uusi tulokas...
Olen lueskellut näitä viestejä jo jonkun aikaa täällä ja nyt päätin itsekkin kirjoittaa. Mieli on meina ihan maassa ja ajattelin että asiasta puhuminen saattaisi helpottaa. Mulla poistettiin endoa viime marraskuussa. Sen jälkeen söin glomeja pariin otteeseen ja yksi inssi tehtiin. Pidimme muutaman kuukauden taukoa jona aikana menkka kivut oli todella kamalat. Eli aavistin että endohan se siellä jyllää. Soitin lääkärille ja pyysin e-pillerit siksi aikaa että seuraava hoito tehtäisiin. No seuraavasta hoidosta sitten sovittiin lokakuun alussa. Pyysin päästä tarkistukseen ennen aloitusta kovien kipujen vuoksi, mutta lääkäri ei pitänyt sitä tarpeellisena.Aloin piikittelyn inssiä varten. Ekassa ultrassa selvisi että omien tuntemuksieni mukaan endo oli todella villiintynyt. Inssisitä ei enää puhettakaan. Siirryttiin kesken hoidon IVF:ään. Kuusi munakoisoa saatiin talteen ja viisi niistä hedelmöittyi. kaksi siirrettiin ja nyt eilen apteekintestin tulos negatiivinen masensi minut täysin. Huomenna olen menossa labraan, mutta tuskin se tulos enää muuttuu. Lääkäri sanoi minulle ettei endometrioosia lähdetä poistamaan toista kertaa. Munasarjat saattaisi ottaa nokkiinsa siitä kuulemma eikä hormonihoidot enää tehoaisi. Lääkärin suunnitelma oli että raskaaksi ja äkkiä. Mut se ei olekkaan niin helposti tehty kuin sanottu. Onko muilla operoitu endoa enemmän kuin kerran?
Ja tervetuloa joukkoomme! Toivottavasti sinun ei tätä palstaa tarvitse kauaa lueskella. Itse olen roikkunut täällä jo kolmatta vuotta ja se alkaa olemaan jo liian pitkä aika...
Olen myös pahoillani negasta, nämä toivon nousujen ja heti perään pohjakosketuksien kokemiset ovat raskaita.
Endosta vielä: minut on leikattu endon takia kaksi kertaa tähystämällä ja nyt olen parin viikon päästä menossa laparotomiaan. Takana on yksi ivf passeineen. Tottahan se on, että turhia leikkauksia tulisi kiinnikkeiden syntymisen takia välttää, mutta minun kohdallani leikkaamatta jättäminen ei tulisi kuuloonkaan. Ensinkin en mitenkään pärjäisi kipujeni kanssa ja toiseksi endo on taas levittäytynyt niin laajalle, että hoitoja ei kannata jatkaa tässä tilanteessa. Eli tämä tuleva leikkaus on tarpeellinen, jotta voitaisiin kokeilla seuraavaa ivf:ää. Yhdellä leikkauksella ei siis usein suinkaan pärjätä, valitettavasti. Hoidossa me olemme Helsingin nkl:lla.