Bloggaaja antaa lapselleen vain omia 20v vanhoja tavaroitaan!
Kommentit (15)
heillä on näköjään tosi hyvässä kunnossa olevia vanhoja leluja joten miksei niitä voisi ottaa vielä käyttöön?
Minä voisin tehdä samoin, mutta suurin osa leluistani on aika huonossa kunnossa, osia puuttuu jne. joten niitä en ihan lahjapakettiin viitsi laittaa..
omat leluni (kolme isoa laatikollista) leikkeihin jo aikoja sitten.
Toki tuota ideaa voisi jalostaa: miehelle voisi napata kirjahyllystä kirjan ja paketoida sen - varmasti ilahduttaa saada sama opus kahdesti. Tai siskolle voisi lahjoittaa sen huivin, jonka hän antoi minulle 6 vuotta sitten. Se on yhä hyväkutoinen.
Tai sitten voi tehdä toisin ja hankkia jotain uutta ja mieluista.
Ärsytti kuitenkin blogistin puolusteva asenne, tuohan on ideaalein tapa lahjojen antamiseen. Mielummin kirjoittaisi ylpeydellä, kuin anteeksipyytäen ja puolustellen.
kun lapsi on noin pieni, että ei tajua vielä sitä mitä kaverit saa. Sillä lelumuotikin muuttuu koko ajan ja on epäreilua olettaa, että lapsi haluaisi leikkiä samoilla leluilla kun itse on leikkinyt. Olispa ollut itsekin mukavaa saada käpylehmiä lahjaksi jouluna :)
Mutta noin pienelle toimii varmasti ihan mukavasti.
Ainoa mistä en tykännyt oli se, että jo noin pienelle annetaan lahjaksi vain tietylle sukupuolelle tarkoitettuja lahjoja. Meillä vielä 3 vuotiaskin saa "tyttöjen" ja "poikien" leluja lahjaksi. Esim poika sai leikkihellan ja leikkikoiranpennun. Tyttö sai miekan kun sitä toivoi 8äon jo isompi). Meidän taapero saa lahjoja laidasta laitaan, eikä todellakaan pelkkää prinsessa röyhötystä, vaikka tyttö onkin.
Onpas saanut pysymään siisteinä omat vanhat lelunsa =)
En ymmärrä nykyistä käytäntöä, jossa lahjaksi pitäisi antaa vain uutta. Miksi?
Paljon hyväkuntoista tavaraa on myynnissä netissä, toiselle tarpeetonta ja toiselle tarpeellista. Miksi ostaa uusi, kun saat uudenveroisen paljon halvemmalla.
Itse olen juurikin ostanut kummilapselle lahjaksi nukenjuttuja netistä, ja hieman tuunannut niitä uusilla kankailla itse ommellen. Nyt kuin uusi. Onko tässä jotain pahaa?
Miksei voisi ostaa divarista hyväkuntoisen mahdollisesti kerran luetun kirjan jollekin lahjaksi. Itse olen miehelleni ostanut tällaisen kirjan. Ko. kirja uutena olisi maksanut noin 50 e, netistä löysin todella hyväkuntoisen hintaan 15 e. Eikä mieheni valittanut asiasta, vaan oli tyytyväinen saadessaan haluamansa kirjan :)
Äidilläni on minun ja veljieni yväkuntoiset lelut kaikkien lastenlasten käytössä. Miksi ostaa uusia, kun vanhatkin toimivat. Esimerkiksi dublot ovat nykyäänkin lähes samanlaisia. Ja kukaan lapsista ei ole valittanut.
Ei kaikki käytetty ole huonoa ja rikkinäistä, en itsekään sellaista anna lahjaksi, mutta hyväkuntoista käytettyä kyllä.
ollapa itselläkin tallessa omia leluja noin hyväkuntoisina. Täydet pisteet blogistille :)
Erityisesti lapsille on ihan fiksua ostaa käytettyjä lahjoja. lapselle on ihan sama, onko lelu kirpparilta vai lelukaupasta, kunhan se on mieluisa. Aikuiset varmaan katsovat enemmän pitkin nenänvartta, jos huomaavat, että lahja on käyetty, vaikka olisiki hyväkuntoinen ja mieluisa. Jotenkin kai siinä tulee sellainen tunne, että lahjanantaja ei ole arvostanut ja panostanut, jos lahja ei ole uusi. Outo ajattelutapa, eikö.
Mikä sun pointti oli ap, saada muut dissaamaan blogistia?
ettei niissä ole vanhanaikaisia, myrkyllisiä maaleja ja muoveja, joista irtoaa esim syöpää tai hormonihäiriöitä aiheuttavia aineita. Esim. jotain antiikkisia legoja en antaisi lapsille tai vanhoja muovileluja lapselle, joka voisi laittaa jotain suuhunsa. Nykyiset määräykset ovat paljon tiukempia lelujen sisältämien kemikaalien suhteen.
haluaisin lapselle tuollaisia My little poneja, mutta tietääkö joku ovatko myrkyllisiä?
itse en kyllä huomannut blogistin tyylissä kirjoittaa asiaa mitään puolustelevaa tai anteeksipyytävää - hän yksinkertaisesti vain perusteli asian.
Tuohan on kaikista järkevintä, varsinkin tuossa vaiheessa kun lapsi ei vielä osaa pyytää mitään. Blogisti olisi varmaan muutenkin antanut vanhat lelunsa lapsen käyttöön, järkevintähän on antaa ne lahjana eikä muuten vain - jos siis kasvatuksellisesti ajattelee.
Ainoat asiat mitä tuossa mietin ovatkin jo tulleet tässä ketjussa esille: tarvitseeko lahjojen olla sukupuolisidonnaisia jo siinä vaiheessa kun lapsi ei vielä osaa pyytää. Ja toisekseen turvallisuusmääräykset: ne ovat muuttuneet paljon vuosikymmenien aikana - aiemmin sai leluissa käyttää sellaisia myrkkyjä (raaka-ainessa, maaleissa jen.), mitkä nykyään ovat leluissa kiellettyjä. Varsinkin pienen lapsen kanssa miettisin asiaa tarkkaan (paljon ihokosketusta, laittaa suuhun joko leluja ja tai käsiään lelujen koskemisen jälkeen).
Kaunis, maanläheinen nainen, tyylikäs koti, ei pröystäilyä vaan tavallista keskiluokkaista elämää.
Ja ainakin nuo kuvissa olevat lelut näyttää oikein hyväkuntoisiltakin. Ja kirjoittihan hän, että isovanhemmat ja kummit ostavat kuitenkin uutta ja ilmeisesti paljon eli oikein hyvä idea bloggaajalla!
Meilläkin paketeista löytyy kirppareilta hankittuja leluja.