Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä, miten saat vähät rahasi riittämään?

Vierailija
14.11.2011 |

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee heräteostoksia!!

Jos haaveilen vaikkapa sinisestä hupparista, maltan odottaa kunnes sopivan näköinen ja sopivan hintainen tulee vastaan. En ryntää seppälään ostamaan ekaa sinistä hupparia jonka löydän.

Tuo vinkki noin yleisesti käyttötavaroille, useimmiten olen harkittuani huomannut pärjääväni ilmankin, tai ajan kanssa löytänyt kirpparilta, alesta tms.

Mieti aina, miten ostokset kertautuu. Esim. euro turhuuteen päivässä=365 euroa vuodessa. Jos sinulla on joku pieni turhuus josta et halua luopua, mieti mistä muualta sen rahan tingit. Jos esim.haluat ostaa kauppareissulta limupullon = juot vaikkapa pari kuppia vähemmän kahvia päivässä tms. Esimerkkejä siis nuo.

Täälläkin on ollut varmaan kymmeniä ketjuja säästövinkeistä joten en ala niitä yleisimpiä luetella muuten.

Vierailija
2/7 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan järkevältä, mutta kyllä minua ahdistaisi tuollainen elämäntapa. Eikö mistään saisi nauttia, edes joskus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta elämässä voi nauttia niin monesta muustakin asiasta. Miksi sen pitää olla materiaa tai sitä mihin rahaa tuhlaantuu?! Itse nautin esim. kävelystä luontopolulla hyvässä seurassa tai vaikkapa laavulla tulistelusta.

Tänään nautin kun tätini soitti meidät heille syömään.

Me tingitään tällä hetkellä kaikesta muusta paisti ruuasta. Tämä on tilapäistä ja tulee taas se aika kun voi nauttia enemmän materiasta ja esim. ulkona syömisestä. Ehkäpä sitä sitten arvostaakin enemmän.

Kuulostaa ihan järkevältä, mutta kyllä minua ahdistaisi tuollainen elämäntapa. Eikö mistään saisi nauttia, edes joskus?

Vierailija
4/7 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en koe yhtään raskaaksi, päivastoin! Minusta on ihanaa kun ei ole turhia tavaroita, olen kierrätyshenkinen ihminen ja katson myös ekologisesta näkökulmasta näitä kulutusasioita. Koen, että en ole materian vanki. Nautin toki minäkin ja useinkin, minun nautintoni vain harvemmin ovat maksullisia :) Rakastan luonnossa liikkumista, lukemista, käsitöitä ym.

Nämähän ovat makuasioita, mistä kukakin nauttii, mutta suosittelen lämpimästi miettimään miten hyvää oloa se jatkuva ostaminen lopulta tuo?

Ja ehkä eniten painaa se, mitä alunperin vuosia sitten lähdin tavoittelemaan säästäväisellä elämäntavalla: olen saanut olla lasten kanssa kotona niin kauan kuin haluan :)

Vierailija
5/7 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis kuitenkaan ole mikään tiipiissä elävä ituhippi, vaan ihan normaali perheenäiti :)

Minulla on varsin kauniisti vuosien varrella harkiten kierrätys/ilmaistavaroilla sisustettu koti, ja normaalin näköisiin vaatteisiin puetut lapset. En vain näe mitään mieltä painaa niska limassa duunia vain jotta voin kaataa rahani mainosmiehille ja pörssiyhtiöille.

Se "elintaso" jota nykyään pidetään normaalina, on mielestäni täysin markkinavoimien luoma vale. Ihminen tarvitsee ravintoa (huom: se on ravintoa VAIKKA se ei olisi juuri televisiossa mainostettu uutuus!), katon päänsä päälle, ja rakkaita ihmisiä ympärilleen.

Vierailija
6/7 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan viihtyisä koti eikä meistä päällepäin näy että elämme tiukasti. Toki saattaisin ilahtua muutamasta satasesta kuussa lisää ettei ihan aina tarvitsisi kituuttaa. Mutta me elämme mielestäni kuitenkin hyvää elämää ja onnellista.

