Herpes (se pirulainen)
Tuntuu, että olen yksin stressini kanssa tämän asian suhteen. Herpes on niin monella ja kaikki tuntuvat elävän sen kanssa yhteisymmärryksessä...paitsi minä.
Menin lukemaan, että huuliherpes (niinkuin gen.herpeskin) voi erittää virusta iholle MYÖS oireettomana aikanakin! :( No, entäs kun herpes on vaarallinen vastasyntyneelle ja muutenkin kiusallinen vauvoille etenkin. Miten uskaltaa enää pussailla vauvaansa kun pelkään, että tuo pitkiäkin aikoja pois oleva vaiva kuitenkin erittää sitä saakelin virusta milloin tykkää? Kamala ajatus että tartuttaisin sen vauvaani, olen niin kovasti lapsiani aina siltä suojannut (siis silloin kun se on oireisena puhjennut). Suulle en ikinä heitä pussaa mutta herpeshän tarttuu myös ehjän ihon kautta ja olen heitä päähän suukotellut tottakai.
Uskallatteko te herpeksestä kärsivät pussailla lapsianne tai etenkin pieniä vauvojanne..?
Miten olen tästä asiasta saanut niin kovan pelon itselleni. Pelkään välillä todella.
Kommentit (5)
ei se herpes niin helposti tartu...minä kyllä pusaan lapsiani mutten tietenkään silloin kun herpes on aktiivinen, minun tietojeni mukaan virus ei leviä kuin alkuvaiheessaan siis silloin kun jo tuntee kihelmöintiä ja rakkulat alkavat muodostua... kai käytät voiteita etteivät rakkulat leviä...
minä olen kuule synnyttänytkin kaksi lasta genitaaliherpeksestä huolimatta. Herpes uusii harvoin, ja en tarvinnut estolääkitystä sen takia. Jos olisi käynyt huono säkä ja herpes iskenyt silloin, olisi varmaan sitten leikattu. Eli ei se vaara ole kuin aktiivivaiheessa kuitenkaan.
Lisäksi vielä sairaalassakin mainitsivat, että jos äiti sairastaisi ensitartuntaa ja samalla tartuttaisi lapsen, se olisi tosi vaarallista, mutta olemassa oleva herpes ei niinkään. Eli lapsella ilmeisesti on jonkin sortin vasta-aineet jo äidiltä.
Niin, tuosta suulle pussaamisesta tosiaan laitoinkin tuonne että herpes tarttuu tutkimusten mukaan myös terveen ihon kautta, vaikkei esim suun limakalvoille joutuisikaan.
Ja uskon että se todella tarttuu herkästi, sillä lähes kaikilla se virus on, joillekin käy vaan huono tuuri ja virus aktivoituu usein. Joillakin onnellisilla ei ikinä tai vain kerran.
Onneksi vauvalla tosiaan on vasta-aineita syntymän jälkeen, mutta täytyy myöntää että nykyisin pelkään myös sitä kun menen katsomaan jonkun ystäväni vauvaa esimerkiksi. Entäs jos tartutan häneen, vaikken huulillani pussailekaan. Minulla on kerran ollut rakkula myös sormessa, eli olen saanut sen sinne levitettyä. Nyt sitä ei ole enää ollut, mutta aivan hirveää jos siinäkin kohdin voi sitä viruseritystä olla ilman oireita...:(
Tuohon genitaaliherpekseen olen myös perehtynyt, ja onneksi tosiaan yleensä synnytys menee hyvin. Senkin vuoksi olen miettinyt että minun täytyisi rauhoittua, kun gen.herpeksen vuoksikaan ei kovin usein tule seurauksia. Ellei ole se ensimmäinen infektio juuri raskauden/synnytyksen aikana.
Saanko kysyä sinulta vielä gen.herpeksestä, että pesetkö alusvaatteesi, pyyhkeesi erikseen kuin esim.lastenvaatteet? Tuotakin asiaa pelkään...Pesen omat pyyhkeeni aina erikseen kuin lasten.
kuin aktiivivaiheessa. vauvallahan on vasta-aineita myös, saanut sinulta. Pese kädet hyvin, ja muutenkin ei suositella pussailemaan vauvaa suulle karies vaaran takia