Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vahinkopentue - mikä uroskoiran omistajan vastuu?

Vierailija
29.11.2011 |

Eli kiimassa oleva narttukoira oli päästetty yksin vapaaksi omalle pihalle metsästyaikana. Narttu lähti reissuun, tapasi vapaana olleen metsästyskoiran ja kävi kuten kävi. Onko uroksen omistajalla jotain (moraalista) vastuuta etsiä pennuille kotia tms?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut ei niillä mun mielestä mitään "velvollisuutta" (edes moraalista) ole. Itse et ole leikkauttanut koiraasi.

Vierailija
2/14 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uroskoira on elatusvelvollinen kunnes pennut ovat täysi-ikäisiä.

(Miksi kiimainen narttu oli vapaana jos sillä on taipumus ottaa ritolat?)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka päästää kiimaisen nartun "reissuun" on kyllä täydessä vastuussa pennuista. Montako tuli?

Vierailija
4/14 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos narttu kytkettynä omalla pihalla?

Vierailija
5/14 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kiimaiset nartut tuskin ovat reissuillaan turhantarkkoja seurastaan ;)

Vierailija
6/14 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen myös miksi kiimainen narttukoira oli irti?

Metsästyskoira sentään saa luvan kanssa olla irti joten ei uroksen omistajalla ole minkäänlaista vastuuta, ei pienintäkään. Tää on nyt täysin narttukoiran omistajan moka.

Vierailija
7/14 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahinkopentueen isää voi tietää? Ties kuinka monta urosta siellä on käynyt painamassa narttua.

Jos asuu alueella, jolla liikkuu metsästyskoiria, pitää varautua suojelemaan narttua kulkureilta ja pedoilta. Itse aitaisin pihan taajamassakin. Olisi se turvallisempaakin koiralle.

Vierailija
8/14 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pennut eivät ole syntyneet vielä. Saa nähdä millaisia pentuja tulee, niistä varmaan voi päätellä, onko meidän koira pentueen isä vai ei. Mutta ei minustakaan minulla ole velvoitetta etsiä pennuille kotia, vaikka jotain voin ihan siis pelkästä ystävyydestä tehdäkin.

ap.

Vierailija
9/14 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahinkopentueen isää voi tietää? Ties kuinka monta urosta siellä on käynyt painamassa narttua. Jos asuu alueella, jolla liikkuu metsästyskoiria, pitää varautua suojelemaan narttua kulkureilta ja pedoilta. Itse aitaisin pihan taajamassakin. Olisi se turvallisempaakin koiralle.

Ja nämä eivät olleet metsästyskoiria.

Vierailija
10/14 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos narttu kytkettynä omalla pihalla?

kyllä mä voin ymmärtää että ap:tä harmittaa ja mielestäni voi kyllä pyytää apua isukin omistajilta mutta eipä hekään varmaan ole koiraansa usuttaneet ap:n koiraa astumaan. Jos ap ei halua pentuja -> leikkauttaa koiransa. Jos syystä tai toisesta ei halua leikkauttaa on ap:llä itsellään vastuu vahtia juoksun aikana tarkemmin ja luulisin että juoksuvaippakin olisi voinut auttaa (en kuitenkaan tiedä, tuli vaan mieleen).

Voihan koirillekin abortteja teettää, muistaakseni?

Vierailija
11/14 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi jahtia ei saa häiritä. Kiimaisen nartun irti päästäminen on juuri sitä.

Vierailija
12/14 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sen nartun omistaja nyt ihan tosissaan?

Mitäs jätti vahtimatta kiimaista koiraansa, ei sitä ole raiskattu! Oh hoh hoh....

terv. kennelinpitäjä

Vierailija
13/14 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vasta joku aika sitten lehdessä juttua. Metsästysaikana pitäisi olla yleisesti tiedossa että metsästyskoiria on liikenteessä, jolloin siis narttujen omistajien tulisi pitää koiransa kiinni ja valvottuna. Tässä tapauksessa ei tule uroskoiran omistajalle mitään vastuuta, toki auttaa voi jos haluaa.

Vierailija
14/14 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uroksen omistajalle kuuluu yksi pennuista tai sen rahallinen arvo. Rotukoirilla näin. Älkää jakako hyvää siementä ilmaiseksi!