Ongelma, miten määritellään perhe ja ketä siihen kuuluu?
Lapsiemme vauvakirjoissa on tällänen kohta kun "perheeseeni kuuluvat"- siihen laitetaan siis toisten nimet ja syntymäajat.
Olen kirjoja itse täytellyt ja nyt mies niitä katseli- kysyi sitten, miksei hänen lapsen nimeä ole sinne laitettu, siis lapsen, joka on hänen entisestä liitostaan. Suuttui melkoisesti, kun hänen mielestään sisarus kuuluu perheeseen myös, vaikkei meillä asu ja käy kylässäkin vain 1x/kk.
Itse näen, että perheeseen kuuluvat ne, jotka asuvat saman katon alla. Olenko väärässä?
Ja kun en todella ole mikään äitipuoli, näemmekin niin harvoin, että en voi ajatella, miehen oman lapsen kuuluvan minun perheeseeni. Ja jos ei kuulu minun perheeseeni, niin eikai se nyt lastenkaan perheeseen voi kuulua?
Kuuluuko miehen perheeseen sitten minä+ kaikki lapset + mahd. eksäkin?
Kertokaa nyt joku, kumpi on oikeassa.
Kommentit (28)
Hommahan menee niin, että jos jätät kirjoittamatta vauvakirjaan sisarpuolien nimet, niin olet kylmä paska, joka ei hyväksy miehen aiempia lapsia ja toisaalta, jos kirjoitat, niin olet kylmä paska, joka aikoo omia ex-vaimolta lapset ja tämän tapauksen johdosta exän sydän itkee verta kun isän paha nyxä kehtaa edes ajatella omien huoranpenikoidensa olevan _mitään_ sukua pyhän ex-vaimon lapsille. Ja nimenomaan ex-vaimon lapsille, ei suinkaan ex-vaimon JA isän lapsille.
Suo siellä, vetelä täällä.
Ja joo, pitkiä sekavia lauseita, ampukaa minut.
keitä kuuluu heidän perheeseensä. (Asun lasten 5v ja 7v kanssa kolmistaan) Vastauksena oli, että äiti, sisarus ja isä. (Isä asuu siis muualla, eikä hänellä ole lapsia tullut näiden meidän yhteisten jälkeen)
Auttaisiko tämä ap:ta?
..että uusperheessä voi perhekäsitys olla erilainen lähes jokaisella perheenjäsenellä.
Minun perheeni= minä, 2 lasta ed. liitosta, mieheni ja meidän yhteinen lapsi
Mieheni perhe= hän, minä, hänen 3 lastansa, joista 2 etälapsia
Kuopuksen perhe= äiti, isä, 2 lähi- ja 2 etäsisarusta
keskimmäisen & esikoisen perhe= äiti, isä, lähisisarukset ja äidin aviomies.
Näin meillä.
voi olla ihan erilaisia perhekäsityksiä. Minun perheeseeni kuuluvat minä ja lapset. Lasteni perheeseen kuuluu sen lisäksi heidän muualla asuvan isänsä.
Teidän tapauksessa sinun perheeseesi kuuluvat sinä, miehesi ja lapsenne. Miehesi perheeseen kuuluvat myös hänen muualla asuva lapsensa.
Kiltisti pahoittelet lapsusta miehellesi ja sanot, että et osannut ajatella asiaa hänen näkökulmastaan. Ja sitten lisäät sen nimen siihen kirjaan. Yksinkertaista.
mutta meillä myös uusperhe. miehen toisen tyttären perhe on hän, äiti ja biologinen sisko. Miehen toisen tyttären mielestä hänen perheensä on isä ja velipuolet. Minun perheeni on mies ja yhteiset lpaset. Miehen perhe on tyttäret entisestä avioliitosta ja meidän yhteinen perhe. Meidän ala-asteikäisten mielestä siskopuolet välillä luetaan perheeseen ja välillä ei. Eskarille tämä ydinperhe on perhe.
että näin helppoa se on ..
koska hän asuu pääasiassa äitinsä luona?!? Eli lapseni on n. 40% päivistä ja öistä minun luonani ja olisin erittäin pahoillani, jos lapseni ei mainitsisi minua perheeseensä, jos esim. eskarissa sitä kysyttäisiin.
