Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sumuvalojen käytöstä, mitä tämä tarkoittaa

Vierailija
11.12.2011 |

TIELIIKENNELAKI

36 §

Valojen käyttö ajettaessa



Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.



Siis tämä kohta:

[quote]

Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt.

[/quote]




Tarkoittaako, että sumuvaloilla ajettaessa lähivalot pitää sammuttaa?



Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko tota enää selvemmin / epäselvimmin sanoa???

Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt.

Miul on aina etuvalot kytkettynä, liikkeel lähties mie kytken ne päälle ja perille päästyäin kytken ne pois.

Vierailija
2/21 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähivalot on lyhyet ajovalot, ja etuvalot on "parkit"

terveisin leimasetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin usein tuntuu vettä tai lunta satavan pilvettömältä taivaalta auringon paistaessa, sen verran paljon näkee sumuvaloja käytössä ihan väärässä paikassa...

Vierailija
4/21 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä tarkoittaa



lähivalojen asemasta



mitkä hitot ne sitten on?

Vierailija
5/21 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin usein tuntuu vettä tai lunta satavan pilvettömältä taivaalta auringon paistaessa, sen verran paljon näkee sumuvaloja käytössä ihan väärässä paikassa...

Hassuinta on ettei niillä tee paskaakaan niissä olosuhteissa, missä niitä jatkuvasti käytetään.

AP:n kysymykseen en osaa vastata sen verran epäselvää on lakiteksti. Piti vain avautua.

Vierailija
6/21 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 000 vuodessa on tämä sumaripellejen aika ärsyttävää. Kun pimeässä ajelet kolme tuntia ja märkä tie, alkaa silmiä kirvellä tuo ylimääräinen valosaaste, joka tuntuu heijastuvan tiestä pahemmin kun sumarit ovat alhaalla.



Ja kun niistä on yhtäpaljon hyötyö kuin laittaisi autoon sisälle valot.



Valaisevat aivan liian lähelle normaaleissa nopeuksissa ja heikentävät näkökykyä sieltä mistä pitäisi nähdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi sumuvaloja saa käyttää niiden asemasta, lähivalojen ollessa kuitenkin käytössä. :)

Vierailija
8/21 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko tota enää selvemmin / epäselvimmin sanoa???

Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kovassa sumussa ikinä ollut ettei lähivalot näkyisi.



Nopeus pitäisi sitten varmaan olla 10 - 20 km/h



T. 60 000/v

Vierailija
10/21 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku kertoa vielä mitä eroa on lähivaloilla ja etuvaloilla. Mä oon niin tyhmä etten ymmärrä alkuunkaan tota lakitekstin osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne, jotka aina ajaessa on oltava päällä. Pimeällä käytettään lisäksi pitkiä valoja eli kaukovaloja.



Sumussa, rankassa lumi- tai vesisateessa sitten kun niillä lähivaloilla ei kunnolla näe niiden tilalla saa käyttää sumuvaloja edessä, mutta niiden ajovalojen tulee tietenkin myös olla päällä.



Takapään sumuvaloa saa käyttää huolettomammin, koska se ei häikäise ketään. Itse tykkään talvella ajaessa pitää sitä päällä vaikka kun lumi tupruaa auton perään, että näkyy paremmin eikä vaan kukaan rysäytä perään..

Vierailija
12/21 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tekstinlaatija on varmasti ollut kiero savolainen lakimies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kovassa sumussa ikinä ollut ettei lähivalot näkyisi.

Nopeus pitäisi sitten varmaan olla 10 - 20 km/h

T. 60 000/v

No kyllä täällä Keski-Euroopassa ainakin on melko useinkin sellainen keli, että ottaa päähän ne autoilijat, jotka EIVÄT noita sumuvaloja päällä pidä.

Vierailija
14/21 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähivalot noi entiset huomiovalot ja etuvalot normaalit ajovalot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kovassa sumussa ikinä ollut ettei lähivalot näkyisi.

Nopeus pitäisi sitten varmaan olla 10 - 20 km/h

T. 60 000/v


ovat kokemuksesi noilla kilometrimäärillä. Aina joskus edessä on joko rankkasateesta tai sumusta johtuva seinä, joka heijastaa ajovalot silmille. Tällaisilla keleillä on sitten motareillakin ajeltu juurikin 10-20 kmh nopeuksilla, kun ei näy kuin vähän kaistaviivoja auton edestä, sumareiden ansiosta.

Vierailija
16/21 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähivalot näyttääpi lyhkäsel ja etuvalot eteenpäin, nuin selkiää se oun.

Vierailija
17/21 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset käyttävät sumuvaloja pimeässä, mutta sumusta ei ole tietoakaan?

Vastaus on se, että luulevat näkevänsä paremmin, mutta todellisuudessa pitkälle näkyvyys heikkenee huomattavasti ja samalla sokaisevat kaikki vastaantulijat. Itse vedän aina pitkät silmille, siis kun näen tämän säälittävän sumuvalojen käyttäjän ja sakothan rapsahtaa jos niitä käyttää ilman rankkaa sumua.

Vierailija
18/21 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako, että sumuvaloilla ajettaessa lähivalot pitää sammuttaa?

Sitähän se tarkoittaa. Kytekentä pitäisi muuttaa niin, että niitä ei saisi yhtä aikaa päälle. Sumuvaloa käytetään silloin kun joudutaan ajamaan hölkkävauhtia, muulloin niistä on vain haittaa.

Vierailija
19/21 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ne, jotka aina ajaessa on oltava päällä. Pimeällä käytettään lisäksi pitkiä valoja eli kaukovaloja.

Sumussa, rankassa lumi- tai vesisateessa sitten kun niillä lähivaloilla ei kunnolla näe niiden tilalla saa käyttää sumuvaloja edessä, mutta niiden ajovalojen tulee tietenkin myös olla päällä.

Takapään sumuvaloa saa käyttää huolettomammin, koska se ei häikäise ketään. Itse tykkään talvella ajaessa pitää sitä päällä vaikka kun lumi tupruaa auton perään, että näkyy paremmin eikä vaan kukaan rysäytä perään..

Osassa autoja ei takasumuvaloa saa päälle jos ei etusumuvalot ole päällä.

Vierailija
20/21 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ne, jotka aina ajaessa on oltava päällä. Pimeällä käytettään lisäksi pitkiä valoja eli kaukovaloja.

Sumussa, rankassa lumi- tai vesisateessa sitten kun niillä lähivaloilla ei kunnolla näe niiden tilalla saa käyttää sumuvaloja edessä, mutta niiden ajovalojen tulee tietenkin myös olla päällä.

Takapään sumuvaloa saa käyttää huolettomammin, koska se ei häikäise ketään. Itse tykkään talvella ajaessa pitää sitä päällä vaikka kun lumi tupruaa auton perään, että näkyy paremmin eikä vaan kukaan rysäytä perään..

Osassa autoja ei takasumuvaloa saa päälle jos ei etusumuvalot ole päällä.

Ei saakkaan. Ärsyttävän usein myös näkee että takasumuvalo on turhaan päällä. Tosi vittumaista ajaa sellaisen auton perässä.