Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumman työn valitsisit? Ja perustele vielä, kiitos!

Vierailija
09.11.2011 |

Taustatiedoksi, perheessämme on isä, äiti ja koulun alussa ja koulun alun kynnyksellä olevia lapsia. Molemmat työt ovat vakituisia työsuhteita.

1.

- Opettajan työ alakoulussa, jossa kiva työyhteisö, koulu aika vaikealla alueella

- palkka 3000 euroa (käteen n. 2300),

- koululaisten lomat,

- työpaikalla tehtävää työtä n. klo 8/9 - 13/14 + suunnittelutyötä yms jonka voi tehdä myös kotona,

- ei juurikaan työuralla etenemismahdollisuuksia,

- työpaikka 10 km päässä kotoa pääsee julkisilla, omalla autolla nopeasti ja pyörällä (n. 7 km)tasaista uudehkoa kevyenliikenteen reittiä pitkin.

vai 2.

- Kokonaan muun tyyppinen mielenkiintoinen työ,

- palkka 5250 (käteen n. 3200),

- normaalisti kertyvät muutaman viikon lomat, en tiedä tarkalleen,

- työaika n. 8-16 ja toisinaan pidempään tarpeen mukaan,

- hyvät uralla etenemismahdollisuudet,

- työpaikka 30 km päässä, ei julkisia, omalla autolla matkat osittain hitaita pikkuteitä, toisessa päässä luultavasti ruuhkaa

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en olekaan kovin urahenkinen.

-opetusalalla itsekin-

Vierailija
2/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työajat, pidemmät lomat ja työmatka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tätä pohtinut pääni puhki ja tällä viikolla vielä pitäisi päättää.

Vierailija
4/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä usko, että pärjäisin siinä työssä edes hyvin. Lisäksi isompi palkka houkuttaisi, ja työ kuulostaa aika mukavalta, hyvä työaika jne.

Mutta jos pitäisin opettamisesta, niin toki opettajan työssä on hyvät puolensa, lomat varsinkin.

Vierailija
5/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..,mikä on oma koulutuksesi, oletko luokanopettaja?

Vierailija
6/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. Minä en jaksaisi opettajana päivääkään, ei mitään mielenkiintoa koko opetustyöhön

Vierailija
7/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsia ei olisi, niin kakkosen.

Vierailija
8/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja työ olisi niin puuduttavaa.

Ja sitä samaa vuodesta toiseen.

Vierailija
9/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis olen koulutukseltani luokanopettaja, muutenhan en voisi alakoulussa vakituisen työskennellä.

Kiitos ajatuksista. Ihan kiva kuulla, että joku saattaisi ottaa tuon 2 vaihtoehdon.

Vierailija
10/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteluna päivien pituudet ja lomat. Ajattelisin asiaa lasten näkökulmasta.

Itselläni on mielenkiintoinen muunlainen asiantuntijatyö, mutta ei sekään ole aina herkkua. Jos haluaa edetä, niin pitää panostaakin ja työ veisi suurimman osan ajasta. Tavoitteita ja muutoksia (myös yllätyksiä) voi olla paljon.

Olen päätynyt töissäni 6h työpäiviin (ja palkassa sitten todella näkyy), sekä etten matkusta tai venytä päiviäni. Eli tavallaan välimuoto noihin vaihtoehtoihisi. Silti ottaisin mielelläni ne pidemmät lomat. Se normi 4kesällä ja 1talvella on aika haastavaa venyttää koulujen loma-ajan mittaiseksi.

Vierailija
11/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti ykkönen. En näe kakkosessa mitään tavoittelemisen arvoista. Mulle ei etenemismahdollisuudet sinänsä merkitse mitään jos työ on antoisaa ja sen sisältöön voi vaikuttaa. Opettajankin palkka riittää, luksuselämää en edes kaipaa. Sen palkan plussat häviää kirkkaasti miinuksille. (En siis itse ole opettaja enkä edes lähelle sitä olevassa ammatissa)

Vierailija
12/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis olen koulutukseltani luokanopettaja, muutenhan en voisi alakoulussa vakituisen työskennellä.

Kiitos ajatuksista. Ihan kiva kuulla, että joku saattaisi ottaa tuon 2 vaihtoehdon.

Toki epäpätevänäkin voisit työskennellä ja hoitaa pitkiäkin sijaisuuksia, mutta hyvä näin, sillä tuohan selvitti asian.

Jos olisin sinä, niin hetkeäkään epäröimättä ottaisin tuon ala-asteen luokanopettajan pestin.

Paikka vastaisi koulutustani ja tietäisin, mitä odotettavissa on. Sensijaan tuo mielenkiintoinen olisi joksenkin haahuilemista vieraaseen tuntemattomaan ja usein aika kovaan oravanpyörään, jossa armoa ei tunneta, eikä sitä pyydetä, jos etenemismahdolisuuksien perään haluat tuijottaa.

