Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako uskovainen tarhan ope puhua lapsille uskostaan?

Vierailija
28.11.2011 |

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni ateisti ei saa puhua omista näkemyksistään sen takia että ateismi ei ole uskonto. siis ette usko mihinkään

uskovainen taas saa. Koska suomessa on uskonnon vapaus.

Miksei ateisti saisi kertoa omasta vakaumuksestaan ja maailmankatsomuksestaan, jos uskoville sallitaan sama? Onko uskonnollinen maailmankatsomus mielestäsi jotenkin arvokkaampi kuin uskonnoton? Arvostatko kaikkia uskonnollisia maailmankatsomuksia (esim. luonnonuskontoja) vai ainoastaan kristinuskoa?

Vierailija
2/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi kysymykseen "minne ihminen menee kun se kuolee" voit vastata, että sun mielestä taivaaseen mutta on myös monia muita uskomuksia aiheesta. Kukaan ei tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, jos puhuu tähän tyyliin: "Uskontoja on erilaisia, eri asioista ajatellaan monissakin uskonnoissa eri tavalla. Minä olen esimerkiksi kristitty ja uskon Jumalaan, muslimit uskovat Allahiin, hindulaisuudessa on paljon erinimisiä Jumalia ja myös Jumalattaria, esimerkiksi Krishna, Ganesha, Lakshmi"

Näin ei saa puhua: Jeesus Jumalan poika kuoli teidän puolestanne, jos äiti ja isä ei ole kertoneet teille kristinuskosta niin kyllä olisi jo aika oppia, ilman tätä ILOSANOMAA ette nimittäin PELASTU!"

Vierailija
4/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on tunnustuksellista tai tuputtavaa tai lasten mielestä ahdistavaa - ei missään nimessä. Jos hän puhuu siitä neutraalisti, antaa mennä vaan.

t. ateisti

Vierailija
5/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskonto ei kuulu päiväkotiin.

Vierailija
6/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

islamista tai kristinuskosta. Islam on mielenkiintoinen ja hieno uskonto monella tapaa.

t. se ateisti, joka istuu töissä metrin päässä muslimista

Vierailija
7/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi tapaa luontevasti useamman uskonnon edustajia, jotka kertovat uskostaan. Se antaa suhteellisuutta uskontoihin ja auttaa tajuamaan, että ei ole yhtä uskontoa. Pahinta on lapsesta alkava aivopesu meihin oikein uskoviin ja muihin, jotka uskovat taruuskontoihin

t. toinen ateisti.

Vierailija
8/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitää mielestäni varoa vähän mitä sanoo. Esimerkiksi vaikka uskoisi kaikkien ei-samaan-uskovien joutuvan helvettiin, ei niin saa mielestäni lapsille sanoa. Tyylii "Nico-Petteri, sinä kun et kuulu kirkkoon niin joudut kyllä sitten sinne helvettiin missä pirukin on." ;D

Mutta saa kertoa uskovansa itse jumalaan. Sellaisessa positiivisessa, omakohtaisessa sävyssä.

Vierailija
9/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateisti minäkin

Vierailija
10/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi, että lapsi kasvaa pumpulissa, jossa ei olisi olemassa sellaista asiaa kuin jonkun henkilökohtainen usko tai kristinusko. Ainoa, että jos uskoa olisi vain jossain hyvin tiukassa kontekstissa eikä koskaan perusteltaisi mitään asioita ja kurinpito tms. päätökset tehtäisiin tyyliin "rankaisen sinua Jumalan nimessä" niin sellaista en haluaisi.

En usko, että lapsi on sellainen astia, johon voi kaataa kaiken mitä aikuinen sanoo niin että kaikki pysyy sitten siellä astiassa.

Vierailija
11/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksistaan puhua, jos ei esitä asiaa painostavasti tai ainoana oikeana totuutena. Ikävä kyllä uskovaiset ovat monesti aika huonoja tässä.

Vierailija
12/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapsille ei lueta tarhassa muuta kuin puhelinluetteloa.