Lainattu aikaisemmasta ketjusta. "Tällä palstalla on huomattavan paljon ihmisiä, jotka käyttävät tiettyjä termejä väärin. Ottakaapa selvää noista yleisesti käytössä olevista termeistä, joita käytetään ihan virallisissa yhteyksissä. Lisäksi kannattaa tarkistaa tiettyjen termien merkitys. Mutta tässä nyt alkuun muutama: - lähivanhempi = lapsen kanssa asuva vanhempi (lapsi kirjoilla hänen luonaan ja asuu hänen kanssaan), joka saa elatusmaksut, lapsilisät, ym. tuet. Kuuluu lapsen perheeseen. - etävanhempi = lasta tapaava vanhempi, maksaa lähivanhemmalle elatusmaksuja. Ei kuulu lapsen perheeseen. - etälapsi = vanhemman, esimerkiksi isän, aikaisemmasta liitosta syntynyt lapsi, joka ei ole kirjoilla isänsä luona, mahdollisesti vierailee isän luona. - uusperhe = perhe, jossa on parisuhteessa olevat aikuiset sekä heidän mahdolliset yhteiset lapset sekä, jossa on kirjoilla aikaisempien/aikaisemman liiton lapsia. - ydinperhe = perhe, jossa isä, äiti ja yhteiset lapset. Ydinperhe on myös perhe, jossa vierailee em. etälapsi, tällaisessa tapauksessa tämä ydinperhe on satunnaisesti uusperhe. Ja antaa palaa vaan haukut, mutta näin ne asiat ihan virallisestikin ovat. Kuitenkin ennen haukkuja, tarkistakaa asia, ettei tule tehtyä itsestään narria".
Lainattu aikaisemmasta ketjusta. "Tällä palstalla on huomattavan paljon ihmisiä, jotka käyttävät tiettyjä termejä väärin. Ottakaapa selvää noista yleisesti käytössä olevista termeistä, joita käytetään ihan virallisissa yhteyksissä. Lisäksi kannattaa tarkistaa tiettyjen termien merkitys. Mutta tässä nyt alkuun muutama: - lähivanhempi = lapsen kanssa asuva vanhempi (lapsi kirjoilla hänen luonaan ja asuu hänen kanssaan), joka saa elatusmaksut, lapsilisät, ym. tuet. Kuuluu lapsen perheeseen. - etävanhempi = lasta tapaava vanhempi, maksaa lähivanhemmalle elatusmaksuja. Ei kuulu lapsen perheeseen. - etälapsi = vanhemman, esimerkiksi isän, aikaisemmasta liitosta syntynyt lapsi, joka ei ole kirjoilla isänsä luona, mahdollisesti vierailee isän luona. - uusperhe = perhe, jossa on parisuhteessa olevat aikuiset sekä heidän mahdolliset yhteiset lapset sekä, jossa on kirjoilla aikaisempien/aikaisemman liiton lapsia. - ydinperhe = perhe, jossa isä, äiti ja yhteiset lapset. Ydinperhe on myös perhe, jossa vierailee em. etälapsi, tällaisessa tapauksessa tämä ydinperhe on satunnaisesti uusperhe. Ja antaa palaa vaan haukut, mutta näin ne asiat ihan virallisestikin ovat. Kuitenkin ennen haukkuja, tarkistakaa asia, ettei tule tehtyä itsestään narria".
Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys: Kuka kuuluu kenenkin perheeseen?
Minun perheeseeni kuuluu omat biologiset lapseni, vaikka osa on täysikäisiä, eikä asu enää kotona. Perheeseeni kuuluu myös mieheni ja hänen lapsensa, joka asuu meillä. En koe miehen toista lasta kuuluvaksi perheeseeni, koska hän asuu äitinsä luona, eikä käy meillä edes sitä kahta kertaa kuussa. En koe että minulla olisi minkäänlaista suhdetta häneen.
10v lapseni mielestä hänen perheeseensä kuulun minä, hänen sisaruksensa (myös ne jo pois muuttaneet), eikä muita. Hän ei laske miestäni kuuluvaksi omaan perheeseensä, eikä myöskään isäänsä.
En ole kysynyt miehen lapselta mitä hän vastaisi, mutta luulen että hänen perheeseen kuuluisi muualla asuva äiti ja sisarus, mutta en usko että minä kuuluisin hänen perheeseensä, enkä myöskään usko että minun aikuiset lapset myöskään kuuluisivat.
Ei siis ole mitään oikeaa vastausta, kuka kuuluu kenenkin perheeseen, vaan eri ihmiset samassakin perheessä näkevät asian eri tavalla.
Sinä voit toki ajatella ap että sisarpuoli ei kuulu perheeseen. Normisti kuuluu.
Minä lasken perheeseen kuuluvaksi kaikki ne jotka ovat läsnä senhetkisessä elämässä tiiviisti. Meidän vauvan perheeseen siis kuuluu minä, lisäksi meidän talossa asuvat muut ihmiset eli kaksi kämppistä joiden molempien lapset ja lisäksi kaksi lapsetonta kämppistä. Lapsellani on myös etäperhe toisessa kaupungissa jonka kautta yhteensä 5 sisaruspuolta. Jos asuisin yksin lapsen kanssa niin perhe olisi ehkä toisenlainen, nyt näin.