Lapsi ja opinnot
Tästä aiheesta on jo varmaan sata miljoonaa viestiketjua, mutta tehdäänpä nyt yksi lisää. Olen 20v ja vauvakuumeilen kovasti, tuskin tulee kuitenkaan vielä tehtyä lasta melko tuoreen parisuhteen vuoksi. Olen kuitenkin pohtinut, että milloin sitten on sopiva hetki tehdä se lapsi?
Otollisin aika omalla kohdallani olisi tavallaan oikeasti nyt, sillä en ole vielä aloittanut opintoja siellä missä haluan (tämä vuosi menee nyt opiskellessa alaa, jonka parissa en tule jatkamaan). Ensi vuonna toivottavasti sitten aloitan haluamassani paikassa, ja siellä tuleekin sitten kulumaan ainakin seuraavat kuusi vuotta. Miten te olette ajoittaneet lapsenteon ja opiskelun? Pitäisikö suosiolla odottaa, että yliopisto on käyty loppuun - mikä tosin menee minun makuuni vähän turhan pitkälle (27-28v), keskeyttää kandivaiheen jälkeen ja tehdä lapsi siinä välissä, vai miten?
Ja jos kouluttautuu maisterivaiheeseen asti ja sitten jää mammailemaan kotiin, eikö siinä mene vähän koulutus hukkaan? Kun pitäisi varmaan valmistumisen jälkeen hankkia työkokemusta, eikä olla paria vuotta kotona..?
Kommentit (6)
Minä synnytin kaksi ensimmäistä lastamme opiskellessani yliopistossa. Ensimmäistä odottaessani tein kandityön ja toista odottaessa gradun. Aikaa opintoihin meni kuusi vuotta, joista yhden aikana luin kahta tutkintoa päällekkäin (toisen jätin kuitenkin vuoden jälkeen pois). Opiskeluaika on todella joustavaa, joten mikäli elämäntilanne on muutoin sopiva niin ainakin meillä vauvojen hoitoakin oli helppo sovittaa siihen sopivaksi. Toki paljon jouduin iltaisin ja viikonloppuisin opiskelemaan/ kirjoittamaan, ja koko perheen yhteinen aika oli välillä aika vähissä.
Nyt olen edelleen alle 30 vuotta ja 3 lapsen äiti. Töitäkin olen ehtinyt jo vuosia tekemään. Tässä vain yksi esimerkki:)
Itse olen 22v ja valmistun nyt keväällä. Itselläni oli haaveena jatko opinnot, mutta lykkäsin ne nyt kun päätimmekin puolison kanssa tehdä lapsi. Olemme aloittaneet yrittämisen, kun kerkeen hyvinkin käydä nykyisen linjan loppuun. Alkuun mietin myös että pitäisikö minun ensin käydä töissä jonkun aikaa ennen lasta, mutta kuume ollut sen verran kova jo montavuotta, joten en malta odottaa enää lisävuosia. Itselläni on kanssa ollut ajatus aina, että haluiaisin lapsen nuorena ja toisen melkeen heti perään, ettei tule liian pitkää ikäeroa. Opiskelemaan ehdin joskus vanhempana, jos vielä mieli tekee, eikä ne enää silloin kestäisi niin kauaa, jos kävisi ensin alan töitä tekemässä parivuotta, joten ne joutaa sitten joskus. Mutta se on ihan totta, että jos miettii sitä milloin olisi hyvä hetki tehdä lapsi, niin tuleeko sitä sitten koskaan..
Oma kokemukseni on, että parempi yhdistelmä on lapset ja opiskelu kuin lapset ja työ. Sain ensimmäisen lapsen kesken lukion, kolmas lapsi oli 9kk kun aloitin ammattikoulun ja neljännen lapsen hoitovapaan aikana kävin korkeakoulun. Siinä välissä olen ollut töissä. Työ on kuitenkin aina ollut se joka vaatii eniten. Koulua saa aina järjestettyä lasten mukaan mutta työtä ei. Se on tehtävä silloin kun työnantaja määrää. Minusta siis lapset kannattaa hankkia ennen työuraa. Hankalaksi on tehty naisen elämä. Ennen ei saanut töihin mennä kun piti lapsia tehdä. Nykyään ei saa lapsia tehdä kun pitää töihin mennä. Koskaan emme saa elää elämää niinkuin itse haluamme.