Itse kuitenkin tahdon töihin jossain vaiheessa. Pidän työstäni, mutta en minä silläkään palkalla rikastumaan pääse.

En siis kuitenkaan ole mikään tiipiissä elävä ituhippi, vaan ihan normaali perheenäiti :)

Minulla on varsin kauniisti vuosien varrella harkiten kierrätys/ilmaistavaroilla sisustettu koti, ja normaalin näköisiin vaatteisiin puetut lapset. En vain näe mitään mieltä painaa niska limassa duunia vain jotta voin kaataa rahani mainosmiehille ja pörssiyhtiöille.

Se "elintaso" jota nykyään pidetään normaalina, on mielestäni täysin markkinavoimien luoma vale. Ihminen tarvitsee ravintoa (huom: se on ravintoa VAIKKA se ei olisi juuri televisiossa mainostettu uutuus!), katon päänsä päälle, ja rakkaita ihmisiä ympärilleen.

Vierailija
7/7 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen yh, kolme lasta, asuntolaina, en ihan kurjatuloinenkaan enkä mielestäni köyhäkään, mutta tavoite on yrittää säästää pahan päivän varalle. Tässä tilikaudessa säästöön jäi kurjat 80 euroa, huomenna tilipäivä...ensi jakso on parempi, kun tulee veronpalautus ja on vähemmän laskuja.

Erosin keväällä, mutta nuukailin jo naimisissa ollessa ja opin sen kotoa. Vanhempani olivat jo 70-luvulla kovia kierrättämään ja tekemään itse. En osta esim. lastenvaatteissa aleiden ulkopuolella kuin ihan välttämättömimmät hankinnat. Nyt on pakko ostaa pojalle talvikengät..Aleista, outleteista ym. ostan kauppalistan kera, heräteostot juu pois, niinkuin kakkonen vinkkasikin. Kirpparilta tämän ikäisille enää harvoin löytää mitään, varsinkaan pojille. Mulle on huvia kiertää Helsingin parempien kaupunginosien second handejä, koska sieltä saa hyväkuntoista merkkivaatetta tytöille edullisesti, ja joskus on poikien takkeja ja paitoja.

Jos vaatteen voi korjata, korjaan sen. (Sukkia en parsi, hullun hommaa..) Lasten mummeilla pysyy onneksi neulepuikot käsissä.

Lahjatkin hamstraan aleista, aina kun sopiva kohdalle sattuu.

Kokkaan samoilla sähköillä parin kolmen päivän ruuat, pakastan jämät, kyttään punalappuiset kaupassa, ja täytän pakkasen niillä. Leipäkonetta käytän paljon. Pakastin on ihan ehdoton säästöpossu.

Kasvatan perunat, sipulit, porkkanat, kaalit, purjot, kurpitsat, vatut, herukat ym. itse(lunastin erossa mökkimme) ja olen ahkera ravaamaan metsissä ja ongella ruuan perässä. Mieluusti fillarilla nekin retket, ja muksut mukaan, jos on mun viikonloppu. Ne nauttii niistä!

Kuntosalille en maksa mitään, kun se on työpaikalla. En tilaa lehtiä, en juo, en polta. Paitsi saunaoluen.

Mökin ämpökompostori on omatekoinen kuution tehdas, ja tuottaa ilmaista multaa.

Vältän auton käyttöä kaikkeen turhaan, sammuttelen turhat sähköt, puhelimissa on saldorajat etc, etc.

Mikä vaate ei kotona enää kelpaa, mökille se vielä välttää, vaikka rymy- ja maalausrytkyksi ja lattiaräteiksi.

Asunnon keittiörempan tein enolta kiertäneillä puukaapistoilla, maalia pintaan vain, ja loput tarvikkeet taas aleet, raksasukulaisten jemmat ja kierrätyskeskus. Suosin umpipuuta, koska sitä on helppo tuunata ja se kestää ja kestää.

En vaan yksinkertaisesti voi sietää turhaa kuluttamista, ja laman kokeneena haluan olla varovainen. Nuo muksut kun on minusta riippuvaisia. Ja merkitystä on silläkin, miten maapallo lämpenee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi