Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vertaistukea kaipaan... lapsella verkkokalvo irti.

Vierailija
09.12.2011 |

Onko kellään kokemusta, lapsella verkkokalvo osittain irronnut? Netistä kyllä löytyy tietoa, mutta kaipaisin muutakin tietoa, kuin vain lääketieteellistä sanastoa.

Osaako kukaan auttaa... vaikka antaa jotain nettiosoitetta, josta tietoa löytyisi.

Kommentit (9)

Vierailija
2/9 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa lisää jos haluat kysyä jotain tiettyä asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lähinnä kiinnostaisi, onko kenelläkään omakohtaista kokemusta. Miten saada vilkas 4-vuotias pysymään toisella kyljellä niin kuin meidän tapauksessa pitäisi olla. Ja jos jollakin kokemusta, miten teidän tapauksessa on käynyt? T. Ap

Vierailija
4/9 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lähinnä kiinnostaisi, onko kenelläkään omakohtaista kokemusta. Miten saada vilkas 4-vuotias pysymään toisella kyljellä niin kuin meidän tapauksessa pitäisi olla. Ja jos jollakin kokemusta, miten teidän tapauksessa on käynyt? T. Ap

Minulla ei ollut asentohoitoa, koska ei laitettu kaasua (oli komplisoituneempi tapaus joka piti hoitaa muuten). Teille ilmeisesti kaasu laitetaan? Tsemppiä!

3

Vierailija
5/9 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voisit kertoa "aivan kaiken", eli miten hoito eteni siitä kun irtauma todettiin.

Kiitos jos viitsit vaivautua.

Vierailija
6/9 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä taas tuli lähete yliopistosairaalaan, jossa leikkaus oli 3 päivän kuluttua. Minulle laitettiin silmään silikoniöljy, koska irtauma oli ns. vanha eli ei aivan tuore eikä kaasu olisi enää saanut sitä paikoilleen.

Mitään asentohoitoa ei tullut leikkauksen jälkeen, mutta kuukauden ajan piti välttää rasittavampaa ponnistelua. Minulla oli jo lähtökohtaisesti hieman huono tilanne, koska irtauma ulottui tarkan näkemisen alueelle. Näkö meni leikkauksen jälkeen todella sumeaksi laseroinnin ja öljyn takia, ja minun oli vaikea sopeutua silmien eriparisuuteen. Oli kipua ja tuskastumista tilanteeseen, välillä teki vain mieli elää silmät kiinni kun silmien välittämä kuva oli niin epätasapainoinen.

Kuukausien aikana tuohon kuitenkin tottui ja sain apua oikean vahvuisista piilareista. Vuoden päästä ensimmäisestä leikkauksesta öljy poistettiin, mikä paransi hieman leikatun silmän näköä (esim. öljyn kanssa en nähnyt lukea mitään, nyt näen riittävän isoa tekstiä).

Nyt silmässä on 30% näöntarkkuus ja iso näkökenttäpuutos, eli näkö ei ole normaali. Toinen silmä on onneksi kunnossa ja olen sopeutunut tilanteeseen niin, etten arjen tohinassa kiinnitä enää huomiota huonompaan silmään. Ainoastaan hyvin tarkkaa näköä vaativat tehtävät, kuten käsin ompelu, ovat vaikeita.

Olen muuten huomannut, ettei kahta samanlaista tarinaa tästä vaivasta löydy. Lapsesi hoito ja ennuste voivat siis olla aivan toisenlaiset kuin minulla. Oma irtaumani kuului hankalampaan kastiin, toivotaan että teillä on helpompi tilanne! Uskon että saatte parhaat tiedot ja neuvot omasta sairaalastanne. :)

3

Vierailija
7/9 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä minulla mieli todella maassa, kun olen ajatellut olevani todella huono äiti, kun en ole huomannut vammaa silmässä.

Et todellakaan ole huono äiti! Olet hyvä äiti, kun olet toimittanut lapsesi hoitoon. Olet tehnyt parhaasi. Et olisi mitenkään pystynyt huomaamaan tällaista vammaa ulospäin pienestä lapsesta. Minä en huomannut sitä edes itselläni, vaikka olen yleensä todella tarkkaa terveysasioissa! Irtauma ei aina oirele niin selkeästi kuin oppikirjoissa.

Lapsesi on ilmeisesti ihan äskettäin leikattu? Näön kohenemista kannattaa odotella ainakin kuukauden verran, joskus pitempäänkin.

Voimia teille, kyllä elämä vielä kirkastuu, vaikka tiedän että tällainen asia painaa mielen alkuun matalaksi. :) Olen itse kaivannut jonkinlaista vertaistukiryhmää, mutta sellaisia ei livenä ole. Suomi24-foorumilla on ollut saman kokeneita ja keskustelua tästä.

3

Vierailija
8/9 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä melko samanlainen tarina. Irtauma vanha ja silmään laitettiin silikoniöljy. Mutta asento pitäisi olla. Lapsi ei oikein osaa kertoa, että näkeekö ja mitä näkee. Meillä myös irtauma ulottui tarkan näkemisen rajaan. Ja leikkaus oli kuulemma hankala. Uusi leikkaus kuukauden päästä. Kiitos sinulle nro 3. Tällä hetkellä minulla mieli todella maassa, kun olen ajatellut olevani todella huono äiti, kun en ole huomannut vammaa silmässä.

Vierailija
9/9 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, nostan tätä vanhaa ketjua. 

Onko selvinnyt syytä, mikä aiheutti nämä verkkokalvojen irtautumiset?