Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakka kuin huumeriippuvuus!

Vierailija
21.11.2011 |

Olen ihan samaa mieltä (IS joku pieni uutinen). Jotkun pääsevät tupakasta eroo kertaheitolla ja he usein mainoastavat kuinka helppoa lopettaminen on.

Poltin 20v ja yritin lopettaa n. 10 kertaa.

2v olen ollut polttamatta mutta olenkin nyt koukussa nikotiinipurkkaan.

Ei ole helppoa, ei.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos olis vaihtoehtoja eikä vain kieltäytymisiä, pääsisit purkastakin eroon.

Lopetin siis ilman korvaushoitoja.

Vierailija
2/13 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa huumeriippuvaisista eroon huumeista vaan päättämällä jos on kerran sama asia?

Kysyy nainen joka lopetti 12 vuoden tupakoinnin kun raskaustesti näytti positiivista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuvuus on yleensä sekä fyysinen että psyykkinen juttu. Toisin sanoen sen jälkeen kun fyysiset vieroitusoireet loppuvat ja aine on poistunut elimstöstä, psyykkinen riippuvuus usein jää. Siis sen aineen käytön kaipuu, oli sitten kyse tupakasta, alkoholista tms. Ja se on päänsisäinen juttu, eikä sitä nikotiinipurkalla tai -laastarilla päihitetä.

Vierailija
4/13 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieltä, ja onhan se tutkittukin, että nikotiini on yksi koukuttavimmista aineista, mitä on, esim. miedommat huumeet tai alkoholi ovat huomattavasti vähemmän koukuttavia, noin niinkuin tilastotasolla.

Itse poltan, haluaisin lopettaa, muttei löydy sitä selkärankaa. Se tupakanhimo on jotain aivan käsittämätöntä, ja kyllä se pistää miettimään, että miten minä - järkevä ihminen- olen itseni tällaiseen tilaan ajanut. Mihinkään muuhun en sitten koukussa olekaan.

Nyt harkitsen sähkötupakan kokeilua, laastarit, purkat ym. on jo kokeiltu ja huonoiksi havaittu..

Luulen (tai toivon), että jonain päivänä minustakin löytyy niin paljon voimaa, että voin vihdoin sanoa heihei tupakalle, kertaheitolla.

Vierailija
5/13 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoo nimenomaan siitä että se on tarpeeksi suuri henkinen motivaattori käytön lopettamiseen. Ja hyvä niin. Se ei silti sano varmaksi sitä että kun raskaus (ja imetys) on ohi, tupakanhimo ei voisi iskeä...

Vierailija
6/13 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa luokkaa opiattien kanssa:

Dopamine is one of the key neurotransmitters actively involved in the brain. Research shows that by increasing the levels of dopamine within the reward circuits in the brain, nicotine acts as a chemical with intense addictive qualities. In many studies it has been shown to be more addictive than cocaine and heroin.

lähde http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine

Ja alla muutaman huumeen addiktoivuusarvoja

Ensin keskiarvo, sitten eroteltuna

mielihyvän tuotto, psykologinen riippuvuus ja fyysinen riippuvuus:

Heroin 3.00 3.0 3.0 3.0

Cocaine 2.37 3.0 2.8 1.3

Tobacco 2.23 2.3 2.6 1.8

Alcohol 1.93 2.3 1.9 1.6

LSD 1.23 2.2 1.1 0.3

Methamphetamine 1.67 2.0 1.9 1.1

Barbiturates 2.01 2.0 2.2 1.8

Benzodiazepines 1.83 1.7 2.1 1.8

Ecstasy 1.13 1.5 1.2 0.7

kova huumehan se on, vaikka vaikutus käyttäytymiseen onkin pienempi kuin vaikka isolla määrällä alkoholia tai vaikka lsd:llä.

Vierailija
7/13 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että huumeriippuvuus voidaan päihittää tahdonvoimalla, toisin kuin tupakka?

Minä päätin että lapsellani ei saa olla kohdussa vankilaa tupakalle. Joten lopetin vaan, samaan roskikseen meni tupakkapaska ja raskaustesti. Ei varmaan edes pidä puhua päätöksestä luopua tupakointi, ei ole muuta valintaa kuin terveellinen raskaus.

Jos joku polttaa raskausaikana niin se on vaan puhdasta tyhmyyttä ja välinpitämättömyyttä lastaan kohtaan.

Tupakan lopettaminen ei ole homma eikä mikään. Kyllä osaan nähdä tutuista tupakoivista ihmisistä kuka pystyy lopettamaan tupakoinnin ja kuka vaan puhuu.

Vierailija
8/13 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin neuvolassa taidetaan tupakoivalle äidille todeta että lopeta jos pystyt, mutta periaatteessa se päätös olisi pitänyt tehdä jo ennen raskautta. Raskaudenaikainen tupakoinnin lopettaminen vieroitusoireineen voi olla riippuvuuden asteesta riippuen sikiölle suurempi paha kuin tupakoinnin vähentäminen.

Toki täysraittiuden tulisi olla jokaisen raskauden tavoite, mutta ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset ettei tämä(kään) asia ole niin mustavalkoinen. Vieroitusoireet voivat olla todella pahoja.

Vierailija
9/13 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmisen viikkoa, eihöän moni kestä niin pienen ajan... siis jos todella haluaa vauvalleen hyvän alun.

Vierailija
10/13 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä kovaa riippuvutta kuin huumausaineeksi luokitellut aineet?

Vierailija
11/13 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä kovaa riippuvutta kuin huumausaineeksi luokitellut aineet?

mutta siitäkin pääsee irti...

Vierailija
12/13 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskiarvo, sitten eroteltuna mielihyvän tuotto, psykologinen riippuvuus ja fyysinen riippuvuus:

Heroin 3.00 3.0 3.0 3.0

Cocaine 2.37 3.0 2.8 1.3

Tobacco 2.23 2.3 2.6 1.8

Alcohol 1.93 2.3 1.9 1.6

LSD 1.23 2.2 1.1 0.3

Methamphetamine 1.67 2.0 1.9 1.1

Barbiturates 2.01 2.0 2.2 1.8

Benzodiazepines 1.83 1.7 2.1 1.8

Ecstasy 1.13 1.5 1.2 0.7

Vierailija
13/13 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkinen riippuvuus on karmeaa. Tupakanhimo nostaa päätään miltei päivittäin, kaipaan polttamista aivan järkyttävästi.

Olen nyt ollut polttamatta (taas) kaksi viikkoa, edeltäneen viiden kuukauden aikana olen polttanut kaksi kertaa. Jokin päässä naksahtaa ja ostan askin josta poltan yhden, tulee paha olo ja pää kipeäksi ja vedän loput vessasta alas.

Tupakka on aivan karmeaa tavaraa.

Minäkin suunnittelin lopettamista melkein vuoden, kunnes sitten yksi kerta jätin tupakat kauppaan. Raskaana ollessani sain lopetettua viimeiseksi kolmannekseksi, tämä on elämäni suurin häpeä ja toiseksi suurin suru. Vuoden päästä aloitin uudestaan ja vuosi siitä, lopetin.

Tupakka on karmea tavaraa, täysi turhake ja ihmettelen miksi fiksuna ihmisenä sellaista kaipaan. Tai miksi ylipäätään koskaan aloitin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi