Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laiska 4v?

10.11.2005 |

Poika on nyt melkin 4v. Viimeinen puoli vuotta varsinkin on ollut kamalaa. Sen lisäksi että poika uhmaa, niin hän on laiska. Ihan tulee joku teini-ikäinen mieleen, joka vaan makaisi sohvalla ja vaatii palvelua. Minä en palvele lasta. Tarkoitan sitä, etten tee mitä hän käskee esim. nosta leluja lattialta ja kanna lastenhuoneeseen herkkuja.

Aikaisemmin hän valitti, kun ei halunnut tehdä jotakin, että mahaan sattuu. Nykyisin sattaa aina käteen tai jalkaan. Jos pitää kävellä vaikka puistoon, niin valitus alkaa että ' ei voi kun jalkaan sattuu' . Jos pitää kerätä lelut, niin käteen sattuu.

Pakottamalla olen joutunut hänet opettamaan esim. pukemaan ja syömään itse. Vessassa käyntikin on hirveä valituksen aihe, ' voi ei, pissahätäkin vielä ja jalkaan sattuu' .

Poika ei piirrä, koska ei kuulemma osaa. Ei askartelekaan (paitsi kerhossa vähän), koska ei osaa. Hän ei tee mitään ylimääräistä, jos ei ole pakko ja silloinkin hirmuisen huudon kanssa lahjontaa käyttäen tai rangaistuksella uhattuna.

Alkaa pikku hiljaa ottaa päähän moinen käytös. Kannustan ja kehun häntä kovasti aina kun kehumisen aihetta on. Vaadin asioiden yrittämistä, epäonnistuminen ei haittaa. Autan esim. pukemisessa kunhan lapsi ensin yrittää itse. Meteli on hirmuinen kun hän joutuu itse jonkun asian eteen näkemään vaivaa.

Onko lapseni oikeasti laiska vai kuuluuko tämä ikään?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mutta en kyllä sitä laiskuudeksi sanoisi :-) Tosin meillä nämä sattumiset " minua väsyttäää... " " en jaksa" kommentit on satunnaisia, joskin jokapäiväisiä. Ikäasia siis uskoisin.

Kaipa teilläkin poika puuhaa omia leikkejään? Siis niitä jotka kiinnostaa. Meilläkään askartelu ja piirtäminen ei aiheuta riemunkiljahduksia ja niitä tehdään sitten vaan sen verran kun huvittaa. Omia leikkejä sitten leikkii mielellään ja touhuaa ja puuhaa mm. imurin kanssa vähän liikaakin... (aina pitäisi siivota :-)

Lelujen keräämiseen olen poikaa opastanut ja usein ne menevätkin laatikoihin ensi käskyllä. Jos se ei toimi, ilmoitan hakevani roskispussin ja mielelläni kerääväni ne sinne. Vauhtia tulee viimeistään siinä vaiheessa kun tulen pussi kourassa :-) Ei ole vielä tarviinnut tosissaan testata.

Pukeminen meilläkin on tervanjuontia. Kun tarpeeksi monta kertaa kehoittaa ja uhkaakin niin kyllä sitten alkaa menemään. Autan aina pukemisessa myös kunhan on itse jotain vaivaa nähnyt asian eteen. Joskusn poika yllättää ja on vaatteet päällä ennen kuin ehdin edes suuta avata :-) Joskus vaan puen itse sitten että vältyn saman hokemiselta ja homma menee nopeammin. Pukeminen ei ole yleensä yhtään nopeampaa oli sitten tiedossa jotain hauskaa tai ikävää.

Eli tsemppiä vaan, kaipa tämä ikä menee joskus ohi :-) jos se miehillä koskaan menee :-)

Joku_toinen:

Poika on nyt melkin 4v. Viimeinen puoli vuotta varsinkin on ollut kamalaa. Sen lisäksi että poika uhmaa, niin hän on laiska. Ihan tulee joku teini-ikäinen mieleen, joka vaan makaisi sohvalla ja vaatii palvelua. Minä en palvele lasta. Tarkoitan sitä, etten tee mitä hän käskee esim. nosta leluja lattialta ja kanna lastenhuoneeseen herkkuja.

Aikaisemmin hän valitti, kun ei halunnut tehdä jotakin, että mahaan sattuu. Nykyisin sattaa aina käteen tai jalkaan. Jos pitää kävellä vaikka puistoon, niin valitus alkaa että ' ei voi kun jalkaan sattuu' . Jos pitää kerätä lelut, niin käteen sattuu.

Pakottamalla olen joutunut hänet opettamaan esim. pukemaan ja syömään itse. Vessassa käyntikin on hirveä valituksen aihe, ' voi ei, pissahätäkin vielä ja jalkaan sattuu' .

Poika ei piirrä, koska ei kuulemma osaa. Ei askartelekaan (paitsi kerhossa vähän), koska ei osaa. Hän ei tee mitään ylimääräistä, jos ei ole pakko ja silloinkin hirmuisen huudon kanssa lahjontaa käyttäen tai rangaistuksella uhattuna.

Alkaa pikku hiljaa ottaa päähän moinen käytös. Kannustan ja kehun häntä kovasti aina kun kehumisen aihetta on. Vaadin asioiden yrittämistä, epäonnistuminen ei haittaa. Autan esim. pukemisessa kunhan lapsi ensin yrittää itse. Meteli on hirmuinen kun hän joutuu itse jonkun asian eteen näkemään vaivaa.

Onko lapseni oikeasti laiska vai kuuluuko tämä ikään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla