Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonkohan on valeopettajia!!? Tuntuu että

Vierailija
08.12.2011 |

kaiken maailman sijaiset saavat opettaa pitkiäkin aikoja luokkaa! Mistä voi tarkistaa onko henkilö pätevä opettajaksi??

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa tästä mitä laki sanoo. Huomatkaa erityisesti tämä kohta: "...yli kuuden kuukauden ajaksi vain, jos tehtävän edellyttämät kelpoisuusvaatimukset täyttäviä henkilöitä ei ole määräystä annettaessa saatavilla".

Jos kukaan ei vaadi selvittämään, olisiko päteviä saatavilla, lakia voidaan rikkoa. Kyllä OAJ voisi sen verran jäsentenä etua ajaa, että haastaisin muutaman yli puoleksi vuodeksi epäpätevän sijaisen ottaneen oikeuteen, jos samaan aikaan työttömänä ollutta pätevää ei olisi edes kysytty työhön. Säästyisi OAJ:n jäsenten työttömyyskorvauksia...

En muuten ole OAJ:n jäsen juuri siitä syystä, että se on yksi 'munattomimmista' liitoista mitä tiedän.

Tässä suora kopio finlex-sivulta:

Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista 14.12.1998/986

23 §

Väliaikaisesti opetusta antavan henkilön kelpoisuus

Sen estämättä, mitä muualla tässä asetuksessa säädetään, opetusta voidaan väliaikaisesti enintään vuoden ajaksi määrätä antamaan henkilö, jolla on riittävä koulutus ja tehtävän edellyttämä taito. Tällainen henkilö voidaan kuitenkin määrätä antamaan opetusta yli kuuden kuukauden ajaksi vain, jos tehtävän edellyttämät kelpoisuusvaatimukset täyttäviä henkilöitä ei ole määräystä annettaessa saatavilla tai jos siihen on muu erityinen syy.

Vierailija
2/12 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka päteviäkin olisi tarjolla.

Syitä rahan säästäminen, "kivan" tai "helpon" tyypin palkkaaminen tai mikä milloinkin.

Kyllä ärsyttää, kun hoitovapaalta töihin palatessa odottaa kamala kaaos ja mitään oppimattomat oppilaat (olen aineenope).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin koulunkäyntiavustajana, ja siihenkään minulla ei ollut koulutusta, tein opettajan sijaisuuksia rehtorin määräyksestä harva se päivä

Vierailija
4/12 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäsi parempi, että lapset olisivat luokassa kokonaan ilman opettajaa? Valitettava totuus kun on se, että sijaisuuksiin, pitkiinkään, ei yleensä ole päteviä opettajia tarjolla. Silloin on pakko palkata epäpätevä.

Vierailija
5/12 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi on valeopettaja. Aika hyvä prosentti on siis oikeita opettajia.

Sinänsä olen sitä mieltä, että OAJ saisi tehdä listan, että ketkä ovat päteviä. Nostaisi opettajien ammattitaidon arvostusta, kun nyt voi opettajan hommia tehdä mitkä tahansa yo-tytötkin.

Vierailija
6/12 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäsi parempi, että lapset olisivat luokassa kokonaan ilman opettajaa? Valitettava totuus kun on se, että sijaisuuksiin, pitkiinkään, ei yleensä ole päteviä opettajia tarjolla. Silloin on pakko palkata epäpätevä.

Valitettava totuus asiassa on se, että en minä suinkaan nosta ansiosidonnaista työttömyyskorvausta (ainoastaan?) siitä syystä, että olisin niin kelvoton opettaja.

On vain selvitettävä, olisiko "saatavilla" ollut pätevää, ja asia voidaan kiertää tekemällä niin mahdoton aineyhdistelmä, että kenelläkään ei ole yhdistettyä "tekstiilityö+poikien liikunta+saksa+kemia" -pätevyyttä.

Pätevän opettajan palkka voi olla esimerkiksi 2500 euroa kuussa, epäpätevän 1500 euroa. Se tonni on iso raha! Näin oli mulla eräässä sijaisuudessa, jossa ensin maksettiin epäpätevän palkka, joka korjattiin kun toimitin todistukset.

