Mitkä olivat mieleenpainuvimpia lapsena saamiasi joululahjoja?
Kommentit (17)
Olin ehkä 3-4 -vuotias, ja sain sellaisen mäyräkoiran, jolla oli punainen kaulapanta ja hihna. Kun hihnasta veti koira käveli, heilutti päätään ja haukkui. Se oli mieletön! Tapahtui noin vuonna -78, ja on ehdottomasti unohtumattomin joululahja.
Vähän isompana, ehkä 10-11 -vuotiaana sain kummitädiltä ison meikkipaletin (joka oli näin jälkeenpäin ajateltuna tosi järkyttävä :-)) joka oli silloin niin hieno, ja joka on jäänyt mieleen. Olisikohan ollut samana vuonna vaaleanpunainen hörhelöyöasu, haalarimallinen ja kerrassaan upea. Voin kuvitella, ettei äiti ollut yhtä ihastunut näihin lahjoihin :-D
Kamalaa, miten paljon lahjoja on vuosien aikana tullut, ja miten vähän niitä muistaa! Meillä ei kyllä vietetty mitään suurta kulutusjuhlaa, vaan aika maltillisesti saatiin lahjoja. Kuitenkin niitä kertyi vanhempien lisäksi isovanhemmilta, tädeiltä ja serkuilta.
Siinnä oli meidän koiran kuva. Näpertelin sitä käsissä, nukuin sen kanssa, näytin vieraille, otin hoitoon... On vieläkin tallessa, mutta on kyllä erittäin ryppynen. Olisinkohan ollut valokuvan saatua 5 tai 6 vuotta.
nallen, melkein itseni kokoisen. En voinut uskoa silmiäni, sillä vanhempani eivät olleet koskaan ostaneet mitään niin turhaa ja tarpeetonta. Mutta se oli ihana!
ja pari nukkea. Ja nukkekoti, jonka vanhempani antoivat eteenpäin
nimimerkillä vieläkin katkera.
Sain sen ollessani kuusivuotias. On paljon muitakin hyviä muistoja. Huuliharppu, luistimet, pulkka, kaikkea mukavaa ja hyödyllistä. Se oli sitä 70-lukua ja 80-luvun alkua se. Tietysti myös hyviä levyjä, karkkia ja sitä rataa. tuntuu,että silloin joulut olivat talvisempia kuin nykyään. Kinkuissa oli ainakin enemmän läskiä. :)
jolle olin mielestäni jo liian vanha, ison palapelin tekeminen jäi mieleen. En tosiaan muista nyt muuta
Reppana taisin olla. Tämä 70-luvun alussa.
olin mielestä niin iso tyttö, kun sain sellaisen lahjaksi :) Tai siis ilahduin, että minua pidettiin niin isona että annettiin sellainen lahjaksi
Olin niin toivonut luistimia ja joulupukki toikin luistimet.
Ne olivat käytetyt, joissa oli uudet keltaiset nauhat, jotka vain korostivat luistimien vanhuutta ja kuluneisuutta.
En toivo kenellekään sitä tunnetta, kun saa paketin käsiinsä ja arvaa, että siellä ne hartaasti toivotut luistimet nyt ovat ja sitä valtavaa pettymystä kun sieltä paljastuu rumat, loppuunkuluneet luistimet.
Piti koettaa olla näyttämättä pettymystä, ettei pilaisi muiden joulutunnelmaa. Kai me ollaan niin köyhiä, ettei minulle ole varaa ostaa uusia luistimia, ajattelin lapsen mielessäni.
Äiti vielä huomasi pettymykseni ja kysyi etteivätkö luistimet olleet mieluisat, kun ne jäivät lahjapaperien alle. Piti olla urhea ja koettaa vakuutella, että hyvät ne ovat.
Eli sellainen maapallo koulupöydälle. Minusta oli hienoa saada se, tuntui että olen "iso" vakavasti otettava koululainen sen myötä. :D
sain kun asuttiin omakotitalossa. Oli tosi hauska opetella soittamaan. Ikävä kyllä se harrastus jäi kun muutimme kerrostaloon (ei viittiny naapureita piinata).
Olin salaa haljeta onnesta, mutten uskaltanut myöntää, että se oli mieluisin lahja. En tiedä vieläkään, keneltä ne sain...
t.vl-perheen lapsi
ekana tulee mieleeni päiväkirja, jonka kansissa oli kullanvärisiä sydämiä liilalla pohjalla. Se oli ensimmäinen päiväkirjani ja lahja äidiltä. Olin 9 tai 10 vuotta vanha ja täytin sen lähes päivittäin tunnollisesti sanoilla "Ei mitään erityistä".
Kun tarkemmin muistelen, niin pienempänä sain toivelahjoina mm. pikkulasten punavalkoisen keinutuolin isovanhemmiltani ja sitten vauvanuken ja nukenvaunut, en muista keneltä.
Isompana sain kummitädiltä suihkuvaahtoa. En tiedä, miksi muistan sen, vaikka en erityisemmin välittänyt siitä lahjasta. Se tuoksui hedelmäiselle. Kun olin teini, äiti antoi eräänä jouluna pyjaman, jossa oli vihreällä pohjalla leopardikuvioita. Muistan vähän ihmetelleeni sitä valintaa. Hänestä se oli kiva lahja nuorelle neidille.
Suurimman osan joululahjoista olen tietysti unohtanut. Veikkaan, että tussikynäpakkaus on varmaan ollut mieluinen joululahja jonakin vuonna, koska rakastin piirtämistä.
Teininä kummeilta sateenvarjo sekä maistuvimmat mausteyrtit kirja eri jouluina.
ehdottomasti oikea pupu. Se oli jotain mitä olin kovasti toivonut ja sain.
Mustan myös hyvin meikkipään jonka sain pienenä ja autoradan. Ne oli kivoja.
Olin 5v kun joulupukki toi seinälle laitettavan soittorasian, jossa oli valkoisella kimaltelevalla alustalla pieni puunpalanen, jonka päällä istui kaksi joulutonttua. Narusta vetämällä kuului sävelmä "Kulkuset".
Rasia on edelleen tallessa, tosin soittaa nykyisin aika veltosti. Joulu oli 1968.