu hereille. Sillä kyllä ne kerrat, kun joudumme käymään huoneessa yöllä ovat huomattavasti vähentyneet sen jälkeen, kun apsi oppi nukahtamaan ilman vanhempien avustusta.
Ja mainittakoon, että meillä aina ennen sänkyyn laittoa lapsi on sylissä ja laulellaan pari unilaulua ja lapsi juo yömaidon meidän sylissämme hämärässä huoneessaan. Sitten laitetaan sänkyyn ja saa itse hakea unta.
Ole päättäväinen äläkä anna periksi. Varmasti saat lapsen pian nukahtamaan vaivattomammin, kuin nyt. Meillä lapsi hyvin temperamenttinen tapaus, omaa lujan tahdon, on hyvin rohkea ym ja senkin takia alkuun olis hieman epäileväinen sen suhteen, että näinköhän meillä onnistuu tuo, että alkaa nukahtamaan itse. Mutta kyllä se vaan toimi.
Tsemppiä!
Ja meilläkin sattui noita, että lapsi heräsi yöllä jopa 3 tunniksi riehumaan. Ei auttanut viereen ottaminen (riehui siinäkin), maitopullo, vesi. taputtelut. Mikään ei auttanut. Joten päätin samalla, kun aloitin tuon nukkumaanopettelun, että sama kaava yölläkin. Eli laitoin makuulle, peittelin ja poisutin huoneesta. Teillä lapsi ei ole omassa huoneessaan, joten laita lapsi makuulle, peittele ja toivota hyvät yöt. Tee tämä niin monta kertaa, kunnes lapsi taas nukahtaa. Älä ota syliin, ellei kovin itke, pidä kättä selän päällä jne. Nämä niitä tassuttelun ohjeita.
Meillä olisi halunnut keskellä yötä herätessään vain nukkua minun sylissä, mutta eihän siitä olisi tullut mitään. Pakkohan minunkin on saada nukkua. Nyt jos herää yöllä, nukahtaa joko itse löydettyään tuttinsa tai jonpi kumpi meistä vanhemmista käy antamassa tutin. Rauhoittuu yleensä aina heti, eikä vaadi syliinottoja tai hyssyttelyjä. Koskaan emme anna lapsen vain itkeä huoneessaan, menemme kyllä jos hän meitä tarvitsee.
Harmi, ettette saa lasta omaan huoneeseen. Meillä lapsi kaiken lisäksi todella herkkäuninen, heräsi öisin meidän huoneessa vielä nukkuessaan jopa siihen, kun käänsin kylkeä.
Iso kiitos kannustuksesta ja ohjeista! Näillä täytyy yrittää ihan oikeasti. Jotain saman tyylistä on kokeiltu, mutta ei päässyt tuntiin edes pois huoneesta kun aina alkoi huuto niin luovutin sitten...