Missä vaiheessa kertoisit raskaudesta
Kommentit (20)
tuleeko vielä liian pitkä aika odottaa kesään saakka? Toisaalta lapsi ymmärtää vuodenaikoja ja kuukausia tosi hyvin
eikä tosiaan ennen ekaa ultraa
t: kolme keskenmenoa ultrassa todettu...
ole kuin, mitä vitonen uskoo, mutta en kyllä tiedä sitäkään, onko 15 viikolla näkyvä pömppö vielä kuusivuotiaan silmään raskausmaha, vaikka siitä muut jo sellaisen näkisivätkin
jo alkuraskauden ultran jälkeen, että meille saattaa tulla vauva. Puhuttiin asiasta niin, että aina ei tiedä, kuinka käy. Luettiin vauvakirjoja jne. Isompi ymmärsi raskauden hyvin ja jaksoi hienosti odottaa :)
Itse olen aina ottanut lapset mukaan elämän asioihin. Kertonut kuolemasta ja elämästä rehellisesti, tietysti ikään sopivalla tavalla. Jos vaikka km olisi tullut, olisi lapset kuitenkin aistineet jonkin olevan vialla. Mielestäni asioita ei pidä salailla.
jatkuvasti väsynyttä ja pahoinvoivaa äitiä ja kysellyt, mikä on. Ja nyt tietenkin ihanat ultrakuvat tekisi mieli jakaa koko perheen kesken.
Lapsi on "kysellyt" vauvaa jo pari vuotta.
Pyydettiin kyllä pitämään vielä salaisuutena, mutta eipä se kovin hyvin pysynyt. Jos vieraat alkaa kysellä vauvasta, niin on epäreilua jos muut tietää ja isosisko ei. Ei todellakaan ole pitkä aika kesään.
Esikoiselle kerrottiin vauvasta ekan neuvolan ja sydänäänten jälkeen rv9+5. Hän oli tuolloin 2,5v. ja eli koko odotusajan täysillä mukana, jaksoi hienosti.
Nyt odotan kolmatta ja aiotaan kertoa lapsille 5 ja 8v. varhaisultran jälkeen.
Meilläkin lapset elää ihan samaa elämää aikuisten kanssa, emme halua salailla mitään. Lapset toki tietää sen, että meille kovasti vauvaa toivotaan :)
Meille kun on kaikkialta aina toitotettu sitä neuvoa, että isoille sisaruksille ei saa kertoa, eivät jaksa odottaa ja tuo meidän oma eskari kun haluttaisiin niin ottaa mukaan tähän odotukseen
No ei kai kuusivuotias nyt ihan noin vajaaälyinenole kuin, mitä vitonen uskoo, mutta en kyllä tiedä sitäkään, onko 15 viikolla näkyvä pömppö vielä kuusivuotiaan silmään raskausmaha, vaikka siitä muut jo sellaisen näkisivätkin
Olin 6v kun pikkusisko syntyi ja minulle kerrottiin asiasta hänen syntymäpäivänsä aamuna, kun äiti oli lähtenyt sairaalaan. En ihmettelyt äidin mahaa enkä mitään muutakaan.
Ilmeisesti myös aikuissa on vajaaälyisiä, sillä omat raskauteni olen onnistunut salaamaan myös aikuisilta loppuun asti.
Ja omista raskauksistani olen kertonut myös isovanhemmille ja muille sukulaisille vasta sitten kun vauva on syntynyt. Miksi ihmeessä siis kertoisin 6v:lle aiemmin?. Okei, miehelle olen kertonut heti testin jälkeen :-)
No ei kai kuusivuotias nyt ihan noin vajaaälyinenole kuin, mitä vitonen uskoo, mutta en kyllä tiedä sitäkään, onko 15 viikolla näkyvä pömppö vielä kuusivuotiaan silmään raskausmaha, vaikka siitä muut jo sellaisen näkisivätkin
Olin 6v kun pikkusisko syntyi ja minulle kerrottiin asiasta hänen syntymäpäivänsä aamuna, kun äiti oli lähtenyt sairaalaan. En ihmettelyt äidin mahaa enkä mitään muutakaan.
Ilmeisesti myös aikuissa on vajaaälyisiä, sillä omat raskauteni olen onnistunut salaamaan myös aikuisilta loppuun asti.
Ja omista raskauksistani olen kertonut myös isovanhemmille ja muille sukulaisille vasta sitten kun vauva on syntynyt. Miksi ihmeessä siis kertoisin 6v:lle aiemmin?. Okei, miehelle olen kertonut heti testin jälkeen :-)
Siis eikö sinulla näkynyt raskaus ulospäin kun sukulaiset eivät huomanneet? Vai etkö ollut tekemissä heidän kanssaan? Toki kaikilla ylipainoisillahan ei huomaa raskautta ollenkaan..
