Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harry Potter ja Viisasten kivi -elokuvan ikäraja

Vierailija
30.11.2011 |

Minkä ikäisen lapsen kanssa olette katsoneet HP ja Viisasten Kivi -elokuvan?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa sun lapselle on siitä, että hän joutuu odottamaan leffan katsomista vielä vuoden?

Tämän takia vähän kyselinkin tätä... Meillä on siis kohta 8-vuotias poika jonka kanssa on luettu kirja ja nyt esikatsoin itse leffan ja jotenkin tuo 11/9-vuotta tuntui ylimitoitetulta. Mutta vielä ottaisin vastaan kommentteja siitä minkäikäiset lapset ovat tämän leffan katsoneet ja mitä pitivät siitä. Ja saa näistä ikärajoista ihan yleiselläkin tasolla puhua...

ap, mutta minusta on naurettavaa, että kaikki Harry Potter leffat ovat K11. Millä lailla ne oikein analysoidaan? Joko ensimmäinen on liian korkea tai loppupään leffat aivan liian matalia.

Vierailija
2/24 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni se kuka voi elokuvia katsoa, riippuu aivan siitä kuinka herkkä ihminen on. Itse esimerkiksi näin vahingossa n. viisi vuotiaana Viisasten kivestä pätkän ja sain oikeasti sellaisen pelon että kammosin pitkän aikaa kaikkia taikasauvoilta näyttäviä keppejä ja kaikkea sellaista.

Sitten myöhemmin ystäväni sai minut katsomaan elokuvan eikä se tuntunut enää pelottavalta, sillä olin jo yli sen ikärajan iän. Itse olen herkkä tuollaisissa asioissa joten en voinut katsoa niitä kovinkaan nuorena.

Mutta minun mielipiteeni tässä asiassa on siis se, että noita ikärajoja kannattaa katsoa, eikä kannata antaa lapsen katsoa elokuvia ainakaan, jos hän on herkkä. Jos tiedät että lapsesi varmasti pystyy käsittelemään tuollaisia asioita niin sitten voi antaa katsoa, mutta muuten ei välttämättä kannata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä, kyllä nämä ikärajat ihmetyttävät. Siis se on K11 Suomessa! Olen nähnyt ekan Harry Potterin itse aikuisena ja se on minusta selkeästi lapsille suunnattu elokuva eikä mitenkään pelottava. Suunnilleen samaa tasoa kuin monet K7 Disney leffat (esim Mulan, Nemo, Prinsessa ja sammakko). Viimeisemmät ovat sitten ihan aiheelisesti K11. Ne eivät ole lasten elokuvia. Enkä näyttäisi niitä 9-vuotiaalle. Iso ero tuon ekan ja vikan välillä ja sama luokitus niille on typerä, jompi kumpi on väärä (tai molemmat).

Tarkistin, että Briteissä tuo ensimmäinen on PG (kuten nuo mainitsemani Disney leffat) ja nuo viimeiset ovat 12 vuotiaille ja vanhemmille. Huomattavasti järkevämpi luokitus.

Vierailija
4/24 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin, että Briteissä tuo ensimmäinen on PG (kuten nuo mainitsemani Disney leffat) ja nuo viimeiset ovat 12 vuotiaille ja vanhemmille. Huomattavasti järkevämpi luokitus.

Tämän takia vähän kyselinkin tätä... Meillä on siis kohta 8-vuotias poika jonka kanssa on luettu kirja ja nyt esikatsoin itse leffan ja jotenkin tuo 11/9-vuotta tuntui ylimitoitetulta.

Mutta vielä ottaisin vastaan kommentteja siitä minkäikäiset lapset ovat tämän leffan katsoneet ja mitä pitivät siitä. Ja saa näistä ikärajoista ihan yleiselläkin tasolla puhua...

Vierailija
5/24 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se kellarissa haahuillut peikko oli hänestä vähän pelottava.

Muuten tykkää kovasti. Englannissa tosiaan ikärajana on tuo parental guidance, ja se sama on muuten Indiana Joneseissa ja monissa ihan oikeissa sotaelokuvissa, jotka ovat mielestäni aika väkivaltaisia noin pienille.

Vierailija
6/24 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa sun lapselle on siitä, että hän joutuu odottamaan leffan katsomista vielä vuoden?

Tämän takia vähän kyselinkin tätä... Meillä on siis kohta 8-vuotias poika jonka kanssa on luettu kirja ja nyt esikatsoin itse leffan ja jotenkin tuo 11/9-vuotta tuntui ylimitoitetulta. Mutta vielä ottaisin vastaan kommentteja siitä minkäikäiset lapset ovat tämän leffan katsoneet ja mitä pitivät siitä. Ja saa näistä ikärajoista ihan yleiselläkin tasolla puhua...

Vierailija
7/24 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusteella katsoa.

