Miten sivistää itseään?
Täälläkin on välillä niitä, jotka itseään sivistyneiksi kutsuvat. Miten olette tulleet sivistyneiksi/sivistyneet?
Kommentit (24)
Itsekin tulkitsen sivistyneen ihmisen tiedonjanoiseksi, jollainen itsekin olen. Ei minua läheskään kaikki asiat maailmassa kiinnosta, mutta monet kuitenkin ja olenkin aktiivinen tiedonhankkija: luen paljon, seuraan dokumentteja (mielenkiintoisia!!) ja ajankohtaisohjelmia, etsin tietoa netistä. Etsin tietoa enemmän kuin ehkä sillä hetkellä tarvitsisinkaan. Opiskelen kasvatustieteitä ja nyt kun itselläkin on lapsia, on tämä kasvatusmaailma imaissut mukanaan totaalisesti.
Uhraa joskus aikaa teatterille ja taidenäyttelylle. Ei kannata välittää, vaikkei juuri näkemistään asioista olisi pitänytkään.
Taidenäyttelyitä löytyy monesti ihan ilmaisinakin, etenkin kahviloissa ja kirjastoissa. Paikallislehdistä kannattaa seurata oman paikkakunnan tarjontaa. Teatteri voi olla kallis harrastus, mutta edes kerran vuodessa käytynä sekin sivistää.
Kannattaa myös joskus kokeilla jotain mitä ei muuten tekisi. Jos et ole urheiluihmisiä, käy jääkiekkomatsissa. Jos kuuntelet normaalisti raskaampaa musiikkia, käy kamarimusiikkikonsertissa. Tällainen avartaa omaa maailmaa ja samalla sivistää.
Mulla on vaan aina ollut valtava tarve Tietää. Istua nakutan kaikki vähänkin mielenkiintoiset dokkarit läpi, luen kaikki käsiini osuvat sanomalehdet, luen paljon kirjoja, kaikenlaista kirjallisuutta (paitsi sota ja kauhu ei ole ikinä kiinnostaneet mua fiktion puolella), kuuntelen vähän kaikenlaista musiikkia ja katselen erityyppisiä leffoja. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Tämän elämäntyylin seurauksena mulla on päässä hirveä määrä kaikenlaista nippelitietoa, jolla en luultavasti tee mitään, mutta olen silti onnellinen, että olen saanut tietää ne asiat. :)
" Syytän" osittain vanhempiani, meillä kotona kannustettiin juuri lukemaan ja yhdessä katsottiin aina lauantain Avara luonto (ainoa dokkari, joka silloin tuli), vaikka vanhempani eivät ole edes lukiota käyneet.
Etenkin lapsille suunnatut historiankirjat ovat erinomaisia hakuteoksia tiettyjen aikakausien konventioista. Lisäksi niissä on yleensä upea kuvitus.