Lääkärit, millainen on
ennuste myelopatiassa? Minulla on nyt kahden kuukauden ajan ollut koko ajan lisääntyvästi ensin öisin sellaista, että herään siihen, etten pysty hengittämään enkä liikkumaan. Kun saan itseni riuhtaistua eri asentoon, alkaa hengitys ja saan kädet taas liikkumaan. Kun liikuttelen kaulaa eri asentoihin, häipyy käsien puutuneisuus yhtäkkiä.
Olen alkanut välttää oikealla kyljellä ja selällä nukkumista, jottei oireita tulisi niin helposti. Vasemmallakin kyljellä nukkuessa oireita tulee mutta ei yhtä paljon.
Nyt parin päivän aikana on alkanut juilia hetkittäin ympäri kehoa: Milloin kädessä, milloin jalassa. Ei varsinaisia kipuja kuitenkaan. Myös hetkellisiä hengitysvaikeuksia on alkanut tulla välillä päivälläkin (ne kyllä häviävät heti kun käännän päätäni) ja nyt tänään puutuneisuuden tunne leukaperiin. Sekin hävisi, kun muutin kaulan asentoa.
Olen monta viikkoa yrittänyt saada aikaa terveyskeskukseen, mutta sinne ei ole päässyt puhelimella läpi. Tänään sain 10 min ajan, jonka tuloksena lääkäri sanoi myelopatiaksi ja laittoi lähetteen kaulan röntgenkuvaan. Tosin en nyt tiedä, pitäisikö siihen varata erikseen aika vai voinko vain mennä paikan päälle. Yritin soittaa uudelleen terveyskeskukseen kysyäkseni asiaa, mutta sinne ei päässyt puhelimella läpi.
Miten myelopatiaan kannattaisi suhteutua?
Kommentit (6)
Miksi ette auta? Ei noista virallisista teksteistä saa juurikaan tolkkua. Leikkauksesta mainitaan, mutta miten nyt leikkaukseen pääsisin, kun ei kerran edes terkkariin pääse puhelimella läpi. Onko jotain mitä voin tehdä ja onko tuo leikkaus välttämätöntä?
Miten kiire tässä on? Tilanne kyllä tuntuu etenevän, mutta tuntuisi vähän liioitellulta lähteä päivystykseenkään...
Oireet ovat selvät, ja nyt noin 1-2 viikon ajan päivittäin pahentuneet. Tänään on ollut lähes jatkuva tunnottomuus pallean alapuolella, yläselässä ja oikeassa jalassa.
En oikein usko, että ehdin saada lääkärinaikaa ennen kuin on liian myöhäistä.
menisin sinne päivystykseen, kun oireet etenevät noin nopeaan. :/
ap