Alkupalkan muutaman satasen ero kompensoituu keskenään, kun vertaat työaikaa, lomia ja työmatkakuluja. Ei epäilystäkään. Ykkönen.

Vierailija
13/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä opettajan työssäkin menee helposti tuonne neljään asti. Näin ainakin minulla, joka aikoinani töissä ollessani en kantanut töitä kotiin ja tein kaikki valmistelut ja korjaukset koululla. Vain muutaman kerran vuodessa ehdin kotiin ennen neljää. Toki minulla oli muutama ylitunti, vähemmillä tunnilla pääsee aiemmin. Ja alakoulussa kokeiden korjaukset eivät liene niin aikaavieviä ja valmisteluunkin on enemmän valmista materiaalia kuin ammattikoulussa, missä osa opetusmateriaalista piti tehdä kokonaan itse.

Mutta tarkoitan, että mieti minkä verran opettajan työssä oikeasti kuluu aikaa, että onko ne päivät kuitenkaan ihan niin paljon lyhyempiä kuin tuossa 2-vaihtoehdossa. Mutta lomat sitten hoituvat opettajan työssä todella miellyttävästi, jos lapset ovat vielä pieniä alakoululaisia tai vasta kouluiän kynnyksellä.

Minäkään en ole yhtään urasuuntautunut enkä niin kovasti rahan perään, joten minäkin valitsisin lasten takia tuon ykkösen. Sinulle sanoisin, että jos lapset ovat pieniä, ja lasten vuoksi ykkönen houkuttelee, niin miksi et ottaisi nyt tässä elämäntilanteessa ykköstyötä vastaan. Ei mikään työtilaisuus ole niin ainutlaatuinen, ettei sitä voisi tulla myöhemmin uudelleen vastaan. Jos tuo 2-työ ei tunnu nyt vielä ihan parhaalta vaihtoehdolta, niin ehkä se on kymmenen vuoden päästä sinulle ihanteellinen työ. Etsit sitten silloin vastaavan työn.

Vaikka minusta kyllä kuulosti, että sinä haluaisit oikeasti ottaa tuon kakkostyön nyt, mutta faktat ja järki puhuvat ykköstyön puolesta. Enkä kyllä tosiaan ihmettele, että päättäminen on vaikeaa. Molemmat ovat todella hyviä vaihtoehtoja. Jolloin on myös niinkin, että huonosti et kerta kaikkiaan voi valita!

Vierailija
14/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa ainakin käyttöautoedun, ja tuolla palkalla Ei tehdä töitä 8-16.. valitan... siis kyse hommasta 2.

ei tuohon osaa vastata kukaan muu kuin sinä, ja silloinkin sun kysmyksesi itsellesi on: mikä minua motivoi?

Vierailija
15/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työstressi ja se, ettei käytännössä näe lapsiaan kun muutaman tunnin illassa, on niin isoja miinuksia, ettei minkäänlainen oppilasmateriaali voi olla niin huonoja, ettei niitä kestäis niitä kouluviikkoja.

Vierailija
16/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tosiaan kakkonen houkuttaa ja ykkönen tuntuu järkevämmältä. Ehkä jopa voisin itsekin paremmin.

Toisaalta huomaan senkin, että opettajan työstä on ilmeisen ruusuinen kuva. Ei työstressiä, vaikeat lapset eivät voi olla kovin vaikeita ja työpäivät ovat älyttömän lyhyet. =)

Ehkä mielen pohjalla kaihertaa, saanko enää samanlaista mahdollisuutta koskaan. Pidetäänkö minua sitten liian vanhana? Usein sanotaan - jossain - että uraa pitä lähteä luomaan heti määrätietoisesti, muuten jää junnaamaan paikoilleen. Vaikka itse haluaisi vaihtaa alaa tai eteenpäin, ovet eivät vain enää aukene.

Vierailija
17/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vaan siks että opettajan duuni on perseestä

Vierailija
18/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan samat työajat lopulta kummassakin. Aina voit palata opeksi.

Vierailija
19/19 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täytyy sanoa, että opettajan hommakin houkuttaisi.

Suurin syy on se, että työtä on paljon, siis aivan järjettömästi, ja se tulee myös kotiin. Missään nimessä normaalit työajat ei päde, eikä tunteja lasketa.

En usko, että tuolla palkalla saat siistin sisätyön ja normaalit työajat. Se voi aluksi vaiktuttaa siltä, eikä sitä taatusti työhönoton yhteydessäkään mainosteta, mutta tätä se todellisuus valitettavati yksityisellä puolella on.