Miksi aina ei laiteta kuolinilmoitusta lehteen ?
Tulipa mieleen tuosta toisesta keskustelusta..
Eli perhe ie ole laittanut kuolinilmoitusta MUTTA työpaikka oli laittanut. Mitä tämä sitten kertoo ?
Piheydestä ?
Kommentit (46)
tai sitten ei piheydestä vaan rahan puutteesta. Tai sitten ilmoitus laitetaan vasta kun on siunattu, eli "lämmin kiitos muistotilaisuuteen osallistuneille" jne.
Jos varsinkin haluavat pitää pienet hautajaiset...
muuten jos ilmoitus lehdessä ennen hautajaisia se on "niinkuin kutsu niihin hautajaisiin sit".
jos olen käsittänyt oikein...
vaan yksinkertaisesti siitä, että kuolinilmoitus on aika arvokas ja jos vaikka muidenkin hautajaiskulujen kanssa tekee tiukkaa, niin tuosta varmaan säästetään ensimmäisenä.
Kuolleella oma maksettu asunto ja ei perhettä
Jos varsinkin haluavat pitää pienet hautajaiset... muuten jos ilmoitus lehdessä ennen hautajaisia se on "niinkuin kutsu niihin hautajaisiin sit". jos olen käsittänyt oikein...
työpaikan ilmoituskin oli vasta hautajaisten jälkeen... minun mielestä vähintäänkin outoa
En mä ainakaan koe tärkeäksi että mun kuolemaa pitäisi lehdessä ilmoittaa. Tutut tietää ja vieraiden ei ole väliä. En oikein tajua koko ilmoituksen ideaa.
Koetaan, vaikka, että lähipiiri tietää kyllä, mutta ne jotka eivät tiedä, asuvat lehden levikkialueen ulkopuolella. Ja mihinkäs lehteen se ilmoitus sitten pitäisi laittaa? Nuoruuden aikaiseen? Nykyisen asuinpaikanmukaiseen? Sinne missä suku on?
Ja oikeasti kalliita tuollaiset ilmoitusket ovat.
Kyllä se nimi sinne seurakunnallisiin ilmoituksiin tulee paikallislehteen tulee, jos ei erikseen kiellä.
Ei kaikkien silmiin kuitenkaan osuisi, vaikka ilmoituksen laittaisikin.
Siinä muutama syy.
Ei tosin meidän työpaoikkakaan ilmoituksia laittele.
Välillä tuntuu, että joloku, joka on ollut olevinaan jotain saa ilmoituksen tai jonka omaiset luulevat olevansa jotakin laittavat ilmoituksen.
Ei ilmoitus autuaammaksi tee, iekä surua poista.
Omaisilla ei välttämättä ole kaikkien hautajaisjärjestelyjen ja surun keskellä enää energiaa yhden ilmoituksen tekemiseen.
eikö yksi ilmoitus riitä? Ja jos vaikka asuu toisella paikkakunnalla, kuin muut sukulaiset ja perhe, niin ei silloin useinkaan laiteta ilmoitusta lehteen, joka on 'päälehti' kuolleen paikkakunnalla. Vaan monesti juuri työnantaja laittaa ilmoituksen.
Lukeeko joku vielä paperilehtiä? Lol
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 20:10"]
Lukeeko joku vielä paperilehtiä? Lol
[/quote]
Minä!
Ilmoitus Hesarissa taita olla lähemmäs 1000€. Että siksi.
Tosiaan kun ajattelee miten paljon kirkon ilmoituksissa on kuolleita ja miten paljon on kuolinilmoituksia niin ei tosiaankaan kaikista sitä ole. Voihan se olla myös vainajan toive.
Perheetön veljeni kuoli. Hänellä ei ollut hirveästi ystäviäkään ja kaikki näistä asuivat kotipaikkakunnalla. Kun hän kuoli, kaikki tutut kuulivat sen kavereilta ja naapureilta.
Emme laittaneet kuolinilmoitusta lehteen. Olisi ollut aivan turhaa.
Oho, ekan kerran edes tuli mieleen, että kaikista ei ole kuolinilmoitusta! Yli 40v siis olen ja joku kumma oletus ollut, että se ois "pakko". Vähän noloa minulta.
Kaikilla sukulaisilla ilmoitus on ollut yhtä itsestäänselvä kuin hautajaiset (Ahaa! Nekään ei taida olla pakolliset!) ja kun onneksi ei vielä ole itse tarvinnut olla järjestäjänä, niin ei ole ollut hajuakaan hinnoista tai muiden perheiden käytännöistä. Jopa miehen köyhässä suvussa on ollut isot ilmoitukset paikallislehdessä.
Nyt, kun ajattelen asiaa ja mietin, niin ehkä hieman outona pidän, jos ei ole ilmoitusta. Ja kun mietin vähän lisää, niin koko ilmoituskultuuri alkaa tuntua aika makaaberilta. Tiedottamisessahan toimii noi kirkolliset ilmoitukset ja kutsua voi muutenkin.
Moni kokee, että suru on yksityisasia. Ei haluta eikö ole tarvetta tiedottaa koko maaimalle Tai edes lehden kelle sattuu lukijoille.
En halunnut sillä tavalla tehdä surustani "julkista". Niissä tapaa olla värssyjä ja nimet, tottakai se olisi pitänyt valita sydämestä se värssy enkä sitä haluaisi koko lukijakunnalle julkaista. Vaikka sitä nyt ei toki joka ikinen olisi lukenutkaan.
Jos olisin oikeasti halunnut, olisin sen ilmoituksen laittanut, maksoi mitä maksoi.
Kirkkoon kuulumattomia ei kirkollisissa julkaista.
Lisäksi ilmoitus toimii niille etäisemmille tutuille vinkkinä, että ei tulla kyselemään naapurin Pertti Möttöseltä, miten riehakkaasti meni joulu ja uusi vuosi, kun Hilma Möttösen kuolinilmoitus näkyy lehdessä ja alla kaipaamaan jäi Pertti perheineen.
Minusta se on kaunis tapa ilmoittaa, että on suruaika ja kun esimerkiksi isoäitini kuoli, sain talon mummoilta osanottoja, eikä kukaan pitkään aikaan käynyt jauhamaan tyhjänpäiväisiä pihalla kun olettivat minulla olevan tärkeämpää mietittävää. Ihan siis sukunimen ja minun nimeni perusteella ilmoituksesta päättelivät, toki ensimmäinen varmisti.
Ilmoitukset lehdissä on aika pienen piirin juttu, ainakin isommissa kaupungeissa. Eiköhän sitä aika nopeasti saa tietää että joku läheinen tai tuttu on kuollut.
vaan yksinkertaisesti siitä, että kuolinilmoitus on aika arvokas ja jos vaikka muidenkin hautajaiskulujen kanssa tekee tiukkaa, niin tuosta varmaan säästetään ensimmäisenä.