Jos olisit tyytymätön lapsesi opettajaan/opetukseen/kouluun...
kehen ottaisit yhteyttä?
a) opeen
b) rehtoriin
c) kunnan opetustoimen johtajaan
d) eduskunnan oikeusasiamieheen
e) perheen lakimieheen
f) opetusministeriin
g) opetuslautakuntaan tai kunnanvaltuutettuun
h) muuhun, mihin?
Kommentit (15)
mieleisiä numeroita ja tottahan toki vika on opessa ja koulussa, eihän se mitenkään voi nicopecassa olla....
vanhempi lähtee selvittämään jotain ihan perusasiaa rehtorin kanssa, huoh!
tekisin varmaan kantelun aluehallintovirastoon.
(Esim. jos lapsi joutuu opiskelemaan luokassa, jossa on huono sisäilma/ kiusaamista ei saada katkeamaan)
Ylemmäs vain, jos opettaja humalassa töissä, pahoinpitelee tms. vakavaa, eikä rehtori vie asiaa eteenpäin.
Sitten soittaisin joulupukin kuumalla linjalle ja kailottaisin asiani kovaan ääneen ennen kuin linja suljettaisiin. Opettajan nimen sanoisin samassa yhteydessä, ehkä jopa tavaisin. Viimeiseksi kirjoittaisn kirjeen opettajalle, jossa luettelisin kaikki hänen suurimmat virheensä, kohdat 1-100.
kun olisin kirjoittanut lehteen tai kannellut koulusta jonnekin.
En käsitä tällaisia vanhempia! Ihan hullua, jos ei asioita pysty selvittämään koulussa.
(vai onko asioissa tullut kärpäsestä härkänen?)
jos esim. opettaja on epäpätevä, tai kohtelee oppilaita huonosti! ;)
Ai mutta eihän kukaan opettaja ole sellainen. Kaikkihan on nicopeccojen äitien ja isien kuvittelua, ja jos jossain on vikaa niin se on oppilaassa ja vanhemmissa. Emmehän me itsekään koskaan olleet karmeiden ja huonojen opettajien oppilaina, emmehän. Vika oli aina oppilaan, niinkuin nyt maailmassa lapset ovatkin aina syyllisiä kaikkeen pahaan.
ehkä opettajan kanssa saattaisin keskustella.. tai sitten en. Opettaisin lastani itse iltaisin. Tai niin itseasiassa teenkin. Koulussa edistytään liian hitaasti ja lisäksi asiat käsitellään liian pintapuolisesti.
Lapseni on kiinnostunut kaikenlaisesta, jota sitten iltaisin pohdimme. Rakentelee myös kaikenlaista sellaisia "tiedeprojekteja" tai pienoismalleja ystäviensä kanssa. Onneksi on löytynyt samanhenkisiä kavereita, muuten olisi varmasti tukalaa koulussa.
On siis 3.luokkalainen, mutta tutkailee yläluokkien ja lukion kirjoja kemiasta ja fysiikasta.
1. Opettaja
2. Rehtori
3. Sivistystoimenjohtaja
4. Sivistyslautakunta
5. Aluehallintovirasto
ehkä opettajan kanssa saattaisin keskustella.. tai sitten en. Opettaisin lastani itse iltaisin. Tai niin itseasiassa teenkin. Koulussa edistytään liian hitaasti ja lisäksi asiat käsitellään liian pintapuolisesti.
Lapseni on kiinnostunut kaikenlaisesta, jota sitten iltaisin pohdimme. Rakentelee myös kaikenlaista sellaisia "tiedeprojekteja" tai pienoismalleja ystäviensä kanssa. Onneksi on löytynyt samanhenkisiä kavereita, muuten olisi varmasti tukalaa koulussa.
On siis 3.luokkalainen, mutta tutkailee yläluokkien ja lukion kirjoja kemiasta ja fysiikasta.
Jos lapsesi on kiinnostunut fysiikasta ja kemiasta, niin toki teidän vanhempien tehtävä on ne opettaa, eikä opettajan, joka on velvollinen opettamaan opetussuunnitelman mukaisesti. Koululuokissa on paljon sellaisia oppilaita, joiden vuoksi on asiat opetettava selkokielellä ja yksinkertaisesti. Varoituksen sana: Jos vanhemmat antavat lapsen ymmärtää, että hän on huippuälykäs sen perusteella, että kolmannella luokalla pärjää hyvin, voi lapselle tulla liikaa paineita ja koulunkäynti kärsii näiden paineiden vuoksi. Koulu vaikeutuu koko ajan ja oppilaan on mahdollista ottaa esimerkiksi ylimääräisiä kieliä opeteltavaksi. Oma lapsenikin saa nyt vielä neljännellä luokalla kaikista kokeista kymppejä, mutta hän opiskelee ihan hyvällä mielellä kaikkia oppiaineita, koska olen sanonut, että kannattaa olla tyytyväinen niin kauan kuin pärjää, koska opeteltavat asiat vaikeutuvat vuosi vuodelta.
saitteko hyvän lopputuloksen?
Asian käsittely on kesken. Sen takia en kerro tarkemmin. Oli kuitenkin erittäin painavat syyt tehdä kantelu.
13.
itseasiassa fysiikka ja kemia ovat integroituna kolmannella luokalla oppiaineeseen nimeltä ympäristö- ja luonnontieto, ymppä, tiede, science, mitä nyt missäkin koulussa käytetään.
Itse olen sitä mieltä, että koulussa mennään opettajan tahdissa ja jos vanhemmat eivät ole tyytyväisiä opetukseen, hoitavat akateemisen puolen itse. Sosiaalinen puoli on koulussa yhtä tärkeää. Tietenkin pitää ottaa yhteyttä opettajaan, jos ilmenee jotain laiminlyöntejä tms.
Itse opetan siis yläluokilla ja lukiossa bilsaa, mantsaa ja kokeellisia tiedekursseja, joten lapsellani on pääsy monenlaisiin oppikirjoihin ja luonnontieteen kirjoihin.
En pidä lastani erityisen älykkäänä, häntä vaan kiinnostaa kaikenlainen käsin rakentelu. Rakentavat siis raketteja, joihin väsäävät jonkin voimanlähteen tai tekevät joitain kokeita eri asioista ja rakentavat koejärjestelyjä..
Siskon tyttöni tunnisti 3-vuotiaana monta sataa eläinlajia, koska ne kiinnostivat. Tiedän monia poikia jotka osasivat alle kouluikäisenä luetella lähes kaikista vastaantulevista autoista merkin, mallin ja usein jopa vuoden. Dinosaurusten hankalat nimetkin sujuvat vaikka kuinka monelta pikkulapselta..
nro 12
Mutta todellisuudessa lapseni ovat saaneet ihan hyvää opetusta ja jopa viihtyneet koulussa lisäksi. En ymmärrä yli-innokkaita vanhempia, jotka jopa kyseenalaistavat ihan selviä asioita tai vaikkapa arvosanoja.