Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ositainen hoitovapaa, kysymys

Vierailija
04.12.2011 |

Tietääkö kukaan käytännössä millä perustein työnantaja saa kieltäytyä osittaisen hoitovapaan myöntämisestä?

Haluaisin tehdä ensi kevään lyhennettyä työviikkoa, työnantaja kieltäytyi, sanoi syyksi kiireisen aikataulun. Olen tehokas työntekijä ja työnantaja tietää sen, nykyisin meillä on töissä ns. luppoaikaa ja tyhjäkäyntiä. Sanoin, että omasta mielestäni ehdin tehdä lyhennetyssä päivässä samat hommat kun tehostan. Eli käytännössä tekisin saman työn vain pienemmällä palkalla.

Vastaus oli edelleen ei. Onko oikein?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työnantaja ei voi kieltäytyä sopimasta 34 d§:ssä tarkoitetun työntekijän kanssa 1 momentissa mainitusta osittaisesta hoitovapaasta ilman painavaa syytä. Tällainen syy voi olla vain osittaisesta hoitovapaasta työnantajalle tai liikkeen, laitoksen taikka viraston toiminnalle työpaikan koko ja käytetty tuotanto- ja palvelutekniikka huomioon ottaen aiheutuva merkittävä haitta. Työnantajan on perusteltava syy, johon hän vetoaa."

Yhteys työsuojeluvaltuutettuun tai vastaavaan. Kiireinen aikataulu ei ole merkittävä haitta.

Vierailija
2/16 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajallasi on oikeus määrittää, miten sen toteutat, ts. teetkö esim. nelipäiväistä viikkoa ja mikä viikonpäivä on tällöin vapaa (et automaattisesti saa määrätä sitä itse) tai kuusituntista päivää.

Työtehtäviesi tulisi vähetä samassa suhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyksi pomo sanoi, että lopuille tunneille ei löydy tekijää. Olisin tehnyt 30h/vko.

Kukaan ei halua tehdä 8,15h/vko.

Minut myös haukuttiin epäreiluksi työntekijäksi kun tuollaista kehtaan esittää.

Vierailija
4/16 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuostahan voisi ay-järjestön kautta ottaa yhteyttä, kyllä vaan on pakko suostua.

Vierailija
5/16 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyksi pomo sanoi, että lopuille tunneille ei löydy tekijää. Olisin tehnyt 30h/vko.

Kukaan ei halua tehdä 8,15h/vko.

Minut myös haukuttiin epäreiluksi työntekijäksi kun tuollaista kehtaan esittää.

Vierailija
6/16 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit vaikka pienen putiikin ainoa myyjä, ja kaupan aukioloaika olisi joku tietty, josta ei voi joustaa,sitten omistaja voisi kietää osittaisen hoitovapaan pitämisen. Tyyliin tämä olisi pätevä syy. Jos pystyt tekemään nykyiset työsi 6 tunnissa, ei ole työantajalla pätevää syytä. Työnantaja on aika tyhmä jos kieltäytyy, kuka pätevä ihminen jaksaa kauan olla noin typerän työnantajan palveluksessa nykypäivänä?

Vierailija
7/16 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli töidesi pitäisi vähetä sen verran kuin liksakin vähenee. Itsellä pitäisi olla kuuden tunnin päivä, mutta päivä meinaa venyä melkein päivittäin... Otan sitten kokonaisia vapaapäiviä ylityksiä, sillä en aio tehdä ilmaiseksi töitä/samoja töitä vähemmällä liksalla kuin muut. Yksi vapaapäivä viikossa on siksi paljon järkevämpi, näin oli aiemmin.

Vierailija
8/16 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tein ilman lounastaukoa neljänä päivänä viiden päivän työt ja loput kotona, palkka tietty pieneni vastaavasti. Ja kun palasin kokoaikaiseksi työntekijäksi, sain vielä lisää töitä. Eli ei todellakaa kannattanut.

Vierailija
9/16 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saikulla en ole juuri koskaan, joustan tarvittaessa jne. Ja tähän asti työnantajakin on joustanut. Siksi olinkin tosi yllättynyt vastauksesta. Työnantaja vielä puuttui asiattomasti lapsenhoitojärjestelyihimme, jotka eivät tosiaan hänelle kuulu.

Ottaa niin ankarasti pattiin, että tekis melkein mieli irtisanoutua...

Vierailija
10/16 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

subjektiivinen oikeus osittaiseen hoitovapaaseen ja työantaja voi päättää lähinnä sen, miten järjestely tehdään, 6 tunnin työpäivänä tai 4 päivän työviikkona. Pidä nyt ihminen puoliasi tässä asiassa, älä ole nössö.

