MIten saada nuori lopettamaan tupakointi?
Kaikkea on kokeiltu? On keskusteltu asiallisesti, on itketty ja huudettu... Lahjottu ja "kiristetty". Rangaistuksina kotiarestia, kännykkä pois, ei viikkorahaa jne.
Parin vuoden aikana on kiinni jäämisiä ollut 4. Eli ehkä on polttanut koko parin vuoden ajan. Tupakointia en missään nimessä tule hyväksymään. Mutta onkohan mitään keinoja sen lopettamiseenkaan?
Kommentit (18)
täytyy vaan toivoa, että joku päivä viisastuu ja rööki jää.
Luulen hänen polttavan vain siksi, että on sitte niin cool muitten kavereitten seurassa jne. Ja mitäs hienoa siinä lopettamisessa nuoren mielestä olisi?
Usein se on niin, että ei ne lopeta, koska kaveritkin polttavat.
Viikkorahat kyllä lähtee, mutta en usko, että sekään auttaa, koska ainahan sitä saa pummittua tupakkaa ja pyydettyä kavereilta jämiä yms.
Ehkä teini on koko loppuelämän kotiarestissa ja pidän sen kotiopetuksessa, niin ei pääse koulussakaaan polttamaan ;)
kun kärähdin tupakoinnista isä kävi ostamssa röökiaskin ja pisti polttamaan niin monta röökiä peräkkäin kunnes oksensin.
Heh heh.
Ei mitään käteistä lapselle, suoraan koulusta kotiin ja opettajalle viesti tupakoinnista, tupakointi koulun alueella lienee kiellettyä.
Mun mielestä on oikeesti käsittämätöntä kun vanhemmat ei tee mitään kun lapset rikkoo lakia ja hankkii itselleen keuhkosyöpää tai -ahtaumaa :(
Ellei se itse halua lopettaa, niin kaikki kiristäminen/lahjonta on turhaa. Niin se on aikuisellakin, lopettamispäätös tulee itseltä. Näin se kävi minullakin. Ei auttanut vanhempien mökästys, oikeastaan vain pahensi tilannetta, kun piti väkisinkin tehdä toisin kuin vanhemmat käskee. Aikuisena sitten viisastuin ja lopetin.
Kaverit tuskin säännöllistä tupakointia pitkään rahoittaa.
Alle 18- vuotias rikkoo nyt lakia, joten poliisit tai lastensuojelu jututtamaan lasta.
En katselisi tuota menoa omassa kodissa, menkööt muualle!
ja siirtymään parempiin ja kehittyneempiin defenssimekanismeihin.
Yritä auttaa häntä käsittelemään passiivista aggressiotaan ja siirtymään parempiin ja kehittyneempiin defenssimekanismeihin.
ensinnäkin teinin tupakointi ei välttämättä ollenkaan liity passiivisiin aggressioihin vaan on monesti seurausta identiteetin kehittymisestä, itsetunnon ailahtelusta ja laumautumisesta. Toiseksi; ohjeesi ei antanut mitään konkreettista apua ap:lle.
t. ohis
VL. perheissä isäpappa ja veljet nussii niitä lapsia, itse en hyväksy sitä mutta eihän VL penikat polta tupakkia, eli pane perseeseen niitä omalla vastuullas tietenkin.
itsellä myös 15 v. tyttö joka on ilmeisesti myös vuoden verran tupakoinut, Kaikkea on kokeiltu, uhkailua, kiristystä, lahjontaa yms. Rahaa ei ole saanut pariin kuukauteen, takavarikoin jopa sen tilillä olevat lahjaksi saadut rahat, kun en hyväksy että niitä käytetään tupakkaan (tai muihin päihteisiin). Ei ole silti lopettanut, muutama päivä sitten löysin sen tupakkakätkön ja heitin askin pois (takavarikoin tupakat, oli keskinyt piilottaa ne lapaseen).
Olen kokeillut jopa sähkötupakan ostamista teinille, sellaisen täysin nikotiinottoman, vaikkka sen siitä tykkääkään enkä usko että sekään pitkäaikaisessa käytössä on terveellinen, mutta ei siinä ainakaan ole tervaa, häkää eikä nikotiinia, ajattelin jos teini sillä pääsisi tupakasta eroon. Ei auttanut, koska niinhän se taitaa olla, että pitää olla se oma tahto lopettaa, ja jos sitä ei ole, ei tupakoinnin lopettaminen onnistu.
Joka välissä yritän valistaa, jääkaapin ovessa meillä on mm. lehtileike, jossa puhutaan keuhkoahtaumataudista. Ei ole tästäkään ollut apua. Koulussa teini on ohjattu terveydenhoitajan juttusille tupakoinnista, se on ainoa mitä koulu voi asian hyväksi tehdä.
Ainoa mitä en valmis tekemän, on paakottaa teini polttamaan tupakkaa putkeen kunnes se oksentaa, vaikka moni onkin sitä suositellut hyvänä keinona saada tupakointi loppumaan. Minusta sellainen pakottaminen on kuitenkin väkivallan käyttöä enkä sitä hyväksy. Teini lopettakoon tupakoinnin sitten kun tahtoo, siihen asti eläköön ilman rahaa ja kärsiköön kaikki seuraukset, mitä tupakoinnista seuraa - me kotona emme tule tupakointi hyväksymään vaan teemme kaikkemme vaikeuttaksemme sitä.
Champix - https://euroclinix.net Kannattaa kokeilla tuota lääkettä. Olen polttanut 26 vuotta säännöllisesti ja viimeaikoina meni iso L&M aski siis 30 kpl päivässä. Nyt lähtee neljäs viikko ilman tupakkaa! Lopetin tupakoinnin jo ennen tavoiteaikaani (2 vkoa), koska se maistui pahalta ja ei enää vastannut tarkoitustaan. Sivuoireita pahoja ei ole tullut; ainoastaan kuvotus, joka menee minuuteissa ohi. Lopetettuani tupakoinnin, käytin kaksi viikkoa 1 mg päivässä ja sitten olen ottanut vain yhden tabletin päivässä, koska en tunne tarvitsevani enempää. Minulle on ollut yllättävän helppoa olla polttamatta ja olenkin itsestäni ylpeä, että tuon lääkkeen avulla minä kykenin tähän ja toivottavasti lopetan tupakoinnin ainiaaksi! Vieroituoireita ei ole ollut, vaikka en käytä purukumia tms.
Sairas oli tarkoitettu kirjoittajalle 15
onko itse halukas pääsemään tupakasta eroon? Jos oon, sopikaa joku tavoite, esim. ½ vuotta ilman ja saa jotain mitä todella on halunnut. Tiedän että tätä ei laki suosittele mutta lupaathan ostaa lapsellesi nikotiinikorvaushoitoon purkat tms.
Eli asiallista keskustelus siitä kuinka vaikeaa lopettaminen on mutta kuinka olette valmiita tukemaan ja auttamaan teiniä tässä asiassa.
Huuto ja kiristys ei auta.