Mikä on paras pakastetaikina suolaiselle piirakalle? Suosituksia?
Ja jos teillä on hyvä piirakkaohje niin sekin on tervetullut! ;-)
Kommentit (15)
Ja jos teillä on hyvä piirakkaohje niin sekin on tervetullut! ;-)
Käytän maizena jauhoja ja sekoitan nesteeseen. Ei ole paljoa helpompaa piirakkapohjaa. Pakastetaikinaa joutuu sulattamaan ja kaulimaan, jotta saa vuoan mukaiseksi.
Siihen piirakkaan sitten vähän mitä tuntuu. Itsestä mm. kana ja päärynä kananmunan kanssa on hyvä yhdistelmä sopivan juuston kera, punasipuli lisukkeeksi. Purjon kanssa sopii moni...
100g voi/margariini
2,5dl vehnäjauhoja
2rkl vettä
200g jauhelihaa
1-2 sipulia
2-3 valkosipulin kynttä
1/2 paprikaa
1/2 lihaliemikuutio
(1-2tl jauhelihamaustetta)
1tl mustapippuria
2tl oreganoa
1kananmuna
1dl maitoa/kermaa/kermaviiliä/ranskankermaa
juustoa, raasteena tai siivuna.
-----------------------------------
Nypi voi ja/tai margariini vehnäjauhojen kanssa. Sekoita vesi joukkoon
Taputtele 24cm vuokaan kylmällä vedellä kostutetuilla sormilla.
Laita 10minuutiksi uuniin 175asteeseen.
Paista jauheliha ja valkosipuli ja sipuli. Ota paistinpannu pois levyltä ja sekoita joukkoon paprika, lihaliemijauhe, mustapippuri ja oregano. (Halutessasi myös jauhelihamaustetta).
Kaada täyte pohjan päälle.
Sekoita kananmuna maitoon (kermaan/ranskankermaan/kermaviiliin) ja kaada päälle.
Ripottele juustoraaste/laita juustosiivut päälle.
Uuniin 30min 200asteeseen.
on valmistaikinaksi yllättävän hyvää.
En ole koskaan onnistunut saamaan pakastetaikinasta hyvää pohjaa piirakalle. Pohja on kuitenkin helppo tehdä itse.
100g voita
2½dl jauhoja
2rkl kylmää vettä
1rkl vodkaa/brandya/kossua/konjakkia
Hieman pehmennyt voi nypitään jauhojen kanssa ja lisätään vesi ja viina, sekoitetaan tasaiseksi ja annetaan tekeytyä jääkaapissa ½h, olen kyllä useasti käyttänyt taikinan suoraan enkä ole seisottanut jääkaapissa. Kun taikinaan laittaa vähän viinaa, niin pohja ei jää vetiseksi. Olen esipaistanut pohjaa 5-10min ennen täytteen lisäämistä.
ja itse en tykkää noista rasva-jauho-vesisekoituksista. Ne ei maistu miltään. Rahka- tai kermaviilitaikina olisi itse tehtynä hyvää, mutta on vaivalloisempaa tehdä.
Mä en koskaan kaulitse taikinaa (paitsi lehtitaikinaa, tietenkin), vaan painelen sen piirakkavuoan pohjalle.
Sunnuntai-piirakkataikina on ehdottomasti paras.
Tämä on vilpitön kysymys. Teen kyllä ruokaa mutta en juuri koskaan leivo jos ei ole pakko. Miten siis "nypitään" voi/margariini ja jauhot? Toivoisin ihan yksityiskohtaista kuvausta kädenliikkeistä :)
Teen myös itse paljon, mutta Sunnuntait maistuu musta yhtä hyvälle.
kuvittele, että villapaidassa on nyppy ja nyppäät sen pois. Kun olet saanut sen sormiesi väliin, hieraset sitä vähän nähdäksesi, oliko se kovakin vai vain pehmeä höttö.
Sama kädenliike, mutta sormien väliin jää villanypyn sijasta vähän jauhoja ja rasvaa.
Kivasti vastattu. t. se ei-jauhopeukaloinen kysyjä
maistuu paljon paremmalta kuin perus-vehnäjauhoviritykset, vaikka em. kuinka olis itsetehtyä.
ja tulee paljon parempi? Siis en osaa auttaa, en käytä pakastetaikinoita. Kylässä toki kehun "joo on tosi hyvää" kun emäntä kertoo pikaisesti pyöräyttäneensä piirakan pakastetaikinasta...