Vierailija
11/16 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnatnatajahan voi palkata vaikka tuntityöntekijän kauppaan, joka tekee yhden päivän viikossa.

Minusta tuo este tarkoittaa, että ei todella ole mahdollista palkata kyseiseen tehtävään ketään yhtä pätevää ja on joku erityinen aikataulupaine, ei mikään normikiire. Eli joku projektipäällikkö ei voi yhtäkkiä aloittaa osittaista vapaata juuri ennen projektin deadlinea, mutta jos on ajoissa varauduttu, niin asia on järjestelykysymys (voidaan sijoittaa työntekijä toisenlaiseen rooliin jne).

Jos olisit vaikka pienen putiikin ainoa myyjä, ja kaupan aukioloaika olisi joku tietty, josta ei voi joustaa,sitten omistaja voisi kietää osittaisen hoitovapaan pitämisen. Tyyliin tämä olisi pätevä syy. Jos pystyt tekemään nykyiset työsi 6 tunnissa, ei ole työantajalla pätevää syytä. Työnantaja on aika tyhmä jos kieltäytyy, kuka pätevä ihminen jaksaa kauan olla noin typerän työnantajan palveluksessa nykypäivänä?

Vierailija
12/16 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä valtion hallinnossa, suuressa, lähes sadan työntekijän työpaikassa. Minulla oli vakituinen virka, johon palasin äitiysloman jälkeen. Tuolloin vanhempi lapsistani oli 3v. ja nuorempi 1v. Hain osittaista hoitovapaata, ja sain kielteisen päätöksen. Tiesin, että ainakin kolmelle saman työyhteisön samaa työtä tekevälle oli myönnetty osittainen hoitovapaa.

Työnantaja perusteli päätöstä sillä että yrityksen toiminta vaarantuu, jos enää yhdellekään työntekijälle myönnetään osittaista työaikaa. Eli siis minussa meni raja, ettei osittaista hoitovapaata enää myönnetty.

Minulla ei ollut tuossa vaiheessa voimavaroja riitauttaa päätöstä, mutta 4kk kuluttua tuosta minulle tarjoittiin toista työpaikkaa, enkä hetkeäkään epäröinyt päätöksen teossa. Ilolla ilmoitin pomolle että kiitos ja hei.

Vierailija
13/16 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

subjektiivinen oikeus vaan asia, joka työntekijän ja -antajan pitää sopia keskenään? Perustellusta syystä työnantaja voi kieltäytyä ja erimerkiksi projektiluontoisissa töissä tai suppeaa asiantuntemusta vaativissa töissä työnantajan nyrpeä suhtautuminen osittaiseen hoitovapaaseen on aika yleistä.

Vierailija
14/16 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä valtion hallinnossa, suuressa, lähes sadan työntekijän työpaikassa. Minulla oli vakituinen virka, johon palasin äitiysloman jälkeen. Tuolloin vanhempi lapsistani oli 3v. ja nuorempi 1v. Hain osittaista hoitovapaata, ja sain kielteisen päätöksen. Tiesin, että ainakin kolmelle saman työyhteisön samaa työtä tekevälle oli myönnetty osittainen hoitovapaa. Työnantaja perusteli päätöstä sillä että yrityksen toiminta vaarantuu, jos enää yhdellekään työntekijälle myönnetään osittaista työaikaa. Eli siis minussa meni raja, ettei osittaista hoitovapaata enää myönnetty. Minulla ei ollut tuossa vaiheessa voimavaroja riitauttaa päätöstä, mutta 4kk kuluttua tuosta minulle tarjoittiin toista työpaikkaa, enkä hetkeäkään epäröinyt päätöksen teossa. Ilolla ilmoitin pomolle että kiitos ja hei.

Noin 200 työntekijästä 3 aivan erilaisia tehtäviä tekevää oli ollut vuoden aikana opintovapaalla, mutta kun minä halusin 3 kk opintovapaan, ei sitä voitu antaa. Toiminta vaarantuu!

Vierailija
15/16 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvostaa lojaalia ja ammattitaitoista työntekijää. Fiksu työntaja tajuaa, että nykypäivän nuoret työntekijät äänestävät hyvin äkkiä jaloillaan, jos ei työantaja jousta yhtään.

Vierailija
16/16 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvostaa lojaalia ja ammattitaitoista työntekijää. Fiksu työntaja tajuaa, että nykypäivän nuoret työntekijät äänestävät hyvin äkkiä jaloillaan, jos ei työantaja jousta yhtään.

Nyt on työnantajan markkinat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä