Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lyhennetty työviikko ja äidit

Vierailija
07.11.2011 |

Mietin tässä, että kun palaan keväällä töihin, olisi kiva tehdä lyhennettyä työaikaa. Siis että esim perjantait olisivat vapaita. Kyselin ystäviltäni, ja aika harva tekee lyhennettyä (siis niistä, joilla lapsia). Monet vetoavat siihen, että ei ole rahaa, vaikka pieneneväthän päivähoitomaksutkin ja kelalta saa korvausta, samoin veroprosentti pienenee. Eräs ystäväni taas sanoi, että hän ei vaan jaksa olla lastensa kanssa, joten tekee täyttä työviikkoa. Minusta tuo tuntui pahalta... :(

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetoavatko ihmiset oikeasti usein rahasyihin, että ei "tarvitsisi" olla kotona lasten kanssa yhtään enempää kuin viikonloput ja illat.

Vierailija
2/9 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiesus, pitäiskös jutella vähän kepeämmistä asioista tuttavien kanssa?

Tee osittaista ja nauti siitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli samat hommat tehdään jatkuvassa kiireessä ja paineessa. Kiitos ei! Jollain onnellisella ei ehkä näin ole mutta omasta tuttavapiiristäni olen tämän suhteen kuullut vain huonoja kokemuksia. Ja päivähoitomaksut eivät välttämättä pienene lainkaan jos tuloja on riittävästi joka tapauksessa ja esim. kaikki 15 päivää tai enemmän kuukaudessa hoidossa olevat maksavat täyden viikon hoitomaksua (kuten usein on).

Itse pidin vanhempainvapaan aikana kertyneet lomat pois niin, että tein 3kk 3-viikkoista työpäivää. Tämä oli hyvä kevyt lasku lapsille hoitoon ja äidillä työelämään. Tulot ei pienentyneet ja hoitomaksu oli pienempi kun päiviä oli riittävän vähän.

Vierailija
4/9 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en tunne ketään muita kuin itseni.

Yleisin syy on ollut se, että joutuu tekemään samat työt kuin täydellä viikollakin. No tuohan ei pidä paikkaansa jos pitää puoliaan.

Päivähoitomaksu ei välttämättä pienene, ainakin jos tekee 6-tuntista päivää eli maksamme sen täyden maksun. Meillä työnantaja ei pidä tuosta järjestelmästä että tekee 4-päiväistä viikkoa ja kukaan ei ole vielä ruvennut tappelemaan, ovat sitten täyden päivän mieluummin.

Vierailija
5/9 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisesta säänöllisestä vapaapäivästä vähennetään 4 % päivähoitomaksusta. Siis jos tekee 4-päiväistä viikkoa, on maksu 16% pienempi kuin tavallisesti. Jos lapsia on kaksi, on maksu 32 % pienempi jne. t. ap

Vierailija
6/9 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaana jo kahden mammaloman jälkeen. Yksi kotipäivä viikossa on ollut sopiva minun jaksamiselle niin töissä kuin kotona lasten kanssa. Päivähoiomaksu pieneni niiltä kuukausilta kun oikeasti tarvitsi vain sen 16päivää/kk, muuten täysi maksu. Mutta tämä lienee kuntakohtaista. Kelan hoitoraha ei juuri vaikuta, on niin olematon menetettyyn palkkaan verrattuna.

Vierailija
7/9 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos laittaa vapaapäivät vaikka vähän alakanttiin, siis vaikka niin, että vapaita aina 3/kk (jos neljää perjantaita ei osu yhdelle kuulle). Kaikissa kunnissa on aivan samat säännöt, ei kai nyt sellaista eriarvoisuutta voi olla, että toisessa kunnissa vapaapäivistä ei saa alennusta? Minun lapsellani on 8 vapaapäivää kuukaudessa ja siinä katsotaan aina kolmen kuukauden keskiarvoa.

Vierailija
8/9 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisesta säänöllisestä vapaapäivästä vähennetään 4 % päivähoitomaksusta. Siis jos tekee 4-päiväistä viikkoa, on maksu 16% pienempi kuin tavallisesti. Jos lapsia on kaksi, on maksu 32 % pienempi jne. t. ap

ja jos on 6h työpäivä, matkoineen päivineen alennusta ei tule... ja tosiaan työmäärä ei välttämättä vähene, vaikka kuinka yrittäisi vaatia... btdt

Vierailija
9/9 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen 4 päiväistä viikkoa. Lasten tarhamaksut pienenivät 16% per lapsi (4 % per päivä) ja kelalta saa käteen sen 70 euroa kuussa. Samoin veroprosentti pieneni joten tulot on maksimissaan näiden vähennysten jälkeen 200e pienemmät kuin ennen. Ja onpa eri mukava tehdä töitä!

Juuri tällä hetkellä minun huolenani on työssä käytettävä työajan seuranta: Flexim.

Esimiesteni mukaan järjestelmä tuntee vain yhden mallin lyhennettyä työaikaa ja se on 6h päivä. Eli jotta saan tuon määrän täyteen, täytyy minun neljänä päivänä tehdä tuo yksi ylimääräinen päivä sisälle.

Jos taas olen poissa sairauden, lapsen sairauden, arkipyhän jne. takia pois vähentää järjestelmä automaattisesti saldoistani tuon 1.5h päivää kohden. Ja työajanseurannasta vastttiin tylysti, että itse olen päätynyt tähän järjestelyyn (4pv vko) enkä noudata jo sitä olemassa olevaa mallia. :-(

Noh, onneksi meitä on useita jotka tekee tätä mallia, ja nyt on tämä mennyt eteenpäin työlakimiehelle, sekä pääluottamusmiehelle.

Tämä tiedoksi teille kaikille joilla on mahdollisesti tuo sama Flexim systeemi töissä.

Itse olen sitä mieltä, että jos työantaja voi tarjota 4 päivää viikossa mallia työntekijälle, on heillä oltava resurssit siihen myös työajan seurannassa...Aika ärsyttävää silti, että saa tällaisen yksinkertaisen asian kanssa tapella. Ja HUOM! en todellakaan ole pienessä firmassa töissä, eli siitä "pikkufirmojen" pelleilystä ei ole kyse.

Onko teillä vastaavasta kokemuksia???