Ajattelin myös kommentoida tähän. Itse olen 23 vuotias ja mieheni 27, molemmat vakituisessa työssä tällähetkellä. Työelämässä olen ollut perustutkinnon jälkeen reilu 2 vuotta. Nyt tammikuussa aloitin amk-opiskelun työn ohessa. Ja niin, meillä myös yritetään vauvaa! :) Viime elokuussa oli häät ja sen jälkeen on lapsi ollut tervetullut. Vaan ei ole vielä kuulunut...koskaan ei tiedä kauanko joutuu yrittämään tai onnistuuko ikinä. Joten parempi aloittaa hommat vaan heti kun siltä tuntuu ;) En ole murehtinut etukätee, miten opiskelu ja äitiys sopii yhteen. Mutta uskon asioiden järjestyvän. Kyllä siellä koulussa on muitakin, jotka ovat raskaana ja yhdellä on ollut pieni (alle 2kk) ikäinen vauva mukana tunneillakin! Järjestelykysymyksiä vain. Itselläni vauvakuume on poltellut todella kauan, en olisi enää jaksanut odottaa siihen asti,että opinnot saisin päätökseen (n.4vuotta). Neuvoni olisi: älä ajattele asiaa järjellä, vaan tunteella!
En tiedä kirjoittaako kukaan tähän ketjuun enää, mutta ajattelin kuitenkin tuoda omankin näkökulmani kehiin. Itse olen 21v kandivaiheen opiskelija, ja jo pidemmän aikaa on ollut aivan järkyttää vauvakuume. Kyseisestä äidinvaisto-syndroomasta kärsivät ymmärtänevät varmasti, että kun vauvakuume iskee, on ihan turha juosta loputtomiin pakoon. Vihdoin tänä syksynä päätimme mieheni kanssa, että antaa vauvan tulla jos on tullakseen. Itselläni on opiskeluja siis vielä 3-4 vuotta jäljellä.
Opiskelen alaa, joka on hyvin joustava noiden suorittamistapojen suhteen. Itseäni mietityttävät vain nuo pedagogiset, jotka pitäisi jossain vaiheessa suorittaa. Jos vauva tulisi, todennäköisesti odottaisin siihen asti, että vauva olsi päiväkoti-ikäinen. Koska opettajaksi opiskeleminen on käsittääkseni hyvin koulumaista ja sisältää erittäin pitkiä iltaan venyviä päiviä, vähän arveluttaa, miten niistä selviäisin. Onko kenelläkään kokemuksia opettajan opintojen ja äitiyden yhdistämisestä? Pystyyköhän niissä joustamaan?
Jokainen tietenkin tekee niinkuin parhaaksi kokee. Oikeaa aikaa lapsen tekoon tuskin koskaan tulee jos sitä aina vaan pähkäilee ja miettii LIIKAA tulevaisuutta( tottakai sitä pitääkin miettiä). Aina keksii jonkun syyn miksei vielä jne.
Itse kävin ammattikoulun+lukion, se kesti 4 vuotta. Olen nyt 20v niinkuin sinäkin. Kolmannen opiskeluvuoden huhtikuussa tulin raskaaksi, koska olin päättänyt että haluan tehdä lapseni nuorena. Ihan niin aikasin en kuitenkaan uskonut sen tärppäävän. Viimeisen vuoden opiskelin lukiossa sitten maha pystyssä, tyttö syntyi tammikuussa. Keväällä hoidin kirjoitukset loppuun. Ehdottomasti haluan mennä vielä ammattikorkeaan neljäksi vuodeksi, mutta aion tehdä toisen lapsen ennen sitä sillä muuten tulee mielestäni liian suuri ikäero lapsille.
Pointti tässä lähinnä oli että aina ehtii opiskella- mutta et ikinä voi tietää kauanko raskaaksi tulemisessa kestää ja toki hedelmällisyys laskee iän myötä. Olet nuori, ehdit varmasti käydä kuuden vuoden koulun myöhemminkin.