Onko gradusta M hyvä vai huono vai ihan ok?
Kommentit (13)
Omaani olin hivenen pettynyt, vaikkei ehkä olisi ollut niin aihetta. Ei siis mikään huippuarvosana tietenkään, mutta osoittaa kyllä jonkinasteista pätevyyttä ämmäkin. :)
Riippuu laitoksesta. Jossain hyvä, toisessa keskinkertainen.
Komppi tälle, erot on tosi isoja laitosten välillä! Saako udella ap:n yliopistoa/laitosta?
Se on keskitasoa parempi. Eximia on erinomainen ja joissakin tiedekunnissa ei laudaturia jaeta käytännössä lainkaan vaikka se arvosteluasteikkoon kuuluu.
Joissakin tiedekunnissa tosi vaikea saada.
eniten tulee C:tä, ja mielestäni B:täkin enemmän kuin M:ää. E aika valikoidusti, saa olla jo tosi hyvä ja L ei käytännössä juuri koskaan.
M on siinä mielessä hyvä arvosana, että sillä pääsee jatkamaan väikkäriä kohti, jos jatko-opinnot kiinnostaa. Tai näin siis ainakin kun Oulusta valmistuin.
keskitasoa parempi. C on sellainen, jossa ei ole mitään vikaa, mutta ei erityisiä ansioitakaan, M:ssä on jo jotain millä erottuu edukseen.
monin kiitoksin hyväksytty. Eli on hyvä.
Cum laude approbatur = kiitoksin hyväksytty
non sine cum laude approbatur = ei erityisin kiitoksin hyväksytty
jne.
Meille Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisessä sanottiin, että non sine ja cum laude ovat ihan hyvien, keskinkertaisten gradujen arvosanoja. Magna on jo sellainen, johon on nähty vaivaa, eximia jo erinomainen.
Voi huoh teitä ylisuorittajia. Jos et erityisesti unelmoi tutkijan urasta, sillä ei ole MITÄÄN VÄLIÄ mikä se arvosana on!! Multa ei ole sitä kukaan koskaan kysynyt.
Luulin että n on "ei ilman kiitosta hyväksytty"
Luulin että n on "ei ilman kiitosta hyväksytty"
Mä tässä vauhdissa laitoin väärin. Mutta pointti kuitenkin sama. M on hyvä.
C on yleisin ainakin meidän pääaineessa (hallintotiede), Eximian saattaa saada yksi tai kaksi gradua vuodessa, Laudaturia ei ole toistaiseksi saanut yksikään gradu. Eli tuo Eximia on jo oikea, julkaisukelpoinen tutkimus.
Itse sain gradusta C:n ja ihan hyvin oon pärjännyt tutkijana valmistumisen jälkeen.
Eikö se ole ihan kaikissa paikoissa käytännössä se toiseksi paras? Laudatur graduna alkaa olla jo vähintään lisensiaattityön tai väitöskirjan tasoinen ja niin harvinainen, että sen saajaa tulee lehdistö haastatttelemaan.
Jossain hyvä, toisessa keskinkertainen.