Itse ihmettelin jo 5-vuotiaana tätini vatsaa, kun hän odotti serkkuani mutta minulle ei kerrottu ennenkuin aloin tätini vatsassa kyselemään.
ihan ventovieraistakin odottavista jo nelivuotiaasta saakka, että tuo odottaa vauvaa jne
tiedät itsekin ja kerrot mahdolliselle miehellesi. Voit sanoa sen, että saattaa tulla.
Vielä pahempaa on se, että kuusivuotiaasi esimerkiksi tekee havaintoja pahoinvoinnistasi ja väsymyksestä ja huolestuu niistä.
kieltämättä kuulostaa siltä, että vähän vajaaälyisiä on kertynyt lähipiiriisi melko paljon. Vai onko tälle joku loogisempi selitys
Siis eikö sinulla näkynyt raskaus ulospäin kun sukulaiset eivät huomanneet? Vai etkö ollut tekemissä heidän kanssaan? Toki kaikilla ylipainoisillahan ei huomaa raskautta ollenkaan..
Itse ihmettelin jo 5-vuotiaana tätini vatsaa, kun hän odotti serkkuani mutta minulle ei kerrottu ennenkuin aloin tätini vatsassa kyselemään.
Tosin sukulaisia näin harvakseltaan pitkien välimatkojen vuoksi, mutta pystyin salaamaan raskauden myös työkavereilta yms. Kerroin vain niille, joille oli ihan pakko.
Kolmannessa raskaudessa siskoni kävi kylässä noin kuukausi ennen laskettua aikaa eikä huomannut mitään. Neljässä raskaudessa äitini kyläili noin 3kk ennen laskettua aikaa, eikä niinikään huomannut mitään. Minusta oli ihanaa yllättää ihmiset.
Ei nyt ihan normaalia ettei 6-vuotias huomaa äidin raskausvatsaa! tai ettei aikuisetkaan huomaisi. vai ovatko sokeita, oletko niin lihava ettei raskaus näy vai olitko piilossa heiltä koko raskauden ajan ja sitten YLLÄTYS, MEILLE TULI VAUVA! Oikea yllätysvauva joo.
Tosin sukulaisia näin harvakseltaan pitkien välimatkojen vuoksi, mutta pystyin salaamaan raskauden myös työkavereilta yms. Kerroin vain niille, joille oli ihan pakko.
Kolmannessa raskaudessa siskoni kävi kylässä noin kuukausi ennen laskettua aikaa eikä huomannut mitään. Neljässä raskaudessa äitini kyläili noin 3kk ennen laskettua aikaa, eikä niinikään huomannut mitään. Minusta oli ihanaa yllättää ihmiset.
Siis oletko näitä äärimmäisen harvinaisia, joilla raskaus ei näy ollenkaan, vai oletko ylipainoinen? Anteeksi tökerö kysymys mutta kiinnostus heräsi, miten kukaan ei voinut huomata? Itse jouduin ostamaan uuden takin, kun vatsa kasvoi raskauden aikana niin isoksi ettei vanha takki mennyt enää edes kiinni. :D
Tai ehkä kaikki huomasivat mutteivat vain halunneet pilata "yllätystäsi" paljastamalla sinulle että tietävät? ;)
tai siis tulevasta vauvasta kuusivuotiaalle?
Kuusivuotiaalle kertoisin tulevasta pikkusisaruksesta siinä vaiheessa, kun vatsa alkaa näkyä. Haluaisin että oma lapsi tietää ennen kuin vieraatkin alkavat huomata.
Kolmannessa raskaudessa siskoni kävi kylässä noin kuukausi ennen laskettua aikaa eikä huomannut mitään. Neljässä raskaudessa äitini kyläili noin 3kk ennen laskettua aikaa, eikä niinikään huomannut mitään. Minusta oli ihanaa yllättää ihmiset.Siis oletko näitä äärimmäisen harvinaisia, joilla raskaus ei näy ollenkaan, vai oletko ylipainoinen? Anteeksi tökerö kysymys mutta kiinnostus heräsi, miten kukaan ei voinut huomata? Itse jouduin ostamaan uuden takin, kun vatsa kasvoi raskauden aikana niin isoksi ettei vanha takki mennyt enää edes kiinni. :D
Tai ehkä kaikki huomasivat mutteivat vain halunneet pilata "yllätystäsi" paljastamalla sinulle että tietävät? ;)
Ja kaikki vaatteeni ovat sen verran väljiä, etten ole koskaan tarvinnut erikseen äitiysvaatteita.
Meillä kerrottiin ekasta raskaudesta heti silloin 3 v:lle. Meni kesken. Ei osannut surra tuon ikäisenä. Toisesta raskaudesta ei kerrottu, meni kesken myös.
Kolmannesta kerrottiin ekan ultran jälkeen.
keskenmenoriskin vuoksi.
Mun olisi pakko kerta varmaan viimeistään rv 15, koska maha on ollut jo sen kokoinen, että ihmiset huomauttelevat.