Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkään lapsettomuushoidoissa olleet: kuinka tiukka linja alkoholin kanssa?

Vierailija
10.11.2011 |

Itsellä takana neljä vuotta lapsettomuutta ja viimeinen vuosi hoitoja. Ja en millään jaksa olla tiukasti alkoholittomalla linjalla koko ajan. Ei ole kyllä lääkäri käskenytkään. Koskaan en ole kännissä, mutta pari lasia viiniä ruuan kanssa tai pari saunaolutta tulee välillä otettua. (Varsinkin kun menkat alkaa.)Vaan kyllähän se välillä omatuntoa kaihertaa. Mutta toisaalta mietin, että jos muutama annos alkoholia olisi noin hyvä ehkäisy, niin eikö maailmassa olis aika paljon vähemmän lapsia?

Niin, ja jos se plussa joskus tikkuun napsahtaisi, niin nollalinja alkaisi tietysti siitä.

Miten te muut olette toimineet? Ainahan on tietysti ihmisiä, jotka eivät muutenkaan käytä alkoholia, mutta kysyisin nyt kohtuukäyttäjiltä ja nimenomaan pitkään vauvaa yrittäneiltä. (On helppo sanoa, että kyllä sitä pari kuukautta jaksaa olla ottamatta, jos oma raskaus on alkanut helposti.)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelleni on tehty 4 IVF-hoitoa (kolme tuloksetonta, viimeinen onnistunut) ja niiden aikana ja reilusti jo ennen olen ollut nollalinjalla. Mutta ne väliajat, kun hoidoista ei ole ollut tietoakaan, olen ottanut niin kun on mieli tehnyt, koska mulla raskauden alkaminen luomuna on miltei mahdotonta.

Vierailija
2/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehty 5 hormoniavusteista inseminaatiota hieman eri variaatioilla. Niitä noin monta, koska esikoisemme sai inssillä alkunsa 7 vuotta sitten. Lapsettomuuden syy selittämätön. Nyt varmaan tulemme jo tuon tien päähän. Seuraava vaihe olisi ivf, johon emme varmaankaan lähde.

Vaan ei kai tuo hoitomuoto siihen alkoholiasiaan vaikuta? Tietysti, jos on esim. ivf:ssä ja alkiot jo "kyydissä", niin sillonhan on paras pysyä nollalinjalla.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liuta hoitoja takana. Itse olen pitänyt nollalinjaa hoitokuukausien ajan, mutta jos on tehnyt mieli lasillista punkkua, olen juonut. Ainoastaan inssien tai alkionsiirtojen jälkeiset piinaviikot olen ollut täysin kuivin suin, jopa ilman kahvia kituuttanut.

Ei toistaiseksi onnea.

Vierailija
4/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyä niin ehkä on ihan hyvä, ettet saa lapsia. Sulla on selkeästi alkoholiongelma, jos viiniä on pakko ottaa, eikä tulevan lapsen terveys ole etusijalla niinkuin pitäisi.

Vierailija
5/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon halusinkin kuulla!

Kiiltäähän hyvän ihmisen sädekehäsi nyt varmasti!

ap (lähettää lisää kiillotusainetta)

Vierailija
6/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä takana neljä vuotta lapsettomuutta ja viimeinen vuosi hoitoja. Ja en millään jaksa olla tiukasti alkoholittomalla linjalla koko ajan. Ei ole kyllä lääkäri käskenytkään. Koskaan en ole kännissä, mutta pari lasia viiniä ruuan kanssa tai pari saunaolutta tulee välillä otettua. (Varsinkin kun menkat alkaa.)Vaan kyllähän se välillä omatuntoa kaihertaa. Mutta toisaalta mietin, että jos muutama annos alkoholia olisi noin hyvä ehkäisy, niin eikö maailmassa olis aika paljon vähemmän lapsia? Niin, ja jos se plussa joskus tikkuun napsahtaisi, niin nollalinja alkaisi tietysti siitä. Miten te muut olette toimineet? Ainahan on tietysti ihmisiä, jotka eivät muutenkaan käytä alkoholia, mutta kysyisin nyt kohtuukäyttäjiltä ja nimenomaan pitkään vauvaa yrittäneiltä. (On helppo sanoa, että kyllä sitä pari kuukautta jaksaa olla ottamatta, jos oma raskaus on alkanut helposti.)

Mä en itse asiassa ymmärrä ollenkaan, miksi nollalinjalla pitäisi olla, ennen kuin se plussa pärähtää? Siis niin kauan kuin ei plussaa = ei raskaana = ei alkoholin käytöllä merkitystä?

Me ollaan nyt pari vuotta yritetty pikkukakkosta ja oishan se ankeeta, jos viiniä lipsimättä pitäisi koko ajan olla.

Vierailija
7/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hoitojen välillä toki. Itsekään en juo itseäni humalaan vaan siis 1-2 lasia viiniä ehkä kerran kuukaudessa on nykyään tapana. Hoitojen avulla on saatu kaksi lasta, molemmat ivf-hoitoja, joiden aikana en siis ole juonut.