Mitään muuta ei puhuta kuin säästä.

Vierailija
13/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ateisti. En edellyttäisi neutraaliutta, koska mielestäni usko ei ole mikään tunneneutraali asia. Mutta jos pois jätettäisiin uhkailu ja pelottelu niin muu olisi mielestäni ihan ok.

Vierailija
14/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

periaatteilla.

Vierailija
15/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen takia että ateismi ei ole uskonto. siis ette usko mihinkään

uskovainen taas saa. Koska suomessa on uskonnon vapaus.

Uskonnolla kuitenkaan ei saa pelotella lapsia. Mutta saa puhua kuten esim. joulujuhlasta ja joulunäytelmästä.

Minä pidin siitä että lapseni oppi hannukka laulun vuosia sitten kun oli sellaisessa päiväkodissa jossa johtaja oli juutalainen

Eihän ateismiin sitäpaitsi kuulu minkäänlaisia rituaaleja tai juhlia

Tarhan tehtävä on tukea vanhempia jotka kasvattavat itse omaa lastaan. Uskontoon kuuluvat juhlat voi tuoda tarhaan koska se vain on maan tapa

Vierailija
16/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin ei kuulu tunnustuksellinen uskonnonopetus. Voi puhua asioista neutraalisti ja kertoa, miten eri tavoilla ihmiset ajattelevat/uskovat, mutta ei saa tehdä yhdestä tavasta uskoa sitä oikeaa. Jos ope sanoo itse uskovansa tietyllä tavalla, on se monelle lapselle totuus, sillä ope ja open puheet on aika iso auktoriteetti lapselle.

Päiväkodin uskontokasvatukseen kuuluu suomalaiseen kulttuuriperintöön kuuluvat kristilliset asiat (joulu, pääsiäinen), eri uskontojen kunnioittaminen ja eettisten asioiden pohtiminen.

T:lto

Vierailija
17/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen sanoituksessa on ihan selvästi kontekstuaalisuus eli tutustutaan ryhmässä esiin tuleviin uskontoihin: tyyliin minä olen ortodoksi ja meillä on tapana... ja olen muslimi ja kun meillä syntyy lapsi, niin tapamme ovat...

Joten siis saa, muttei tientenkään harjoittaa hartautta tai vaatia tunnustuksellisuutta.

Eli siis saa, kuten elämän asioista yleensäkin. Ja lapset varmasti myös kysyvät :) Mutta käännytys tmv ei kuulu asiaan.

Vierailija
18/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei... voi hemmetti

Vierailija
19/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhua saa. Persoonallahan sitä työtä tehdään. Käännyttää ei saa.

Minulle sopisi ihan hyvin, jos tarhan ope kertoisi lapsille asiallisesti uskostaan tai epäuskostaan. Oli hän sitten luterilainen, katolilainen, ateisti, muslimi, hindu tai buddhalainen. Tai vaikka asatro-uskovainen.

Lapsille olisi hyvä saada muitakin näkemyksiä, kuin tämä meillä kotona tarjoiltu luterilainen maailmankatsomus. On vähän vaikea valistaa lapsia vaikka hindu-uskonnosta, kun siitä ei ole juurikaan omakohtaista kokemusta.

Lapsethan ovat siellä tarhassa kasvamassa ja oppimassa. Muiden ihmisten maailmankatsomusten ymmärtäminen on oppimista - ja niitä voi ymmärtää vain, jos joku niistä kertoo.

En usko, että lapsi ryhtyy tuosta vaan vaikka buddhalaiseksi, vaikka tarhassa opettaja siitä kertoisikin. Ja jos ryhtyisi, niin... niin, mitä sitten? Sehän olisi sitten hänen maailmankatsomuksensa.

Vierailija
20/22 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ainakin luterilaisuuden piirissä on niin monta mieltä ettei hullukaan ota siitä selvää. Toisekseen joku voi puhua vaikka helvetin tulesta ja se olisi anteeksiantamatonta kun sitä ei edes ole olemassa!