Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mahdoton tilanne, raskaana (?) ja pakko (?) tehdä keskeytys

Vierailija
02.12.2011 |

Elikkä olen oletettavasti 3. viikolla raskaana... Kuukautiset ei vielä ole myöhässä, enkä nyt tarkalleen voi tietää milloin niiden pitäisi alkaa kun lopetin pari viikkoa sitten pillerit viikon käytön jälkeen (lääkärin suositus) ja ne nyt tunnetusti sotkee kierron. Kondomia käytetty siitä asti (lääkärin suositus), ei kertaakaan unohtunut/rikkoontunut/käytetty väärin! Eli n. 1 % mahdollisuus olla raskaana, mutta oon tehnyt kolme positiivista raskaustestiä (Rfsu:n), yhden negatiivisen Clearbluen ja labrassa tehtiin virtsasta negatiivinen. Verikokeen tuloksia odottelen viikonlopun yli. Olen kuullut Rfsu:n antavan vääriä positiivisia, mutta ei kai sentään kolmea? Ihan selkeät raskausoireet on jo, siksi testin teinkin.

Sekin vielä, että oon vasta 21, sairastan vaikeaa ahdistuneisuushäiriötä ja joudun syömään siihen lääkkeitä, joita ei saa raskauden aikana syödä. Ei ole riittävää tutkimustietoa, mutta tiedetään, että voi aiheuttaa vammautumista ja sikiökuolemia. Ilmeisesti jos olen raskaana, keskeytys on ainoa vaihtoehto. Lääkkeitä ei voi lopettaa eikä vaihtaa, koska tämä lääkitys on ainoa, joka minulla on toiminut. On kokeiltu muutakin, on vain pahentanut. En voi ottaa riskiä, että menen vielä huonompaan kuntoon, varsinkaan jos pitäisi lapsesta huolehtia. Siihen en todellakaan ilman lääkkeitä pysty. Enkä siihen, että vahingoittaisin omaa lastani.

En tiedä miten tulisin pääsemään yli keskeytyksestä. Olen mielestäni tehnyt kaiken oikein, en ole ottanut riskejä ehkäisyn kanssa. Keskeytyksen ainoa syy olisi se, että muuten joko minun tai lapsen terveys olisi vaarassa. Keskeytys ei kai edes menisi sosiaalisten syiden alle vaan terveydellisten, jotka itsekin pystyn hyväksymään, mutta silti hirveä syyllisyydentunne ja itkettää koko ajan...

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syyllisyydentunne johtuu? Jos virtsasta tehtiin negatiivinen tulos, niin luulisi, ettet ole raskaana.

Vierailija
2/3 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti tehnyt itse virtsasta kolme positiivista testiä. Terveyskeskuksen testi on todennäköisemmin väärä negatiivinen kuin nuo omat testini olisivat vääriä positiivisia..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole noita kyseisiä testejä käyttänyt, joten en osaa ottaa kantaa niitten luotettavuuteen. Luulisi, että jos noudatit ohjeita todella tarkasti, tulos olisi luotettava. Terveyskeskuksessa ei käytetä tietääkseni järin herkkiä testejä. Toisaalta yleensä raskaushormonia erittyy riittävästi virtsaan vasta lähempänä kuukautisten alkamisajankohtaa.

Sanoit lopettaneesi hiljattain pillerit ja nyt tunnistit raskausoireita. Pillereiden lopettamisen jälkeen elimistö menee usein niin sekaisin, että moni saa tyypillisiä raskausoireita, jopa menkat saattavat olla reilusti myöhässä (kierto epäsäännöllistä). Joten tällaisessa tapauksessa raskausoireet eivät välttämättä tarkoita raskautta.

Jos kuitenkin olet raskaana, keskeytys lienee paras vaihtoehto kaikkien kannalta. Vaikeaa se tulee varmasti olemaan. Raskaus saattaisi joka tapauksessa mennä kesken, jos lääkkeet aiheuttavat vaurioita.

Onnistuisiko odottaa muutama päivä ja tehdä jonkin toisen valmistajan testi? Auttaisiko soitto neuvolaan?