Mitä mieltä nimestä Eimi?
Kirjoitetaanko aina väärin Amyksi? Onko muuten vain liian hämmentävä suomalaisille?
Kommentit (23)
Tunnen amerikkalaisen Amyn, jonka nimen Suomen suku kirjoittaa aina Eimi. Luulisin, että Suomessa, suomalaislapsella nimi Eimi on ihan ok. Ei kuulosta liian erikoiselta, myös tuo Elmi on ihan kaunis nimi. Hyvä, että uskalletaan antaa lapselle hieman erilaisia nimiä, ettei ole Elloja ja Alekseja kaikki!
"Mitä Minna tarkoittaa? Entä Ella?"
noilla nimillä on kuitenkin edes historian kautta merkitys (Minna Canth, Ella Fitzgerald) tai ne pohjautuvat johonkin nimeen. Mielestäni on ihan eri asia haluta kaunis nimi, jolla on joku merkitys historiassa kuin kaunis nimi, joka on muodostettu vain äänteitä yhdistellen, eikä nimi tarkoita yhtään mitään. Ei tuo ole mikään paremmuus-huonommuus -jako, mutta eri asiat on eri ihmisille tärkeitä.
Ystäväni lapsen nimi on Amy, joka lausutaan eimi. Ei siitä ole mitään haittaa ollut.
Jos sukunimi on vaikka "Virtanen" niin nimi voisi olla Eimi. Vieraskieliseen sukunimeen sointuisi ehkä Amy paremmin.
Kyllä nykyään ihmiset on niin kansainvälisiä, että Eimiä saisi Eimi-tyttö Suomessa koko ajan joka paikassa sanoa nimekseen "Eimi, kirjoitetaan niinkuin lausutaan".
Varmaan lähes kaikki kirjoittavat sen automaattisesti Amy. Itse en yhtään Eimiä tunne, mutta muutaman Amyn kyllä.
Hyvä, että uskalletaan antaa lapselle hieman erilaisia nimiä, ettei ole Elloja ja Alekseja kaikki!
Nykyään tuntuu kuules olevan Ellat ja Aleksit vähemmistössä. Kaikki on jotain Myrksyjä, Tyrskyjä ja Ozzeja tai sitten Taikoja, Tiukuja tai Eimejä...
[quote author="Vierailija" time="12.11.2011 klo 22:36"]
Eimi kirjoitettuna näyttää siltä kuin joku ei ihan kunnolla osaa enkkua...
[/quote]
Onko ravikansan tai muiden lukutaidottomien nimi?
Kyllä näiltä kyliltä ainakin löytyy useampi Ella ja Aleksi, niin myöskin Lauri, Roni ja Onni. Noin esimerkkeinä. Erikoisempiakin nimiä on joillakuilla, mutta kyllä massanimet ovat edelleen massaa.
Eimi kirjoitettuna näyttää siltä kuin joku ei ihan kunnolla osaa enkkua...
Tunsin kerran erään japanilaisen vanhemman naisen, jolla oli tuo nimi juuri noin kirjoitettuna.
Terve vaan tädit. Olen -94 syntyinen tyttö ja toinen nimeni on Eimi. Olen perinyt sen äitini äidiltä. Eimi on vanha suomalainen nimi, erikoinen ja harvemmin siihen törmää. En ole itseni lisäksi tainut koskaan törmätä Eimiin.
Mun nimi on Eimi ja monet sanoo että ihana nimi. Ulkomailla kirjotetaan Amy tai Aimee mutta muo ei haittaa. Suomessa saattaa joutua pari kertaa tavaamaan.
Mitä se edes tarkoittaa?