Miksi tytölläni vatsa vain "kasvaa"?
Siis 10 v tyttö lihoo vatsastaan, on aika iso maha jo. Meillä ei syödä karkkia kuin kerran viikossa ja jakavat veljensä kanssa yhden pussin puoliksi. Muitakaan herkkuja ei ole kovin usein.
Leipäkö tämän tekee? Tyttö syö aika paljon leipää, mieluummin vaaleaa. Nyt olen ostanut kotiin vain ruisleipää (arvatkaa kuka suuttui, kun ei ollut muuta ;D)
Pitäisikö nyt liittyä tuohon karpaamiseen meidänkin? En vain itse pidä siitä lihan kulutuksen lisäämisestä, onnistuuko se karpaaminen ilman sitä?
Kommentit (11)
eli kaikki piilosokerit pois, ja juurikin tuo leipä!!! leipä turvottaa mahan ihan täysin ja piilovehnää on joka paikassa, valitettavasti. yritäpä karsia kaikki jossa on glukoosia, tärkkelyssiirappia, glukoosi/fruktoosisiirappia jne, niin huomaat. minulla ei käy yhteen viljat ja hormoni elimistössä, ja olen kuin lentopallon nielaissut, jos söisin viljaa. tytölläsi on vielä menkat kohta alkamassa. sokeri siis sotkee sitä hormonitoimintaa, ja samoin napostelu, kun aina silloin erittyy inskaa.
Kai tajuat ettei karpaaminen tai karppaaminen ole lapselle sopiva ruokavalio. Pullea maha voi johtua siitäkin että lapsen vatsalihakset ovat vielä kehittymättömät. Liikkuuko lapsi? Lapsen laihduttamiseen pitää suhtautua tosi varovaisesti, mieluummin vain lisää arkiliikuntaa (yhdessä perheen kanssa)tai jonkun uuden kivan harrastuksen, ja alat muuttaa koko perheen ruokavaliota terveellisemmäksi. Varsinkin tytön kohdalla olisin erittäin varovainen puhumaan lihomisesta ja isosta mahasta. Jos äiti ei hyväksy tyttären vartalon muotoa, se on oiva kasvualusta syömishäiriöille ja kehon kuvan vääristymille.
Taidan tehdä remontin koko perheen ruokavalioon (menee sitten ehkä huomaamattomammin)ja varata enemmän aikaa ruokakauppaan tänään, ehtii tutkia niitä selosteita.
sataprosenttisesti ulkomaisia lajikkeita, jotka eivät sovi suomalaisten elimistölle. Yhä useammalla vatsa turpoaa, hetkellisesti, ja aina vaan tekee mieli enemmän hiilareita. Olkaa syömättä 5 päivää vehnäjauhoja, ja mitään ruokaa missä on fruktoosi-glukoosi siirappia tai soijaa, ja olen varma että tyttärelläsi on ihan litteä vatsa.
Aiheuttaa selvästi turvotusta ja olokin paranee kun kokeilette uutta ruokavaliota. Eli vaihdatte ruisleipään koko porukka.
Kai tajuat ettei karpaaminen tai karppaaminen ole lapselle sopiva ruokavalio. Pullea maha voi johtua siitäkin että lapsen vatsalihakset ovat vielä kehittymättömät. Liikkuuko lapsi? Lapsen laihduttamiseen pitää suhtautua tosi varovaisesti, mieluummin vain lisää arkiliikuntaa (yhdessä perheen kanssa)tai jonkun uuden kivan harrastuksen, ja alat muuttaa koko perheen ruokavaliota terveellisemmäksi. Varsinkin tytön kohdalla olisin erittäin varovainen puhumaan lihomisesta ja isosta mahasta. Jos äiti ei hyväksy tyttären vartalon muotoa, se on oiva kasvualusta syömishäiriöille ja kehon kuvan vääristymille.
No joo, tajuan kyllä. Ajattelin nyt lähinnä semmoista parhaiden palojen poimimista, mutta en kirjoittanut sitä, joten eihän siitä lukija voi tietää.
Taidan tehdä remontin koko perheen ruokavalioon (menee sitten ehkä huomaamattomammin)ja varata enemmän aikaa ruokakauppaan tänään, ehtii tutkia niitä selosteita.
- riisipuuroa marjojen ja kiisselien kanssa
- erilaista uunikanaa ja uuniperunaa (aura, juusto, kerma)
- nuudelit aina riisinuudelia, riisit täysjyvää mielellään
- paljon kananmunaa
- kastikesuurusteet maizenaa
- lihat puhtaina lihoina ilman marinadia, esim uunipaistia tai lihamureketta ja muusia, kasviksia sellaisenaan, samoin juureksia
- paljon aasialaisita ja meksikolaista syödään (riisi, maissi)
- kalat pannulla paistettuna, kaalilaatikkoa usein
- ei oikein mitään einestä ja valmista!
kai hänellä olisi vatsakipuja ja ripulia tai ummetustakin? En lähtisi karsimaan noin radikaalisti perusruoka-aineita pois. Lasta näkemättä on mahdoton tietää onko lapsella oikeasti mitään todellista ongelmaa vai onko ongelma vain äidin päässä. Halutaanko tyttärelle pyykklautavatsa koska se on nykyään kauneusihanne? Kärsiikö tytär itse mahan turvotuksesta ja ilmavaivoista?
melko lailla kaikki karkki ja jäätelö sisältää vehnää, tarkista kaupassa ja hämmästy, eli se tärkkelyssiirappi on vehnälientä
täysin viljattomia ovat
- virolainen rainbow-vaniljajäde, litrainen
- muistaakseni 1 tai 2 benjerry-jätskeistä
- fazerina ja muutamat fazerin suklaat
- daim
- yleensä vaniljakastikeet ja rahkavanukkaat
- jotkut lidlin makeiset, juuri suklaat yleensä
muuhun herkutteluun popcornia ja joissakin sipseissä ei ole vehnää. suolaa ja muuta kylläkin...
muista, että hedelmissä ja mehuissa on sitä hedelmäsokeria!!!
kun mulla oli vielä viljat ohjelmassa, niin pahimmt ongelmat aiheutti vehnä. kun jätin kaikki pois ja kokeilin pitkän ajan päästä uudestaan, absoluuttisesti kamalin oli ruis. ruis on vahva vilja, ja jos suolisto ja elimistö ovat kuormittuneet, se pistää sekaisin oikein kunnolla.
nyt ajattelin vuosien jälkeen, että viitsisinkö kokeilla spelttiä. olisi ihana syödä jotain muutakin leipää, kun noita täysin viljattomia.
jokaisen pitää kokeilla mikä omalle kropalle sopii, siinä ei muiden murinat auta.
meillä syö koko perhe viljatonta, eikä kellään olen ylipainoa, sairauksia eikä lääkkeitä
...mutta hiilareiden rajoittaminen on kyllä järkevää. Nimenomaan ylimääräiset höttö-hiilarit lisäävät keskivartalolihavuutta.
eli pois valkoiset vehikset, leipä, pulla, pasta jne. perunan tilalla esim höyrytettyä kukkakaalia ja parsakaalia.
Välipaloina leivän sijaan porkkanatikkuja ja omenaviipaleita. Tai turkkilaista jugurttia ja kotimaisia marjoja hunajatilkalla.