Helvetti! Terveyskeskuksesta määrättiin sellanen lääkekoktail, että..
Terveyskeskuksesta määrättiin vanhalle isälleni, 82, sellanen lääkekoktail, että jouduttiin kiikuttamaan viime yöksi sairaalaan.
Isälläni oli ollut suolistovaivoja (en haluaisi edes tietää, ettekä tekään) ja niihin oli määrätty antibioottikuuria ja tulehduskipulääkettä. Tämä yhdistettynä verenpainelääkitykseen ja isän muihin lääkkeisiin aiheutti niin pahat huimaukset ja pahoinvoinnit, että isä piti viedä sairaalaan.
Isäkään ei vanhana ihmisenä näitä lääkemääräyksiä osaa kyseenalaistaa, popsii vaan kaiken mitä määrätään vaikka ihan selväpäinen ukko muuten on.
Eikö siellä terveyskeskustessa yhtään katsota mitä muita lääkkeitä ihmiselle annetaan?! Siellä nää svetlanat kirjottaa vaan uuden reseptin ja seuraava potilas!
Kommentit (14)
tarkka lääkelista tänne niin katsotaan.
T: hoitsu
itse suolistosairaus voi aiheuttaa mainitut huimaukset, esim jos isäsi on ripuloinut ja on kuiva. Vanhusten lääkehoito on monimutkaista, koska heillä on usein monia perussairauksia ja niihin yhdistelmälääkityksiä. Lisäksi vanhan ihmisen elimistö on herkkä. Monesti on niin, että sivuvaikutusten kanssa yritetään tasapainoilla niin hyvin kuin mahdollista. Perussairauksia kuten rr-tautia ei voi jättää hoitamatta, mutta myös suolistoinfektio täytyy hoitaa. Laitappa tosiaan lääkelista tähän, niin katsotaan.
sh
Laitapa tänne mutta suhtaudu varauksella siihen mitä hoitstut höpöttää, niillä on aika usein vähän kummallisia uskomuksia.
t. lääkäri
voidaan mennä ojasta allikkoon, eikä kaikkea voi aina ennakoida. Hoitamattakaan ei voi jättää.
tarkistutetaanpa se lista vielä minullakin kun nuo perus-esa-lääkärit nyt on mitä on
t. ylilääkäri
Nro 5 täällä, olen minäkin ylilääkäri... :I
noita lääkärijuttuja, minä katson sen listan
t. sairaalan kuningas
eikä lääkärikään ole selvänäkijä. Oli tässä taannoin tapaus, jossa mummulta meni jalat alta VTI-antibiootin takia, vaikka me kaikki hoitoon osallistuneet ajateltiin, että se johtuu infektiosta. Onneksi mummun kumppani oli sinnikäs. Ihminen olikin oman itsensä asiantuntija. ;o) Näin naapurimaassa.
T. lähihoitaja
toppuutellaas vähän
noita lääkärijuttuja, minä katson sen listan t. sairaalan kuningas
tai olen hyväksymättä,
t. Sairaalan Paavi
Ja minä jo tiedän vastauksen, T. Jumala
HähÄHÄÄHHÄÄÄÄÄÄ! Hajoo siihen,
T. Piru Perkele
Miksi et nyt laita sitä tänne, että päästään antamaan enemmän tai vähemmän asiantuntevia lausuntoja?
Kerro vielä, että depot-tabletit ja kapselit on hajoitettu ja hienonnettu, että pappa saa ne paremmin otetuksi...
Totta on, että vanhuksille jopa geriatrian erikoislääkäri on määrännyt tolkuttoman lääkemäärän.
Olen itse ollut laittamassa lääninhallituksen tarkastajan arvioitavaksi lääkelistan, jossa oli yhteenä 13 lääkettä, niistä ainakin 7 keskushermostoon vaikuttavia, oli sekä psykoosi- että masennuslääkettä. Kaikki surutta hienonnettuna ja ruokaan sekoitettuna.
Oliko isälläsi tk:ssa mukana ne muiden lääkkeiden reseptit? Ne kannattaisi aina ottaa mukaan ja tyrkätä sitten lääkärin nenän alle niin näkee siitä suoraan mitä menee ja minkä verran.