Mistäkö saa selville? Kaikki julkisin varoin ylläpidettyjen koulujen päätökset ovat julkisia. Rehtori on tehnyt viranhaltijapäätöksen jostain sijaisuudesta, ja se päätös on julkinen ja valituskelpoinen.

Sijaisten tiedot ovat myös julkisia, eli jos paikka on ollut haettavana, voi käydä lukemassa hakemusten liitteinä olleet ansioluettelot, todistusjäljennökset ym.

Vierailija
7/12 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisenahan usein toimii abeja.

ja lapseni koulussa on myös 3 erityisluokkaa. Pätevyydeksi vaaditaan laaja-alainen erityisluokanopettaja. Kolmesta luokasta vain yhdessä on pätevä opettaja. Kahdessa muussa on koulunkäytiavustaja opettajana! Vuoden koulutuksella!

Mutta eiväthän he ole huijareita, vaan rehtori on valinnut heidät epäpätevinä.

Eivät siis väitä olevansa päteviä.

Vierailija
8/12 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen opettajan töihin mennyt.Valeopettajia tuskin on.Rehtorin vastuulla on opettajien pätevyys, epäpätevien paikat on laitettava jakoon puolivuosittain.Valitettavasti kaikki rehtorit eivät tätä toteuta.

Vierailija
9/12 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon, sijaiset eivät tarvitse mitään tutkintoja. Ymmärtääkseni heitä toisinaan palkataan myös 1-2 vuoden määräaikaisuuksiin

Vierailija
10/12 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei hän sitten ole väärentänyt tutkintotodistuksiaan ja hae paikkaa pätevänä opena.

Epäpätevät sijaitsehan ovat ihan rehtorin tiedossa - eivät siksi ole valeopettajia.

Varsinaisia valeopettajia on luultavimmin hyvin vähän, hommaa kun voi tehdä myös epäpätevänä ihan laillisesti (toisin kuin esim. lääkäri).

Ja se on totta, että päteviä opettajia on paljon työttömänä, varsinkin kaupungeissa esim. äitiyslomansijaisuuksiin on kymmeniä päteviä hakijoita.

Silti epäpätevät saattavat hoitaa pestiään vuosia - pestiä jatketaan ilman, että sitä laitetaan viralliseen hakuun, näin esim. Espoossa (josa useampi tuttu on ollut vuosia epäpätevänä samassa koulussa töissä tehden aineenopen hommia).

Vierailija
11/12 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätevistä on pulaa ja siksi palkataan epäpätevä. Valeopettaja taas valehtelisi olevansa opettaja ja voisi hakea väärillä papereillaan virkaa. Epäpätevä ei voi virkaa saada.

Itse olin opettajana 5 vuotta ilman pätevyyttä. Vuoden sijaisuuksia siis tein 5kpl. Monesti tuntui, että teen paljon enemmän töitä oppilaiden asioiden eteen kuin pätevä kollegani, joka oli kai vuosikymmenien aikana jo leipääntynyt. Palkkaa sain vain murto-osan pätevän palkasta, mutta työmäärä ja vastuu oli tietysti sama. Tietenkin olisi tavoiteltavaa, että kaikkiin virkoihin riittäisi päteviä hakijoita, mutta ei se pätevyyskään valitettavasti takaa laadukasta opetusta...

Vierailija
12/12 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutten kuitenkaan valeopettaja.

Sijaisuuksia voi tehdä epäpätevänä. Työnantaja tietää toki pitäähän paperit näyttää.

Yli kolme vuotta olen tehnyt sijaisuuksia, joskus ne ovat päivän tai parin pituisia joskus useita kuukausia.

Jatkuva epävarmuus onko tunteja vai ei.

Teen useimmiten sairauslomien sijaisuuksia. Joskus opettajat on koulutuksessa ja tarvitsevat sijaisen tai ovat kuntoutuksessa yms.

Palkka on 8% pienempi kuin pätevällä, ei huono lainkaan.