Jos saisitte muutaman vuoden jälkeen tietää, että lapsenne on VAIHTUNUT laitoksella...
....niin vaihtaisitteko lapsen (jota ette siis ole synnyttänyt) siihen oikeaan biologiseen lapseen, jos tapaus kävisi ilmi? Vai pitäisittekö vaihdokasta enemmän omana, koska olette kerran kasvattaneetkin?
Tuli mieleen kun tänään joku joku ohjelma telkkkarista Ruotsin vaihdokasvauvoista.
Kommentit (15)
mutta tuli ajatus, että haluaisin molemmat :D
jos oliskin mahdollista muodastaa kuuden ihmisen kommuuni. :)
Vauvat vaihtuivat 50-luvulla, ja se saatiin tietää, kun lapset olivat jo koululaisia, 10-vuotiaita. Joutuivat vaihtamaan perheitä, mutta olivat runsaasti tekemisissä keskenään pienellä paikkakunnalla eli melkein tuo kuuden ihmisen kommuuni...
tänä päivänä ei määrättäisi vaihtamaan, koska sosiaalisilla suhteilla isompi merkitys kuin biologisilla.
Mä luulen, että mun olis vaikea vaihtaa, mutta toisaalta haluaisin kyllä aika vahvasti tutustua myös biologiseen lapseeni. Mäkin mietin, että voisko saada molemmat ; )
Täytyy tuossa keväällä varoa, ettei päästä omaansa silmistään sekunniksikaan laitoksella
Kyllä rakastan näitä lapsiani niin valtavasti, että äkkiseltään ajatus tuntuu mahdottomalta.
että kukaan teistä ei ajattele miltä siitä lapsesta tuntuisi vaihtaa ihan vieraaseen perheeseen yhtäkkiä....
on nämä 2- ja 4-vuotiaat jo niin omia ja meidän perheen kasvatteja.
olisi lapsen kannalta hirveää vaihtaa perhettä ja elää sellaisen asian kanssa, että hän ei ollutkaan rakas vanhemmilleen. Minusta lapset jäisivät siihen kotiin, jossa ovat asuneet. Mutta itse haluaisin kyllä tuntea myös biologisen lapseni ja olla läsnä hänen elämässään ja oletan samoin olevan myös toisessa perheessä eli tapaamisia ja yhdessäoloa puolin ja toisin.
Kamalaa olisi. Monta kertaa olen miettinyt. Rannekkeet on usein niin löysästi kiinni että helposti irtoaa, esim. kun paidan vaihtaa. Voisko vauvat vaihtua niin ettei itse huomaa? Nykyisein vs ottoonkin vauvat haetaan muualle ja hoitaja pukee vauvan vasta tunteja synnytyksen jälkeen. Yöllä myös hoitajilla on useita vauvoja.
luopua omista kasvattamistani lapsista. Mutta tottakai haluiaisin tuntea myös biologisen lapseni. Eli jos saisin, ottaisin molemmat, mutta jos en saisi, niin pitäisin kasvattamani lapsen ja toivoisin voivani oppia tuntemaan myös biologisen lapseni.
Tuntuisi aika pahalta laittaa lapsi vaihtamaan perhettä tutusta perheestä, jossa häntä on rakastettu, aivan vieraaseen perheeseen.
lapseni pois ja meille tulisi asumaan joku ventovieras lapsi.
yhteyttä, mutta kyllä noista kolmesta jokainen on mun oma, vaikka eivät biologisesti sitä olisikaan. Minä ne olen hoitanut ja rakastanut, kuinka voisin heistä luopua.
mitä tekisin, aika kauheeta! ei kyl kannata laitoksella antaa vauvaa hoitajien hoitoon! nehän antaa kuulemma huutaakki siellä jos on kiirettä, varsinki yö aikaan. mut olisin kyl heti huomannu ettei oo oma, mite ne voi ees vaihtua jokainenhan on ihan oman näköinen ja kuuloinen
Vaihtaisin. Haluaisin kyllä pitää tiiviisti yhteyttä "valelapseenikin".