En muutenkaan käsitä ajatusta siitä, että elämä pitäisi laittaa johonkin odotustilaan ja kieltää itseltään kaikki vain siksi, että täytetään jotain mystisiä odotuksia. Elämää ei voi laittaa hyllylle hoitojen ajaksi ja vaikka en tietenkään suosittele alkoholin juomista hoitojaksojen aikana, on selvää, että siinä välissä voi ihan rauhassa elää normaalia arkea ja juhlaa ja maistella sitä viiniä ihan hyvällä omalla tunnolla.

Vierailija
8/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin kyllä IVF-pistostenkin aikana lasin viiniä tai siiderin ihan surutta koska en usko että sillä mitään väliä siinä vaiheessa on. Joskus sitä stressasin ennen hoitoja että vaikuttaakohan alkoholin käyttö siihen raskautumiseen mutta sitten mieheni palautti maan pinnalle että sitten tuskin olisi näitä kännisten baari-iltojen tuotoksiakaan niin paljoa ;)

Eli mun mielestä voi ottaa normaalisti lasin viiniä myös hoitojen aikana ja tietty hoitojen välissä muutenkin, jotenkin ajattelen että mahdollisimman normaali elämä ilman lisästressiä edesauttaa onnistumista. Ja meillä onneksi tärppäsi 3 vuoden jälkeen hoidoilla :)

Vierailija
9/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kohtuukäyttöä vain, eli pari lasia viiniä tai olut silloin tällöin. Hoitojen ollessa menossa olin ilman alkoholia. Säännöllisempää käyttöä en suosittelisi hoitotaukokuukausinakaan, koska alkoholinkäyttö kyllä huonontaa raskautumismahdollisuuksia. Seiskalle joka ihmetteli, miksi pitäisi välttää alkoholia ennen kuin on raskaana: jotta tulisi raskaaksi! Alkoholi heikentää lapsensaantimahiksia paljon. Muistaakseni jos mies juo olutta päivittäin, vaikka olisi vain 1-2 pulloa päivässä, puolison raskaaksitulomahdollisuudet ivf-hoidossa vähenevät 30% eli todella paljon.

Vierailija
10/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa aika uskomattomalta... Naisen kohdalla tuon ehkä vielä ymmärtäisin mutta tuo tuntuu aika paksulta.

Muistaakseni jos mies juo olutta päivittäin, vaikka olisi vain 1-2 pulloa päivässä, puolison raskaaksitulomahdollisuudet ivf-hoidossa vähenevät 30% eli todella paljon.

Vierailija
12/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tehtiin 3xinssi ja sen jälkeen 2xICSI pakastesiirtoineen, joista nyt kaksi lasta. En missään vaiheessa ollut nollalinjalla, vasta sitten kun olin raskaana. Itse asiassa juttelin hoitavan lääkärin kanssa asiasta ja hänkin kehotti ottamaan rennosti ja välttää kaikkea turhaa niuhotusta. Muistan, että jopa suositteli juomaan punaviiniä lampaan kanssa kun hoitoja tehtiin pääsiäsien aikoihin. "Kaikki joka vilkastuttaa verenkiertoa (myös kohdussa) on hyväksi." Ja niin näyttää olleen :))

Onnea hoitoihin, pidän peukkuja!

Vierailija
13/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä olisi uskonut...

Vierailija
14/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme yrittäneet lasta neljä vuotta ja hoitoja on tehty kaksi vuotta. Hoitoja ei ole tehty mitenkään putkeen vaan välillä on ollut useammankin kuukauden taukoja.

Kun hoitojakso ei ole päällä käytän alkoholia normaalisti eli ehkä pari-kolme kertaa kuukaudessa.

Jos hoitoa ei ole 3 kk:n tulossa saatan vetää jopa kännit. Lääkärissä on sanottu että 3kk alkoholikäyttäytyminen vaikuttaa sukusoluihin.

Minulle on tehty sekä inssejä että pari IVF-hoitoa. Ekan kerran kun olin inssissä, kysyin lääkäriltä että voinko juoda yhtään alkoholia koska olin lähdössä sinä samana iltana laivalle. Lääkäri vastasi että saan ottaa yhden.

Viimeisimmässä hoidossa mulla oli pistoslääkkeenä sellainen lääke jonka kanssa aivan ehdottomasti ei saanut ottaa yhtään alkoholia.

Vierailija
15/15 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saatoin juoda 4-5 olutta lauantaina tai vajaan pullon viiniä.

Kolmen vuotta yritettiin ja silloinkin join ihan normaalisti. En päivittäin, mutta viikottain kuitenkin edes vähän. Humalassa olen harvoin. Ensin oli pari kuukautta clomeilla ja miehen simppatestien jälkeen suoraan ICSI. Ja siitä suoraan PAS, yksi kuukausi taukoa ja toinen PAS, josta poika 2v.:) Koko tuon ajan elin ihan normaalisti paitsi tietysti siirron jälkeen himmailin juomisen kanssa ja join vain 1-2 olutta enää lauantaina tai yhden lasin viiniä. Kun ei tärpännyt, otin taas normaalimmin.