Eli 9-vuotiaani on saanut katsoa sen minun kanssani, 7-vuotiaani saa odottaa vielä pari vuotta.

Pitääkö näitä ihan oikeasti edes kysyä? Ne ikärajat on tehty lasten suojelemiseksi, ei kiusaksi.

Vierailija
8/24 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo herkkyys on hankala kysymys vanhemman määritettäväksi. Lapselle kun voi käydä niinkin päin, että herkkyys katoaa tai vähenee, kun saa katsoa liian hurjia elokuvia liian pienenä. Enkä nyt siis tarkoita herkkyyttä, jossa vaikkapa pääsee itku, kun käteen sattuu. Tarkoitan herkkyyttä eläytyä muiden tunteisiin ja tuntea myötätuntoa muita kohtaan.  Jos on tottunut katsomaan elokuvaväkivaltaa ja kuolemanvaaraa, ei oikean elämän kärsimys tunnu niin voimakkaana.

Lapsipsykologit osaisivat tämän varmasti selittää paremmin, mutta siitä he varmasti ovat yhtä mieltä, että ikärajoista kannattaa pitää kiinni.

Vierailija
9/24 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kattonu kaikki Harry Potterit ja mä oon nyt 9v. Mut sen ekan ikärajaa mä en tajuu ei se oo ees pelottava.

Vierailija
10/24 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä katsottiin kaikki HP't 9-vuotiaana aikuisen kanssa. Ensin aina luettiin kirja.

Vierailija
11/24 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin👍

Vierailija
12/24 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Azkabanin vanki on eka vähän pelottavampi Potter. Viimeiset kakai tosi synkeitä.

Mutta eka on tosiaan selkeästi lapsikatsojille.

Joku sitäkin tietysti voi pelätä, mutta sinä tunnet lapsesi ja tiedät mitä yleenaä pelkää, näkeekö painajaisia yms.

Ja sit taas toisaalta, vaikka sinällään siinä ei ole mitään pelottavaa ( peikkokohtaus voisi olla) niin lapsi saattaa pelätä jotain ihan muuta, mitä me aikuiset tajuamme.

Vierailija
13/24 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mou

Vierailija
14/24 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjan alkupään elokuvat soveltuvat 7-vuotiaalle. Esim. Viisasten kivi on Viaplayssa k7. Loppupään elokuvat ovatkin sitten vähän synkempiä ja niiden kohdalla ymmärtää k11 ikärajan.

Vierailija
15/24 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän jo asettaa rajaa, että Harry Pottereitahan ei ole muistaakseni dubattu, joten lukutaidonhan täytyy olla kohtuullinen jotta ennättää tekstitykset tavailla. Jokainen varmaan tuntee lapsensa ja tietää minkä asteista jännitystä hän kestää. Meillä katsottiin Late Lammasta jo aika pienestä n.3v., mutta sitten jossain välin myöhemmin oli vaihe että possut ja isäntä tuntuivat lapsesta liian pelottaville. Lopetimme katsomisen. Lapset kehittyvät niin omaan tahtiinsa ja omalla laillaan. Osa ei hätkähdä pienistä ja toiset taas ovat arkoja =o)

Vierailija
16/24 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska poikani on fani, olen antanut 9-vuotiaan katsoa, varmistettuani ensin itse mimmonen leffa on kyseessä. Kun lapsi on kertonut juurtajaksaen mitä kirjassa tapahtuu ollaan yhdessä katsottu. 7v. näkee painajaisia jo pelkkien ankeuttajien kuvista, joten ei olla kuin kaksin katsottu.(Tai kolmisin isä äiti lapsi tyylin)

Vierailija
17/24 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin itse kaikki potterit kun olin 10v.

Vierailija
18/24 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nössöä sakkia nykyään. Itse katsoin Alien elokuvia 7 vuotiaana enkä niistä traumatisoitunut. Vanhemmat vain sanoivat, että omalla vastuulla jos katsot ja muista, että se on vain elokuvaa.

Päinvastoin en siedä väkivaltaa ym perseilyä samalla kun nämä nykyajan nuoret ovat näköjään ihan sekaisin väkivaltarikostensa yms kanssa. 

Vierailija
19/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vinkeistä haluaisin kattoa ekan harry potterin

Vierailija
20/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt 11 ja oon kattonu elokuvat 1, 2 ja 3

ha ne eivät ole olleet mielestäni yhtään pelottavia. Aloin kesällä kuuntelemaan Pottereita ja olen loppussa 5osassa kirjat eivät ole olleet pelottavia. Kun olin katsonut ensimmäisen osan äitini kysyi "oliko liian hurja" vastasin että" ihan nössö!"

Katson aika pian n

osan4 enkä ole edes huolissaan sen pelottavuudesta koska olen lukenut jo kirjan ja katsonut trailerin jotain kolme kertaa.